|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Jeg... | |||
| er kristen og har adventsstake |
|
44 | 28,39% |
| er kristen og har ikke adventsstake |
|
4 | 2,58% |
| er agnostiker og har adventsstake |
|
23 | 14,84% |
| er agnostiker og har ikke adventsstake |
|
3 | 1,94% |
| er ateist/humanetiker og har adventsstake |
|
55 | 35,48% |
| er ateist/humanetiker og har ikke adventsstake |
|
13 | 8,39% |
| har enn annen religiøs tro og har adventsstake |
|
1 | 0,65% |
| har enn annen religøs tro og har ikke adventsstake |
|
0 | 0% |
| har et helt annet alternativ, og det utdyper jeg i svaret mitt. |
|
12 | 7,74% |
| Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg er kristen og adventstake. Har også stjerne, men den er ikke oppe i år.
|
|
|
|
#82 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg er ateist, og kommer fra et ikke-religiøst hjem. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
*_*
|
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg er ateist, iferd med å bli sinteateist (merker det siger på i takt med alderen), men jeg har altså adventsstake med lilla lys og til sammen tre stjerner i vinduene: To med lys i og en ildrød en (som jeg ikke har tenkt på som kommunistitsk før akkurat nå).
|
|
|
|
#84 |
|
Princess Skids and Scars
|
Sv: Adventsstake og religiøs tro
Jeg mener ikke at det å bruke religiøse symboler er å ta noe fra en religion uten å ta hele pakken på generellt grunnlag jeg heller, men jeg føler meg hyklersk om jeg gjør det. Jeg bryr meg heller ikke om at andre ikke-kristene døper barna sine fordi det er tradisjon heller, bare de er ærlige på at det er derfor de gjør det og ikke kommer med dumme ureflekterte unnskyldninger om at det er fordi de vil gjøre det enklere for dem å konfirmere seg. Sist redigert av Pia : 29-11-09 kl 22:13. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg har også røde lys, fordi den kristne lilla ikke passer inn.
|
|
|
#86 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg er kristen og har stake |
|
|
|
|
|
#88 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Adventsstake og religiøs troMannen er kristen, det er ikke jeg. Vi har adventsstake, men for oss er det mere pynt for å telle ned til jul - uten noen form for religiøs betydning. Blir på en måte det samme som med adventskalender for barna.
|
|
|
#89 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Adventsstake og religiøs troVi har adventsstake og stjerne. Jeg setter pris på disse symbolene, som en del av den norske kulturarven i forbindelse med jul. Selv om jeg vet hva de egentlig representerer.
|
|
|
#90 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg vil ikke kalle meg kristen, men har vokst opp med kristne tradisjoner og vi har adventstake, adventsmiddag osv...Adventstiden betyr for oss nedtelling til juleaften og en koselig førjulstid. Jeg leser også juleevangeliet under julemiddagen, og er vokst opp med å gå i kirken på julaften. Nå blir det litt sånn ettersom det passer. Men ellers synes jeg det kristne har veket plassen for gavefokus og er en generell familie-kose-høytidsferie.
|
|
|
#91 |
|
saftig
|
Samme her. Dessuten er jeg ikke glad i rød jul. Min jul er stort sett hvit og blå. Og litt gull og sølv.
|
|
|
#92 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg er vokst opp i et veldig overbevist ateistisk/humanetisk hjem og vi hadde både adventsstjerner og tente lys.
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean. 2008 2013 2015 Sist redigert av Vianne Rocher : 30-11-09 kl 03:40. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
/søster likar dette
|
|
|
#95 |
|
Gal kattedame
|
Samme her hos oss. Alle synes det er koselig med lystenning, sang og familiefrokoster i adventstiden.
|
|
|
#96 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg har ingen sterk kristen tro, men har adventsstake.
|
|
|
#97 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg er "ikke-utagerende kristen", type døpt, konfirmert, gift i krika, døpte min sønn i kirka, og følte det var rett ikke bare av tradisjonelle årsaker. Og har adventstake med lilla lys. Stjerne i vinduet, og sånn 7-armet stake.
|
|
|
#98 |
|
Ustabil
|
Sv: Adventsstake og religiøs troSiden jeg opplyser min hverdag med både adventsstjerne, 7-armet lysbro, adventsstake og annet dilldall, så burde jeg vel strengt tatt ikke trenge ytterligere opplysning. Men det gjør jeg. Hva er det kristne aspektet i adventsstaken og lystenning på søndagene? |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Adventsstake og religiøs troAdventstaken og stjernen er kultur og tradisjon for oss. Lysene er der og teller ned søndager til jul sammen med barna.
|
![]() |
|
|