Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-09, 12:58   #141
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Skilpadda: Grunnen til at man sier "norsklærer", "adjunkt", "lektor" o.l. er kanskje fordi en da slipper å forklare at en ikke er allmennlærer?

Er det i seg selv en sekunda tittel? Å være allemennlærer, for jeg har hørt mange som ikke snakker om at de er almennlærerutdannet men flere som nevner dette med universitetsutdannede i skoleverket som ikke skjønner dette med pedagogikk.

Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 12:59   #142
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Grunnen til at man sier "norsklærer", "adjunkt", "lektor" o.l. er kanskje fordi en da slipper å forklare at en ikke er allmennlærer?

Er "allmennlærer" en yrkesbetegnelse, eller er det noen som har den utdannelsen som het "lærerskole" før?

Hvis jeg spør noen om hva de jobber med, synes jeg type "norsklærer på videregående" er det presisjonsnivået jeg er ute etter. Om vedkommende er adjunkt eller lektor er også interessant (for meg, mener jeg), men det er da et noe annet spørsmål, som det godt kan hende jeg også finner på å stille. (Og hvis noen spør meg hva jeg jobber med, svarer jeg aldri med hva slags utdannelse jeg har, for den er egentlig ganske irrelevant for jobben min. Det med å skille mellom utdannelse og arbeidsoppgaver synes jeg er veldig naturlig.)

Gammel 27-12-09, 13:01   #143
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er "allmennlærer" en yrkesbetegnelse, eller er det noen som har den utdannelsen som het "lærerskole" før?

Allmennlærerutdannelsen er den man får ved høgskolene. Det som het lærerhøyskole tidligere.

Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 13:35   #144
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir ikke forholdet mellom førskolelærer og pedagogisk leder, samt lærer og lektor det samme som f.eks sosionom og sosialkonsulent/førstekonsulent? Man er fortsatt førskolelærer som pedagogisk leder, lærer som lektor på samme måte som om man fortsatt er sosionom som sosialkonsulent?

Gammel 27-12-09, 13:57   #145
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Blir ikke forholdet mellom førskolelærer og pedagogisk leder, samt lærer og lektor det samme som f.eks sosionom og sosialkonsulent/førstekonsulent? Man er fortsatt førskolelærer som pedagogisk leder, lærer som lektor på samme måte som om man fortsatt er sosionom som sosialkonsulent?

Er man ikke lektor som arbeider som lærer?

Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 14:00   #146
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Er man ikke lektor som arbeider som lærer?

Jo, og man kan være sosionom som arbeider som sosialkonsulent. Så det blir helt parallelt.

Gammel 27-12-09, 14:02   #147
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jo, og man kan være sosionom som arbeider som sosialkonsulent. Så det blir helt parallelt.

: panneklasker seg selv:
Selvsagt blir det sånn, jeg må virkelig lære hjernen min å få med seg alt noen ganger.

Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 14:07   #148
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Allmennlærerutdannelsen er den man får ved høgskolene. Det som het lærerhøyskole tidligere.

Jeg er adjunkt, selv om jeg har allmennlærerutdannelse.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 14:20   #149
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Er det så viktig med tittel?

Jeg har ikke lest tråden, men du kan jo prøve å gå ut i verden å finne en treårig høgskoleutdanning som er mer undervurdert enn denne og jeg tror du skal leite både lenge og vel. Hadde jeg hatt en utdanning som de fleste tydeligvis mente kvalifiserte til tittelen "tante" ville jeg nok også ha pukket på tittelen min. Vær du sikker.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 14:39   #150
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sånn apropos, etter å ha hatt barnet mitt to år i en barnehage hvor så godt som samtlige ped.ledere var på dispensasjon eller innsatt/kommandert som ped.ledere, så ville en ansatt som presenterte seg som førskolelærer fått heltestatus prompte. Og det ville være fullstendig underforstått at vedkommende var ped.leder.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 14:48   #151
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Ja. Men jeg blir ikke fornærmet om noen som er utenfra kaller meg en annen tittel. Det er arbeidsoppgavene som er det sentrale. Derfor liker jeg mer å si kortfattet hva jeg gjør. Ped. Leder som tittel har alltid sagt meg svært lite. Det viktige for meg i en barnehage er helheten. Jeg henvender meg like gjerne til assistenten som til andre. for meg er de alle like viktige og har ytterst stor respekt hos meg. Lønna bør gjenspeile ansvarsområde.

Ja, men hvis du jobber som rådgiver og alternativet er førstekonsulent, forteller titlene svært lite om ansvarsområde og arbeidsoppgaver. Dette i motsetning til tittelen pedagogisk leder, som impliserer både hva vedkommende jobber med, og hvilket ansvarsområde han/hun har.

Jeg bruker tittelen min i jobbsammenheng, nettopp fordi den forteller hva slags oppgaver og ansvar jeg har i de prosjektene jeg jobber i.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 15:00   #152
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Sånn apropos, etter å ha hatt barnet mitt to år i en barnehage hvor så godt som samtlige ped.ledere var på dispensasjon eller innsatt/kommandert som ped.ledere, så ville en ansatt som presenterte seg som førskolelærer fått heltestatus prompte. Og det ville være fullstendig underforstått at vedkommende var ped.leder.

Det blir som da jeg startet i vikariatet som ledet til den jobben jeg har nå. I alle sammenhenger på skolen, for foreldre, nye kolleger osv. ble jeg presentert som "Den nye vikaren, og hun er utdannet lærer".

Det var ikke akkurat da jeg ville ha funnet på å presisere adjunkttittelen min.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 15:09   #153
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Jeg er adjunkt, selv om jeg har allmennlærerutdannelse.

Jeg tenkte på adjukt med opprykk, lektor osv.
Selvsagt er allmennlærere adjukter.

Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 15:16   #154
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg har ikke lest tråden, men du kan jo prøve å gå ut i verden å finne en treårig høgskoleutdanning som er mer undervurdert enn denne og jeg tror du skal leite både lenge og vel. Hadde jeg hatt en utdanning som de fleste tydeligvis mente kvalifiserte til tittelen "tante" ville jeg nok også ha pukket på tittelen min. Vær du sikker.

Meget godt skrevet!! Dette er sannhet så det holder.

Gammel 27-12-09, 15:16   #155
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Er dette allmennkunnskap, altså?

Ikke blant alle nei, men jeg synes jo det burde være det - og det er også en av grunnene til at jeg bruker begrepet.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå utdanner ikke jeg meg til lærer, men jeg har aldri vist at lektor skulle indikere at man jobber med ungdom i stedet for barn. Er lektor en yrkestittel, eller en utdannelses-"grad"? Jeg er jo utdannt sivilmarkedsfører, men jeg presenterer meg aldri som det, jeg er kommunikasjonsansvarlig, det er stillingstittelen min.

Det indikerer ikke egentlig at man jobber med ungdom, men siden man kun har undervisningskompetanse fra femte klasse og oppover ligger det litt implisitt. I alle fall om man er kjent med begrepet, og det opplever jeg at de langt fleste er.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Lektor er vel en yrkestittel, ikke en utdannelsesgrad, men man må ha en viss utdannelse for å kunne inneha tittel som lektor.

Det er faktisk begge deler. Jeg er utdannet lektor, ikke lærer, og har fulgt lektorprogrammet ved UiO. Lektor med tilleggsutdanning er stillingstittelen min. Som nevnt tidligere synes jeg det er viktig å synliggjøre også utenfor skoleverket at det er forskjell på lærere, og det er derfor jeg bruker lektor-begrepet, men det gjør meg overhode ingenting om noen referer til meg som lærer. Det er jo bare en samlebetegnelse på pedagogisk personale i skoleverket.

Jeg går ikke rundt å kaller meg lektor på jobb, for der har jeg bare behov for å skille mellom pedagogisk og ikke-pedagogisk personale, følgelig fungerer lærerbegrepet helt utmerket. Når jeg hilser på nye lærerkolleger sier jeg bare hvilke fag jeg underviser i, hvorvidt man har mastergrad eller ikke kommer stort sett fram etter hvert. Når jeg presenterer meg for andre folk jeg ikke har møtt før derimot, da sier jeg lektor. Noe av grunnen til det er vel også at folk later til å tenke at "den småjenta der jobber nok i barneskolen" om jeg presenterer meg som lærer, og det har hendt at folk blir litt lange i maska når de forstår at de har tatt feil.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 16:21   #156
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har inntrykk av at de som irriterer seg mest over andres tittel er de som ikke har en selv, og som heller ikke har høyere utdannelse og er da full av mindreverdighetskomplekser over de som har.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 16:39   #157
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dette med titler på en arbeidsplass har en hensikt når det forteller noe reelt om kompetansen man kan forvente at vedkommende sitter inne med. Ulike arbeidsplasser har ulike roller, og den ene rollen kan være like avgjørende og viktig som den andre for å få hjulene til å gå rundt.

Mitt apotek er en arbeidsplass med mange ansatte med ulik kompetanse. Vi fyller hverandre ut, og er avgjørende for at ting skal fungere maksimalt. Vi er pålagt å gå med skilt med tittel, og hos oss kan du treffe apotekteknikere (med og uten fagutdannelse), reseptarfarmsøyt (bachelor), provisorfarmaøyt (master) og apoteker (som er provisorfarmasøyt med driftskonsesjon for apoteket). Jeg synes det er fint at kunder, når jeg gir dem råd i forbindelse med reseptekspedisjon, ser hva jeg er utdannet som.

Gammel 27-12-09, 17:32   #158
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi går også med skilt på hvilken stilling vi har. Dette ble innført fordi vi har mye sykdom så foreldre skal vite om de snakker med en adecco vikar eller en ped. leder fra en annen avdeling når de kommer. Jeg går alltid med min godt synlig, men ikke alle er like fint. Synes det er veldig greit jeg

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 17:52   #159
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Mitt apotek er en arbeidsplass med mange ansatte med ulik kompetanse. Vi fyller hverandre ut, og er avgjørende for at ting skal fungere maksimalt. Vi er pålagt å gå med skilt med tittel, og hos oss kan du treffe apotekteknikere (med og uten fagutdannelse), reseptarfarmsøyt (bachelor), provisorfarmaøyt (master) og apoteker (som er provisorfarmasøyt med driftskonsesjon for apoteket). Jeg synes det er fint at kunder, når jeg gir dem råd i forbindelse med reseptekspedisjon, ser hva jeg er utdannet som.

Så hvis jeg bare kaller alle apotekansatte for tante, så ville du kremtet litt?

Gammel 27-12-09, 17:58   #160
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Så hvis jeg bare kaller alle apotekansatte for tante, så ville du kremtet litt?

Korrekt yrkesbenevnelse for apotekansatte er pilletrillere. Det trodde jeg var allmennkunnskap.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:53.