Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Glitterchick gets her license

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-09, 20:37   #301
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Glitterchick gets her license

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Et tips til på lukeparkering: Kommer du skjevt inn så IKKE prøv å rikke frem og tilbake for å få det til. Kjør helt ut og frem til utgangspunktet og prøv på nytt.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Godt tips. Jeg ser for meg at det kan bli mye knoting hvis man begynner å rugge frem og tilbake. Takk!

Ikke bare knoting. Kan hende man kommer så skjevt at man blir stående bom fast mellom høy fortauskant bak og støtfangeren på bilen foran.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 21:00   #302
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå har jeg skumma gjennom tråden din, føler vi er litt i samme situasjon. Jeg er 32, hadde aldri øvelseskjørt før jeg satte meg bak rattet første kjøretime i mai, får ikke øvelseskjørt på privaten pga to barn og ingen barnevakt (og jeg tør bare ikke øveleskjøre med barna i bilen enda).

Nå har jeg hatt 19 kjøretimer, gått litt tregt med litt avstand mellom timene blant annet pga sommerferie på både meg og kjørelærer. Jeg har hatt glattkjøring og alt det obligatoriske, og jeg skal kjøre opp i morgen!

Jeg er også passe lei egentlig, samtidig som jeg er redd for å kjøre første gang. Herregud, jeg har jo ikke en gang kjørt i mørket siden mørkekjøringa for to år siden!

Apropo lukeparkering; jeg har ikke lukeparkert en eneste gang. Kjørelæreren min sa i første time at det gjorde man ikke lenger, fordi man gjorde det ikke på oppkjøringa og det er så få steder man lukeparkere. (Jeg kjører i Drammen, så det er ikke bare på landet heller).

Motorveier synes jeg er supert da, det er det letteste med hele kjøringa, synes jeg. Derimot er jeg en racer i å kvele motoren, og gjør jeg det først en gang, blir jeg stressa og gjør det minst en gang til. Tipset jeg har fått av læreren ang påkjøring på motorvei; 3. gir og klampen i bånn til du har rett fart, deretter smack i femte. Avkjøring; husk å ikke bremse ned før du er inne på feltet, og så hardt ned og inn i 3. gir.

Ellers et siste tips; ta teorien så fort som mulig. Det er ofte ventetid på oppkjøring, og man kan ikke bestille oppkjøring før teorien er bestått. Jeg var redd teorien skulle være skitvanskelig, men jeg gjorde som læreren min tipset om; kjøpte døgntilgang på prove.no og teoritentamen.no, og to kvelders lesing/quizzing gjorde at jeg stod med glans på første forsøk.

Vel, det ble jo et himla langt innlegg, men det var så godt å finne noen i samme situasjon som meg!!!
Nå gjenstår det bare å se hvordan det går i morgen. Jeg har egentlig ikke orket tenke så mye på det, det får bare går som det går. Stryker jeg så stryker jeg. Akkurat nå er jeg vel bare glad for at helgas snøvær gikk over til 8 plussgrader og bare veier.

Anyway; STÅ PÅ!

Nå begynner jeg å bli skikkelig lei. Jeg syns det er slitsomt å kjøre bil. Jeg øver på å kjøre av og på motorvei, gasse på og komme i riktig gir. Blæh.

Forrige kjøretime så hadde jeg massevis avv unødvendige stopp før rundkjøringene fordi jeg var så stresset av å ligge på motorveien og at ting skjedde så fort, at jeg ikke greide å vurdere trafikkbildet før rundkjøringene, og stoppet. I dag gjorde jeg ikke det, og kjørte dermed mye jevnere, men da glemmer jeg å lese skilt. I tillegg blir jeg veldig opptatt av farten min.

Det er mentalt slitsomt å kjøre bil, og det slitsomt at jeg ikke får kjørt noe utenom, for da går det så himla tregt fremover. Et annet problem med å bare kjøre med kjørelærer er at jeg blir redd for å kjøre uten henne.

On the bright side så syns hun jeg har god progresjon, jeg skal ta glattkjøring og teoriprøve før jul og så går det vel slag i slag.

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 21:12   #303
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for mange gode tips, Arona. Her i Oslo er man pokka nødt til å kunne lukeparkere, her vi bor så er vi heldige hvis vi får en plass med 30 cm ekstra å gå på foran og bak bilen. Kjørelæreren min sier at man kan få det på førerprøven, men det kan godt hende det bare er i Oslo. Jeg skal bestille teoriprøven denne uken og ta den i starten av desember.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 21:15   #304
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du får kjøre opp i Drammen da vet du.

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 21:17   #305
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arona, her.

Du får kjøre opp i Drammen da vet du.

Nei, jeg vil kjøre opp i Oslo. Det er jo tross alt her jeg skal kjøre mesteparten av tiden, så jeg syns det er et poeng å både ta kjøretimene her, og kjøre opp her. Dessuten så blir jeg jo ganske godt vant til veiene nå, i Drammen hadde jeg følt meg ganske lost på en førerprøve tror jeg.

Gammel 16-12-09, 22:13   #306
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ett skritt nærmere, i dag var jeg på glattkjøring! Det var kjempegøy. Jeg kjørte heldigvis sammen med en venninne, så vi har fnist oss gjennom dagen. Jeg fikk prøve meg på å skifte CD i krapp sving, og besto ikke rånertesten, jeg kjørte særdeles dårlig med tilbakelent sete og en hånd på rattet. Elger og gummimenn fløy.

Kjøringen til glattkjøringsbanen var omtrent som endel av opplegget, veien var omtrent like glatt som banen, og vi kjørte forbi en bil som hadde sklidd rett frem i en rundkjøring og hadde brettet fronten rundt en lyktestolpe. I tilleg var et mørkt, noe jeg heller ikke har kjørt i før.

De unge guttene satt godt tilbakelent i båsen de er plassert i, de mente memlig at de hadde full kontroll når de bremset med håndbrekket, mente det ikke var noen forskjell med og uten ABS-bremser, og etter endt kjøring var de sikre på at de hadde beveget seg opp på rallykjørernivå når det kom til glattkjøringsferdigheter.

Nå er jeg sliten, og det skal bli godt med juleferie!

Gammel 16-12-09, 22:15   #307
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glattkjøring er kjempegøy! (I hvertfall når det skjer i trygge forhold på øvingsbanen. )

Man kan fint `få lukeparkering på oppkjøring i Drammen også - been there, flunked that. Det ble en alvorlig dyr kjøretime, hvor sensor blant annet lærte meg å lukeparkere, for det hadde kjørelærer glemt å gjøre.

Sist redigert av Inagh : 17-12-09 kl 00:35.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:26   #308
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle med lappen burde egentlig ta en tur på glattkjøringsbanen før vinteren setter inn, sånn bare for å bli minnet på hvor lite kontroll man har på isete vei.

Eller så kan jeg enda huske alt jeg bekymret meg over når jeg hadde kjøreopplæring; Hvordan skal jeg til enhver tid vite hvilket gir som er rett? Hvordan skal jeg kunne lese hele trafikken på en travel mototvei? Hvordan skal jeg unngå å frike helt ut når gater man trodde var åpne er stengt og man må kjøre på måfå rundt i Oslo sentrum?
Og jeg må si at alle disse tingene satt i hodet og fingrene helt automatisk etter bare kort tid. Merkelig, men man tenker aldri på alt dette når man har kjørt en stund.

Jeg strøk på å ikke fikse lukeparkering for mange (veeldig mange) år siden. Men nå kan jeg det altså! Lykke til videre Glitter, synes det høres ut som dette går bra jeg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:46   #309
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Trikset med lukeparkering er å alltid stole på oppskriften: En og en halv billengde frem, legg helt over, rygge bilkroppen halvveis inn i luka og så retter du opp mens du rygger sakte videre. Aldri vurder noe annet, aldri tvil på oppskriften. Hilsen oppsiktsvekkende god på lukeparkering (og holder pusten hver gang. )

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 23:07   #310
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

I følge kjørelæreren jeg hadde én dobbeltime med før oppkjøringen for et par uker siden, har det omtrent ingenting å si om du er god på lukeparkering. Ta den tiden du trenger, og om du må lirke noen ganger tolkes det visst bare som at du er en forsiktig sjåfør som det er trygt å slippe ut i trafikken. Mye verre å stresse med å gjøre det kjapt og greit. Mange av de mest erfarne sjåfører sliter med lukeparkering, jeg tør nesten å påstå at jeg etter under tre år med lappen - og bare litt over et år i en by der jeg må lukeparkere - har rukket å bli hakket bedre enn mannen min til å lukeparkere. Han har hatt lappen i 22 år, kjører veldig godt og har ikke vært involvert i noen ulykke, men lirker og lirker nesten samme hvor god plass det er.

Gammel 16-12-09, 23:08   #311
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Kjørelæreren min tror heller ikke jeg får lukeparkering på oppkjøringen, jeg må mest sannsynlig ryggeparkere på parkeringsplassen. Men jeg MÅ kunne det, i og med at vi bor et sted det er umulig å parkere om vi ikke kan det.

Gammel 16-12-09, 23:10   #312
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjorde forresten, etter min mening, en del tullete, nervøse småfeil - sneiet borti kanten på en rundkjøring med dekkene, kjørte altfor sakte på høyhastighetsvei, ble tutet på fordi jeg skiftet fil i for lav fart osv., men bestod med glans. Kjør forsiktig og pust med magen, så går det strålende.

Gammel 16-12-09, 23:12   #313
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Standard

Kjørelæreren min tror heller ikke jeg får lukeparkering på oppkjøringen, jeg må mest sannsynlig ryggeparkere på parkeringsplassen. Men jeg MÅ kunne det, i og med at vi bor et sted det er umulig å parkere om vi ikke kan det.

Ja, det må alle på Risløkka. Men igjen; ta deg bare god tid, og velg deg en plass med god plass rundt og godt synlige streker hvis noen av dem skulle være nedsnødd eller noe.

Gammel 17-12-09, 01:30   #314
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var der jeg bommet på lukeparkering for så mange år siden, jeg stresset og ble stående bom. Utgjort klønete.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 08:53   #315
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv

Lizzie sin avatar

Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg lærte aldri lukeparkering og fikk parkere med snuten inn etter endt førerprøve på Risløkka. Jeg kan fremdeles igrunnen ikke lukeparkere og parkerer stort sett alltid med snuten inn.
Når jeg tenker meg om, så er det vel ikke så mange steder på Risløkka der det er lagt opp til å måtte lukeparkere?

Gammel 17-12-09, 09:01   #316
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tok førerkort i 2007, 25 år gammel og etter 7 år med tull før jeg endelig fikk meg til å bli ferdig.

jeg var LIVREDD for å kjøre bil, og slet med å komme meg igjennom de obligatoriske greiene som glattkjøring, langkjøring, forbikjøring osv.
Jeg fikk til slutt tips om en utrolig dyktig kjørelærer som var bare ett par år eldre enn meg, og dame.. jeg fikk lappen på 3 mnd, hun purret på trygghet i trafikken, og ikke på alt det andre.
Jeg anser meg i dag som en trygg trafikant, som er opptatt av aktpågivenhet og mitt ansvar i trafikken.. Få situasjoner jeg kommer opp i som jeg ikke føler jeg mestrer bra, og har en selvtillitt jeg aldri trodde jeg kunne få bak rattet.

Jeg lærte meg FORT at aktpågivenhet er det aller aller viktigeste på oppkjøringen!
På oppkjøringen min fikk jeg en rute jeg ALDRI har kjørt før, og da jeg var på plass på biltilsynet igjen måtte jeg parkere bilen.
Det var så SMALT.. og jeg prøvde ørten ganger men til slutt turte jeg ikke mer og gav opp.
Jeg sa til sensor at jeg gir rett og slett opp, jeg var så nervøs og redd for å skrape opp nabobilen at jeg valgte å heller bare ta sjansen på å stryke..

Han skrev på lappen min: Trygg og behagelig føring av bil, ingen feil notert.
Fører utviser derimot særdeles dårlig manøvrering av bil på parkeringsplass

Kjørelæreren min sto utenfor bilen å lo så tårene trillet..

Litt av en opplevelse..

Føler meg HELT trygg på parkering med rygging osv, men lukeparkering med bilen jeg har idag??? NOP, den er alt for uoversiktelig, og jeg tør rett og slett ikke.
har overhodet ikke kontroll på bakenden på bilen.

MASSE lykke til resten av veien, en ny verden åpner seg når førerkortet er i boks

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 09:05   #317
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

Jeg lærte aldri lukeparkering og fikk parkere med snuten inn etter endt førerprøve på Risløkka. Jeg kan fremdeles igrunnen ikke lukeparkere og parkerer stort sett alltid med snuten inn.
Når jeg tenker meg om, så er det vel ikke så mange steder på Risløkka der det er lagt opp til å måtte lukeparkere?

I småveiene ved siden av. Kjørelæreren min tok meg med dit så vi kunne befare forholdene.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 09:11   #318
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Glattkjøring var det gøyeste jeg var gjennom.

Lykke til videre, håper du snart har førerkortet i hånda.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 09:36   #319
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

Å ryggeparkere er ikke nødvendigvis det samme som å lukeparkere. Når du lukeparkerer rygger du inn og setter bilen på langs, når du ryggeparkerer inn på en parkeringsplass så gjør du nettopp det, og står med kortsiden inn mot kanten.

Rygging skal være en del av førerprøven, og siden det er svært få andre steder man får sjans til å gjøre det, så tar de gjerne det som endel av parkeringen på slutten.

Gammel 17-12-09, 11:10   #320
Cielo
Superduperaktiv

Cielo sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Cielo er populærCielo er populærCielo er populærCielo er populær
Standard

Gratulerer med overstått glattkjøring! Jeg skal ha min i morgen. Skal visst kjøre til en bane som ligger i Fet.

Emneord
førerkort, lappen

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:45.