|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#202 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Er alle som jobber på ambulansen ambulansearbeidere? Noen er vel sykepleiere av utdanning, mens andre har gått ambulansefagskolen? Mener du at bare sistnevnte skal kalles ambulansearbeider? |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Tja
![]() |
#205 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
I praksis er disse likestilte i apoteket, og fyller oppgavene like godt. Det er et fagforeningsspørsmål at titlene er slik de er (i noen sammenhenger _kan_ det også være relevant at man har enten et 3-årig høyskolestudium eller en 5,5-årig universitetsutdannelse).
![]() |
#206 |
Ringskrømt
|
Det er bare de som er autoriserte ambulansearbeidere som kan bruke den tittelen. I forskriften heter det at minimum én på bilen skal være ambulansearbeider, mens person nr. 2 kan være en annen helsearbeider (f.eks. sykepleier) med ambulansefaglig og redningsteknisk tilleggsutdanning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Joda, vet at linjen heter ambulansefag, men er altså usikker på hva folkene i ambulansen skal kalles. :vil unngå å tråkke i salaten hvis jeg en gang har behov for å komme meg fort til Haukeland |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg minnes at jeg kalte han for "sykebil-mannen" da jeg skulle si noe om ambulansearbeideren til datra mi som var 2 år på det øyeblikket vi kjørte sykebil. Han ble sikkert litt fornærmet på meg.
![]() |
#209 |
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg kunne på julaften underholde svigerfamilien i København med forskjellen på en norsk pedagog (alle de som underviser/oppdrar og er utdannet til det) og en dansk pedagog (utdannet førskolelærer), og de mange gange hvor jeg har set danske artikler feiltolket av nordmenn på akkurat dette punktet.
![]() |
#210 |
Lysende norsk flaskekoker
|
Og i mine øyne er det ganske håpløst at reseptarene og provisorene begge kaller seg farmasøyter og er organisert i samme forening ... Sist redigert av Koma : 28-12-09 kl 02:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Da jeg gikk på høyskolen var det mye snakk om yrkesidentitet og yrkesstolthet... enten man da skulle jobbe som førskolelærer, lærer eller pedgogisk leder. Og det er da vel ikke så dumt. Skal man få rekruttert nye til dette yrket så tviler jeg det hjelper med tante tittelen og 250000 i årslønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Glamorøs
|
Mener du det, eller er du litt flåsete nå?
![]() |
#213 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Ja så klart. Helt enig med dette. En som ikke er førskolelærer kan også fungere som ped.leder. Man kan ha flere førskolelærere på en avdeling, men bare en som er ped.leder. De andre får tittelen pedagog 2. Styrer er som regel også førskolelærer. Pedagogisk medarbeidere er tittelen på "assistenter" hos oss. Generelt kaller vi dem vel "de ansatte", eller "de voksne i barnehagen" når vi snakker med ungene. Men skal man snakke om noe spesifikt forholder vi oss til ped.leder i første omgang. Disse skal ha et annet ansvar og en mer utfyllende kompetanse enn medarbeiderne. Man kan mene hva man vil om det, og at mye kommer gjennom erfaring, men er det noe spesielt så skal vi gå tjenestemannsvei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Trapper opp igjen !
Flåsete ?
![]() |
#215 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.OK, da skjønner jeg hva du mener. Jeg misforsto deg. Men jeg trodde man måtte ha pedagogikk for å kalle seg pedagog? Jeg husker at kun en av lærerne våre på videregående hadde pedagogikk, og det var noe vi elevene var klar over. Hun ble kalt for lærer og pedagog i alle mulige sammenhenger.
Sist redigert av Tallulah : 28-12-09 kl 00:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
søt
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Det er vel sjelden man har bruk for å nevne tittelen sin, tenker jeg. Om jeg er lærer, adjunkt eller lektor er for de fleste revnende likegyldig, det er nå helst slik at de fleste som jobber på VGS er "lærer".
![]() |
#217 |
Pauset
Du er pedagog om du har pedagogikk i fagporteføljen din. Mange av de du nevner vil jo ofte ha det. Vanligvis kreves det for å få fast ansettelse i undervisningsstillinger. Som sagt så heter assistenter pedagogisk medarbeider i vår barnehage, så det er nok den korrekte betegnelsen også her til lands. Man kalles vel "undervisningspersonell" i høyere utdanning, gjør man ikke? Og de er forelesere - ikke lærere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Snikende Ullteppe
Altså: Om noen hadde spurt meg på fest eller sosialt lag hva jeg jobbet med, så hadde jeg sagt at jeg jobber som ped.leder i barnehage XX, eller som styrer i barnehage XX. Rett og slett fordi det er stor forskjell på arbeidsoppgavene til en assistent, en ped.leder og en styrer. Det handler ikke om tittel, men om hva jeg faktisk gjør. På samme måte som jeg hadde forventet at om jeg hadde spurt noen som hadde svart at de jobbet på sykehuset, at de faktisk presiserte hva de gjorde på sykehuset. Det fører liksom samtalen litt videre. Jeg strener ikke rundt med plakat om hva jeg er utdannet som, men om du hadde spurt meg om jeg jobbet som assistent, så hadde jeg faktisk presisert hva jeg jobber som.
![]() |
#219 |
Snikende Ullteppe
Det der er vel en pågående diskusjon. Bl.a. på barnehage.no. På samme måte som de vurderer å endre yrkestittelen bort fra førskolelærer.
![]() |
#220 |
Pauset
Dette blir bare for dumt egentlig. Selv min mor med 25 års praksis og som særdeles dyktig foreleser på sykepleierutdanningen har mer tiltro til leger enn til seg selv når en spesiell type kompetanse behøves. Hun er suverent god på andre ting enn det leger holder på med. Det handler jo om at man har ulike behov i en bedrift, samme hva slags tjeneste man tilbyr. Noen ganger trengs det en bestemt type kompetanse og man er delegert ansvar bygd på dette. Det er der utdannelse kommer inn. Sånn er det bare. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|