Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan blir det med julebaksten i år?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-09, 11:17   #41
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan blir det med julebaksten i år?

Ja, de der jødekakene er ganske tørre greier - det er kanskje en vestlandsgreie det da, jeg er fra Bergen nemlig. Ja, tenkte nesten at det måtte være karamell siden det heter kola på svensk :bare litt blond: Høres godt ut det også, ja! Kroppen min takler ikke sukker, så jeg får nøye meg med mine alternative ting.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 11:40   #42
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Har ikka startet ...

Mannen setter sammen pepperkakehuset nå slik at vi får pyntet det senere i dag.
Deigen til kakemenn ligger i kjøleskapet, men de blir neppe bakt ut før i morgen.

Ellers skal vi bake pepperkaker, kransekakepinner og berlinerkranser. Svigermor har med krumkaker og rosa-kaker når hun kommer lillejulaften.

Jeg skal lage brente mandler og lussekatter i ettermiddag.

Gammel 12-12-09, 11:47   #43
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal også lage brente mandler ja. Og salte mandler. Kjøpte en haug med mandler i går.

Gammel 12-12-09, 11:53   #44
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Njæsh...

Jeg skal bake:
- Sarah Bernhard
- Kransekakepinner (ferdig deig stekes og dyppes i sjokolade)
- Kolakaker (tror jeg)
- cookies?

Jeg har bakt:
- Pepperkaker (som allerede snart er spist opp )

Og så skal jeg kjøpe:
- Bordstabler

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 11:55   #45
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nesten, men det var ikkje planen egentlig. Oppdaga i går kveld at eg har visst laga 4 sorter, og har planer om kransekakestenger også. Når ein plusser på at jentungen kom heim frå skulen med pepperkaker, er eg oppe i 6 sorter.

Sjokoladecoockies, kokosmakroner, pleskner, kolakaker, pepperkaker + kransekakestenger. Lager ikkje så mykje av kvar, for me spiser bare kjeks før jul. I romjula er det nok av anna mat.

Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 11:56   #46
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, jeg skulle jo kanskje lagen oen coockies og ja, oppskrift herfra.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 14:30   #47
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har startet.
Jeg har laget berlinerkranser med ungene i dag. Klissete å lage, men gode.

Mulig jeg lager kokosmakroner også, men det er det vel bar jeg som spiser. Egentlig er det kun jeg som spiser alt ... De andre liker jo ingenting. Vel, ungene liker pepperkaker, men det har de bakt med farmor.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 14:56   #48
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi baker ingen kaker. Har bakt vannkringler, rundstykker og horn.
Ellers blir det vel litt pepperkakebaking for ungene sin del.
Mulig jeg også baker en porsjon havrekjeks og Sarah Bernhard.

Gammel 17-12-09, 15:19   #49
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan forøvrig melde om at vi snart har SPIST OPP julekakene (og julepålegget) for i år. Mannen er skuffet, han ville at det skulle være en boks han kunne spise på i januar...

Gammel 17-12-09, 15:22   #50
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen, tenker jeg - med mindre vi tar oss sammen og kjevler ut noe pepperkakedeig en av dagene.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 15:24   #51
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Her går det trått. Har bare bakt to sorter, men siden jeg lovte mamma å ta meg av årets baking så bør jeg nok stå på. Svigerfar må jo også få noe i boksene sine.. Tipper det blir en 2-3 sorter til.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 15:24   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til nå er det blitt:

*After Eight cookies
*Havrecookies med sjokolade og cornflakes
*Skriverfruens kaffekaker
*Hvite kakemenn
*Pepperkaker (Ikea)
*Brente mandler
*Kardemomme biscotti

I helgen skal jeg lage salte mandler og kokosmakroner med vaniljekrem, samt hjemmelagde kokosboller.

Gammel 17-12-09, 15:25   #53
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

5 foreløbig, så bakes det pepperkaker i dag. Mer blir det ikke.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 20:39   #54
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja.

1. Pepperkaker
  2. Gingerbread (ingefærkake)
  3. Mince pies
  4. Engelsk julekake
  5. Sugar cookies
  6. Brune pinner
  7. Sarah Bernhard
Alt er egentlig i boks, men vi har spist opp mince pie-ene, så jeg må lage flere.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 22:56   #55
silje
Superduperaktiv

Medlem siden: Jun 2008
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Vi har ikke mange "kakebesøk" og spiser selv opp det meste som bakes, derfor prøver vi å begrense produksjonen. Men vi har da fått i boks:

*Colakaker (De føltes som å tygge på sukker, så de matet vi besøksbarn med - borte vekk)
*Pepperkaker og pepperkakehus
*Kakemenn
*Krumkaker
*kransekaker

Ja også julebrød, som bakes i brødbakemaskinen. Supergodt med geitost.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 22:59   #56
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Her blir det pepperkaker av 4 kilo deig fra Ikea, brente mandler og krumkaker.
Er ikke så veldig kakemoms, og ungene er fornøyd med store mengder pepperkaker.

Gammel 18-12-09, 23:03   #57
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av silje, her.

Ja også julebrød, som bakes i brødbakemaskinen. Supergodt med geitost.

Oppskrift?

Gammel 19-12-09, 08:16   #58
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg glemte å nevne at jeg skal lage kransekake i helgen. I tillegg har jeg laget engelsk julepudding, men det er jo ikke bakst. Jeg har fått en ide fra Nigella om å også lage sjokoladepudding til de som ikke liker julepuddingen.

Selv om jeg lager mange sorter, pleier jeg å lage halve porsjoner av oppskriften, slik at det ikke blir for mye. I tillegg så pleier jeg å ha juleselskap tidlig i desember, slik at jeg får folk til å spise opp en del i forkant av jula.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 08:20   #59
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har bakt sandkaker, Berits brune pinner og hvite kakemenn. Kansje jeg slår til med farmors peppernøtter.

Gammel 19-12-09, 09:40   #60
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har bakt kanelpinner og havrekjeks, skal lage ny omgang cashipan. I tillegg har jeg bakt aniskringler, som er ganske julete for meg, og skal bake litt diverse brød. Vi skal reise bort, så må begrense hva jeg drasser med meg, men siden jeg ikke tåler diverse og svigers ikke har oversikt (kan ikke klandre dem!), må jeg ha med litt.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.