Sv: Er du lovpålagt å varsle fra ved mistanke om barnemisshandling?
Opprinnelig lagt inn av shute, her.
Det er et snodig paradoks. Samtidig er jo barn flest innom langt flere kontrollinstanser enn dyr flest, og sånn sett burdet det for barnas del egentlig holde at helsestasjon, fastlege, barnehage, skole etc. har varslingsplikt. Dersom denne ble overholdt.
Jeg er enig her.
Jeg synes uansett at det er vanskelig å sammenligne mishandling av barn og dyr. Mitt inntrykk er at mishandling av dyr er i følgende kategorier:
1) Ren sadisme. Det er veldig positivt at slike overgrep blir anmeldt helt uavhengig av hva man måtte mene om dyrs rettigheter. Mennesker som er direkte sadistiske mot dyr er et faresignal - også for senere mishandling av andre mennesker.
2) Penger. Mye av det jeg vil karakterisere som mishandling av dyr går under økonomisk profitt; For små bur, ingen lufting, for mange dyr, stress for dyr som er drektige eller føder, kastrering eller annen medisinsk behandling uten bedøvelse. Dette er misbruk som jeg mener ikke har noen direkte paralell blant mennesker.
3) Uvitenhet. Mange mener at katten eller kaninen "tross alt" har det bedre i naturen enn hvis de blir avlivet hos vetrinæren slik at dyrene settes "fri". (Gjelder også dyrevernere som jeg vet har hatt aksjoner som går på å slippe dyr rett ut i skauen. Ikke helt min stil.)
Barnemishandling har etter min mening andre årsaker. Det eksisterer så klart ren sadisme og uvitenhet også her. Men mitt inntrykk er ikke at det er det som er hovedproblemet når det gjelder barnemishandling. Mitt inntrykk er at det som er hovedproblement er at foreldrene av en eller annen grunn ikke greier å ta seg av barnet. Vanskjødsel som går over i mishandling. Foreldrene er alkoholikere, har store psykiske problemer etc. Hadde barnet vært et dyr hadde det vært bortplassert eller avlivet.
Så, tja, jeg personlig opplever ikke at det nødvendigvis er de samme mekanismene som ligger bak bestandig. Og i tilfellene med ren sadisme synes jeg det er uvesentlig om det er dyr eller mennesker som det går ut over. (Det er selvfølgelig ikke uvesentlig i den forstand at dyret er jevnbyrdig med menneske. Men uvestentlig i den forstand at det er den sadistiske personen som er problemet og det er greit å stoppe h*n så tidlig som mulig.)