Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Klarer jeg å lage risengrynsgrøt av 2 liter melk uten å svi alt sammen?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-09, 16:28   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klarer jeg å lage risengrynsgrøt av 2 liter melk uten å svi alt sammen?

Jeg er ikke spesielt flink til å lage mat, så nå må jeg bare sjekke her: Jeg planlegger å lage grøt av 2 liter melk, for å ha grøt nok både til julegrøtspising i kveld og til riskrem i morgen. Er det dødfødt å lage så mye i slengen? Bør jeg lage i to gryter? Jeg er en mester i å svi melk, så jeg har litt angst for det her.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 16:29   #2
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klarer jeg å lage risengrynsgrøt av 2 liter melk uten å svi alt sammen?

Kanskje dynegrøt er tingen då ?

Gammel 23-12-09, 16:31   #3
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Rør HELE tiden. Da brenner det seg ikke. Og gjerne vær forsiktig med varmen og. Det trenger ikke fosskoke.
Grøt av 2l melk er heller ikke så enormt mye? ELlr?

Gammel 23-12-09, 16:34   #4
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Kanskje dynegrøt er tingen då ?

Det tar for mye tid, tror jeg. Grøten skal være ferdig i fem-sekstiden i kveld. Jeg har kjøpt Geisha-ris, som skal koke i en time.

Gammel 23-12-09, 16:34   #5
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Det er ikke lettere aa faa til en liten porsjon gröt enn det er aa faa til en stor porsjon. Det er bare mye större konsekvenser hvis man svir den store. I alle fall hvis det er til over 40 personer. :erfart:

Det "farlige" öyeblikket i grötlagingen, er akkurat i det melken koker opp. Dette öyeblikket er m.a.o. ikke mulig aa unngaa selv om man lager dynegröt.

Det hjelper aa fölge med HELE TIDEN, smöre gryten, röre masse og haape paa det beste.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 16:36   #6
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri klart å lage grøt uten å svi bunnen. Anbefaler fjorlands - knallgod.

Gammel 23-12-09, 16:48   #7
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nettopp spist grøt av 2 liter melk. Dynegrøt riktignok, men hvis du setter den i ovn på 50 grader tror jeg det går ganske fort. Overhodet ikke svidd i bunnen. :mett:

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 17:05   #8
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker som regel 1.9 liter når jeg lager grøt, og det er sjelden den blir brent. Muligens litt gyllen i bunn mot slutten bare. Med en gang du har i melka, skru plata ned på det nest laveste, og la den stå slik til det er ferdig. Det tar muligens lenger tid, men mindre sjans for å svi.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 17:07   #9
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Jeg lager risengrynsgrøt hver lille julaften, men da tradisjonelt på én liter melk. Jeg er veldig bekymret for å har kødda til rutinen her nå. Jeg hører på liefje om at det kritiske er når melken koker, så nå henger jeg over gryten for å passe på.

Dynegrøt har jeg aldri prøvd, så det tør jeg ikke i dag. Men det skal jeg prøve en gang hvor fallhøyden ikke blir så stor. Og Fjordland bruker jeg hvis vi kun skal spise det som grøt, men Fjordland i riskremen synes jeg er skrekkelig. Det må visst smake akkurat som i barndommen, riskrem er min eneste juletradisjon som jeg har holdt i live.

Gammel 23-12-09, 17:14   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nesten aldri lagd grøt av mindre enn to liter melkl, og har aldri svidd den. Bare å røre.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 18:59   #11
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

I did it!

Takk for bistand alle sammen.

Gammel 23-12-09, 19:00   #12
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så flink du er! Jeg brenner ALLTID, alltid grøten i bunnen, men med dynegrøt er det et problem jeg ikke har lengre.

(og med kokosmelk i stedet for vanlig melk er problemet helt ikke eksisterende og grøten like god )

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 19:06   #13
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Flink? Bekymret, vil jeg heller kalle det. Jeg rørte non stop i halvannen time.

Smaker grøt av kokosmelk det samme? Nå ble jeg nysgjerrig.

Gammel 23-12-09, 19:38   #14
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Kokosmelk til risengryngrøt. Genialt,

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 19:39   #15
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Forresten, nabokona hjemme mente at å forvarme melken i vannbad gjorde at det var mindre sjanse for at det svidde seg.

Gammel 23-12-09, 19:39   #16
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tips til neste gang: Varm opp melken i micro og hell over risen når vannet har kokt inn og skru ned plata på nestnederste hakket. Da trenger du bare røre en gang i kvarteret eller så.

Gammel 23-12-09, 21:00   #17
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Vannet har kokt inn? Har man vann i risgrøt?

Gammel 23-12-09, 21:02   #18
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Vannet har kokt inn? Har man vann i risgrøt?

Noen har visst det. Jeg har aldri gjort det, den blir mye bedre på bare melk.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 21:36   #19
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den smaker like godt hvertfall, om ikke helt det samme. Konsistens og alt er kjempefin, og av en eller annen grunn svir den seg ikke. (jeg har ødelagt 2 eller 3 gryter på grøt i min tid, før jeg oppdaget dynegrøt)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 21:52   #20
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

blir det veldig kokossmak på den?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:24.