Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bør alle personlige historier fortelles? (Sammen til verdens ende)

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-09, 17:57   #21
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør alle personlige historier fortelles? (Sammen til verdens ende)

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Det er vel litt "i tiden", er det ikke? Det intime, det personlige, alt skal deles. Blogger og FB er motoren - og kanskje også forum som dette? Jeg tenker også at Knausgård er litt i samme kategori, han har truffet tidsånden, eller tar jeg feil nå? (har ikke lest bøkene hans som er basert på livet hans)

Jeg er veldig enig med Teflona. Det er "i tiden", men at selvopplevde historier er "i tiden" gjør jo ikke at alt som gies ut er bra. Det er jo ikke fiction bøker heller - Barbara Carterland, anyone? (Jeg har lest masse BC og det er skikkelig lavmål. Jeg fantaserte en gang om å lage et program som kunne skrive BC bøker, men jeg kom meg dessverre/heldigvis aldri dit. )

Om en histori er verd å lese har i mine øyne ingenting med om det er fakta, biografi, fiction, tegneserie, dikt, sf eller dokumentar. Det går på om historien fenger. Og noen historier fenger fordi de er så "nær" så synes jeg ikke det gjør noe for leseopplevelsen. Men det er klart, de historiene som fenger på grunn av fortellerevnene er jo de som vil stå som klassikere i ettertiden.

Gammel 12-12-09, 18:00   #22
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør alle personlige historier fortelles (Sammen til verdens ende)

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg er generelt skeptisk til bøker som må ha TV-reklame for å bli solgt jeg.

Og plater.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 19:00   #23
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei. Men de kan jo være til hjelp og nytte for mennesker som er i samme livssituasjon eller som har opplevd noe lignende. Vet feks at min mor som er kronisk syk leste boken "livslyst" av Annbjørg Sætre Håtun og fikk veldig mye ut av den.

Selv leser jeg sjelden slike bøker. Men jeg har lest lest Idas dans som jeg syntes var helt nydelig.

Gammel 12-12-09, 21:19   #24
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei. Jeg var på en forelesning med en av redaktørene til Aschehoug (tror jeg det var) og hun snakket en del om historier som sikkert er bra at skrives for personen som skriver dem, men de har ingenting på et bokmarked å gjøre. Personen som ønsker å skrive om sin personlige erfaring ser ofte ikke dette, ei heller de rundt vedkommende.

Helt enig her. Derfor er det aldri aktuelt å kjøpe slike bøker som det vises til her.. det gjør nok godt for etterlatte og/eller andre impliserte, men det er jo samtidig trist om det ikke selger....

Gammel 12-12-09, 21:52   #25
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Les heller Idas dans - hvis du ikke har lest den. Ingen problemer med å bli grepet av den for meg i hvert fall!

Gammel 12-12-09, 22:18   #26
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Les heller Idas dans - hvis du ikke har lest den. Ingen problemer med å bli grepet av den for meg i hvert fall!

Jeg har lest den. Har du lyst til å bli deppa, er den et sikkert kort.

Ikke misforstå, boka var god, men fryktelig trist.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 01:39   #27
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har lest den. Har du lyst til å bli deppa, er den et sikkert kort.

Ikke misforstå, boka var god, men fryktelig trist.

Ekstremt trist - men fikk meg til å sette mer pris på hverdagstingene med familien min. Så dermed verdt 3 timer med gråt...

Gammel 13-12-09, 11:40   #28
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Men finnes det ikke dårlig skrevet litteratur i alle sjangre da?

Jeg mener hardnakket at en del av disse historiene er med på å hjelpe andre i vanskelige livsfaser. Og da syns jeg det er dumt om det skulle være slik at det ikke er plass til disse bøkene. De er ofte laget på et knøttlite budsjett også fordi de ofte favner et lite publikum. I akkurat det tilfellet dere diskuterer har de vel prøvd å favne flere ved å reklamere i tillegg.

Jeg vet i alle fall at jeg igjennom å lese boka Ønskebarn forsto at jeg ikke var i ferd med å bli gal da jeg var på mitt mest desperate i forhold til barnløsheten. Og jeg tror motivasjonen til de som står bak boken var nettop det. Å hjelpe mennesker som hadde opplevd det samme som de.

Gammel 13-12-09, 11:51   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jo, det gjør det. Og jeg syns på et vis ikke det er verre med dårlig skrevet virkelighetsliteratur, men det er oftere dårlig skrevet, nettopp av grunner som du skriver - lite budsjett. Det koster å ha en redaktør som bearbeider teksten, som kunne gjort det bedre, derfor må man bedrive en viss form for siling av hvilke historier som kommer gjennom nåløyet, de som jobber med boken fortjener å få dekket utgiftene sine, pluss en viss inntjening.

Selvfølgelig er mange slike bøker til hjelp for en gruppe mennesker i liknende situasjoner, men jeg mener at det ikke nødvendigvis rettferdiggjør utgivelsen av dem, av grunnene jeg har nevnt over her.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 11:57   #30
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg mener hardnakket at en del av disse historiene er med på å hjelpe andre i vanskelige livsfaser. Og da syns jeg det er dumt om det skulle være slik at det ikke er plass til disse bøkene. De er ofte laget på et knøttlite budsjett også fordi de ofte favner et lite publikum. I akkurat det tilfellet dere diskuterer har de vel prøvd å favne flere ved å reklamere i tillegg.

Jeg vet i alle fall at jeg igjennom å lese boka Ønskebarn forsto at jeg ikke var i ferd med å bli gal da jeg var på mitt mest desperate i forhold til barnløsheten. Og jeg tror motivasjonen til de som står bak boken var nettop det. Å hjelpe mennesker som hadde opplevd det samme som de.

Jeg er enig med deg i at enkelte har funksjon, altså. Men jeg må kommentere på det jeg uthevet. Sånne bøker på små forlag - ja, de er kanskje laget med beskjedne midler. Der kan kanskje idealisme veie opp for slett språk, f.eks. Men når storforlag som tidligere nevnte Aschehoug gir ut bøker av denne typen, syns jeg at man kan forvente bedre. De har et helt forlagshus fullt av litterær kompetanse, og den kan de godt bruke, også på denne typen bøker. At boka "virker" selv om det ikke er stor litteratur syns jeg ikke er noen unnskyldning for å ligge på latsiden redaksjonelt. Hvis de ikke tror boka vil komme til å bli bra likevel, kan de spare seg å gi den ut.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.