Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Introkurs i filosofi, moral og etikk

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-10, 23:57   #17
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Platon og Aristoteles har enorm historisk betydning, men likevel, filosofi, moral og etikk er så mye mer enn gamle grekere! De var ikke overmennesker og sa ikke alt som var verdt å si. Miljøene i filosofi og teologi har etter min mening ikke nødvendigvis monopol på reell innsikt i temaene, og prestenes og sosiologenes versjoner blir elevene uansett utsatt for i rikt monn. Men evolusjonsbiologene har kvalitativt anderledes, ikke-metafysiske ultimate forklaringer på hva moral og etikk er og hvorfor vi har det. Med tanke på hvor mye ren idioti som sies av folk som tror de vet noe om evolusjon straks menneskelig adferd generellt og etikk og moral spesielt diskuteres, så tror jeg du ville gjøre verden en tjeneste om du legger det opp slik at din gruppe går videre med en litt bredere kunnskap heller enn en ekstra leksjon i Platon og Augustin.

Jeg likte derfor ideen om å la en naturviter som Dawkins komme til orde, og jeg er ikke enig i at klare meninger er noe negativt i filosofi. Sokrates ble ikke dømt til døden for å være vag og ufarlig. Om du ikke liker stilen hans finnes det andre å bruke. Et godt eksempel er forskerfilosofen Daniel Dennett (som nok er for tung lesning for denne aldersgruppa), men av mer rendyrkede filosofer så er jo nærmest umulig å ikke få noen tankevekkende diskusjoner av å lese Peter Singer. Steven Pinker har mye bra bakgrunnsstoff og er lettlest. Av evolusjonært orienterte moralfilosofer kan Marc Hauser, Richard Joyce og Frans De Waal anbefales. Dette er ting som jeg gjerne diskuterer og holder litt på med i jobbsammenheng, så jeg blir lett engasjert og bidrar gjerne.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:32.