Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Synd på deltakerne i Luksusfellen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Synd på deltakerne i Luksusfellen?
Ja, jeg synes synd på deltakerne i LF 11 5,53%
Nei, jeg synes ikke synd på deltakerne i LF 97 48,74%
Synd på noen av dem 75 37,69%
Dustepoll/har ikke sett programmet 20 10,05%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-09, 23:32   #161
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg synes virkelig ikke jeg trenger å vite mer om folk fra Narvik enn høyst nødvendig og som vist på TV. :gretten:

Gammel 31-12-09, 09:35   #162
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Og for the record sånn rent generelt - hvorfor er det så mange som mener at når man har forståelse/empati for noens livssituasjon så betyr det automatisk mangel på ansvarliggjøring av personen? Alle eier sitt eget liv og må stå for sine valg. det er ikke noe motsetningsforhold mellom å mene det og samtidig synes det er leit når noen har rotet seg inn i destruktive mønstre.

Joda, det er trist for de det gjelder, det har jeg ingen problemer med å forstå. Likevel må jeg innrømme at jeg blir mer enn av å se programmet. Jeg har ikke sett alle, så det kan selvfølgelig hende jeg har sett de mest vannvittige tilfellene.

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Min erfaring med gjeld pga. sykdom har som oftest vært i forhold til manisk-depressive pasienter. Så jeg vet jo at det kan ligge mye rart bak.

Manisk depressive mennesker kan jo gå amok med kredittkortet, (burde de ha kredittkort?) det vet jeg, men jeg kan ikke tenke meg at TV3 har brukt mennesker som faktisk har en psykisk lidelse i programmet sitt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 11:24   #163
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Manisk depressive mennesker kan jo gå amok med kredittkortet, (burde de ha kredittkort?) det vet jeg, men jeg kan ikke tenke meg at TV3 har brukt mennesker som faktisk har en psykisk lidelse i programmet sitt.

Ja, det burde de. Langt fra alle manisk-depressive går amok med kridittkort og jeg vil tro at listen over "gjeldsslaver" her i landet ikke er overrepresentert av mennesker med en manisk-depressiv diagnose.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 12:43   #164
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner/vet om bare to, og begge har en helt vanvittig pengebruk i maniske perioder. (Pengebruken er bare en av mange ting som tar "helt av" når de er maniske.) To er jo likevel ikke mange , så du har sikkert rett. Spørsmålet er vel heller personer som handler over evne når de er maniske burde hatt kredittkort i disse periodene? Ikke så lett for andre å gripe inn heller kanskje, de må iallfall ønske det selv.

Gammel 31-12-09, 13:21   #165
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

… men jeg kan ikke tenke meg at TV3 har brukt mennesker som faktisk har en psykisk lidelse i programmet sitt.

Det er jeg temmelig sikker på at de har få skrupler med å gjøre. Jeg kan aldri tenke meg at de undersøker grundig rundt slike ting.

Gammel 01-01-10, 09:29   #166
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vil tro dette er kriteriene de har valgt ut folk til serien etter sånn ca:

Forbruk på virkelig idiotiske ting så folk kan le
Nok inntekt til at det er noe å jobbe med og strukturere på
Nok verdier til at vi kan selge noe - det ser kult ut på tv når de tar farvel med greiene sine
Ikke rusmisbruk
Ikke åpenbar psykisk sykdom som folk legger merke til for da ser kanalen så kalkulerende ut
Om det skal være småbarn så må det være løsbare problemer, ellers er det bad karma

Svar med sitat
Gammel 01-01-10, 11:04   #167
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Ut fra det jeg har sett; Du er nok inne på noe der, SF.

Gammel 02-01-10, 00:56   #168
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener overforbruk og et urealistisk forhold til pengebruk ofte er et klassespørsmål. En ser det samme i U-land, hvor mennesker i stor fattigdom bruker det lille de har på statussymboler, som gull og mobiltelefoner. Så selvfølgelig synes jeg i mange tilfeller/ generelt synd på dem som prioriterer helt feil.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 11:11   #169
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke videre synd på dem som er med i luksusfellen nei. De programmene jeg har sett handler hovedsaklig om mennesker som ønsker å fremstå med en livsstil de ikke har råd til, det har ikke vært skikkelig fattige mennesker som kjører seg opp i uføre fordi det ikke finnes noen annen utvei. Det handler om fine biler, flatskjermer, klær, sko, interiør, Pepsi Max og dyre ferier.

Det jeg syns er synd, er at man ikke lærer mer om økonomi i skolen, siden det helt tydelig er en hel haug med foreldre som ikke evner å videreføre denne kunnskapen. Når jeg bodde i USA kunne man ta et fag som het Family Planning, mye på grunn av høye tall med tenåringsgrviditeter og giftemål, slik at disse ungdommene skulle greie å ta vare på seg selv på et vis. Hovedandelen av det faget var økonomistyring og budsjettering.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

nei, ikke akkurat. Det er nok en mikrodel av alt sammen. Men det er nok litt sånn at en pris vi betaler for å ha et godt sikkerhetsnett er vel at vi føler oss, ja, ganske sikre.

Hvis det er slik at det er sosialdemokratiets feil så hadde det jo ikke vært gjeldsofre i USA. I luksusfellens tilfelle heller jeg heller mot curlingforeldreteorien, samt AprilRyans klassespørsmål.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 14:14   #170
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

I hovedsak: Nei. Dette fordi ethvert oppegående menneske burde skjønne at man får problemer om man bruker over evne. At noen har ødslet og levd i sus og dus for så å kjenne smellen etterpå og angre bittert er nok helt sikkert ikke en god opplevelse, men man har da stelt seg slik selv, og de har nok hatt det kjekt så lenge det varte.

Om jeg da sammenligner disse med alle de som spinker og sparer og lever akkurat på grensen til hva de har råd til og sjelden kan unne seg noe luksus så står det helt klart for meg hvilken gruppe har jeg medlidenhet for.

Jeg så imidlertid én episode av dette hvor det var snakk om en alenemamma som jobbet livet av seg for å ha råd til ungenes dyre forbruksvaner, og dette var vel hovedårsaken til at de hadde kommet opp i uføre. Da syns jeg synd på henne fordi det virket som hun prøvde å kompensere for noe ved å gi dem det de ønsket av materielle goder.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 18:03   #171
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det handler om fine biler, flatskjermer, klær, sko, interiør, Pepsi Max og dyre ferier.

Gammel 02-01-10, 18:11   #172
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ett av programmene jeg så så var det en familie som virkelig lastet opp med Pepsi Max. De kjøpte noe slikt som to handlevogner fulle hver dag, og drakk det virkelig i ett. Det ble gjort et poeng ut av hvor mye de kunne spare hvis de kuttet ned på Pepsi Max-forbruket sitt. Jeg satt virkelig storøyd i sofaen når jeg så de haugene med Pepsi Max. Jeg er sikker på at det er djevelens verk, folk blir virkelig skremmende avhengig av det.

Gammel 02-01-10, 18:29   #173
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Man blir avhengig av Pepsi Max, ja, :datapunkt: men det spørs om man klarer å gå personlig konkurs pga av det? Jeg er iallfall ikke helt der - ennå ...

Gammel 02-01-10, 18:31   #174
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Man blir avhengig av Pepsi Max, ja, :datapunkt: men det spørs om man klarer å gå personlig konkurs pga av det? Jeg er iallfall ikke helt der - ennå ...

Neida, det var litt flåsete. Men man går ikke personlig konkurs av en flatskjerm heller, det er helheten av alt det unødvendige. Og Pepsi Max er virkelig unødvendig, mer unødvendig enn flatskjermer til og med.

Gammel 02-01-10, 18:42   #175
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Neida, det var litt flåsete. Men man går ikke personlig konkurs av en flatskjerm heller, det er helheten av alt det unødvendige. Og Pepsi Max er virkelig unødvendig, mer unødvendig enn flatskjermer til og med.

Nei, nei, nei, nå tuller du her...Jeg kunne klart meg i ukesvis uten flatskjermen, (man har da PC ) men kan bare klare -med et nødskrik og beinhard viljestyrke - søndag til fredag uten Pepsi Max.

Nei, seriøst, jeg skjønner hva du prøver å si: Alt med måte! (Selv om jeg ikke kan skjønne at Pepsi Max skal være verre enn Sprite Zero f.eks? )

Gammel 02-01-10, 19:15   #176
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

(Selv om jeg ikke kan skjønne at Pepsi Max skal være verre enn Sprite Zero f.eks? )

Har du noensinne sett noen bøtte innpå like store mengder Sprite Zero som Pepsi Max? I think not.

Gammel 02-01-10, 19:27   #177
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Cola, da?

Gammel 02-01-10, 19:36   #178
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du kikker diskret i handlevogna til dem som virkelig storhandler brus, så er det nesten alltid Pepsi max det går i.

Gammel 02-01-10, 19:50   #179
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Cola, da?

har du noensinne sett noen fylle en handlevogn så full at den har topp med annen brus enn pepsimax?

Gammel 02-01-10, 19:52   #180
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pepsi max er jo helt objektivt sett mye bedre enn Cola da. :eksavhengig:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:51.