Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvite busser til Polen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-09, 07:28   #41
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvite busser til Polen

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har snakket litt med sønnen min om dette, og han var visst den eneste i klassen som så problemet med at de har begynt å snakke om dette så sent som nå. Hvis de drar, må de dra i vinterferien eller påsken, og selv om dugnadsånden er på topp, så må de jo tross alt finne dugnadsaktiviteter og lignende, og det er snakk om at de har mindre enn seks mnd. på seg. Før ting blir bestemt, så har de kanskje bare fem. Vil de rekke det?

Vel, noen elever skulle ringe meg i dag, og jeg skal maile læreren også for å høre hva som skjer.

Da vil jeg foreslå at dere trør til nå i juleitden! Innsamling av flaskepant burde være noe man kunne tjene godt på nå i juletiden.
Kanskje til og med være Nisse for en familie til jul for en liten slump? :kreativ:

Gammel 10-12-09, 08:29   #42
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Det siste var et herlig forslag. Det hadde jeg gladelig betalt for fra en ungdom i nabolaget.

Jeg har veldig lav terskel for å bidra til slike turer. Jeg håper veldig Mazungens klasse ønsker en sånn tur når deres tur kommer. Jeg hadde gladelig betalt hele beløpet og stilt opp som følge. (Jeg er nok noe preget av min barndom og mennesker jeg har møtt).

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 10:49   #43
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Da vil jeg foreslå at dere trør til nå i juleitden! Innsamling av flaskepant burde være noe man kunne tjene godt på nå i juletiden.
Kanskje til og med være Nisse for en familie til jul for en liten slump? :kreativ:

Nå har jeg oppdatert tråden, da, og det blir ikke noe tur. De hadde lagt store planer for pengeinnsamling, og det måtte nok hardere kost enn flaskepant til, for de måtte ha samlet inn over 150 000 kroner til sammen.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 10:51   #44
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg har veldig lav terskel for å bidra til slike turer. Jeg håper veldig Mazungens klasse ønsker en sånn tur når deres tur kommer. Jeg hadde gladelig betalt hele beløpet og stilt opp som følge. (Jeg er nok noe preget av min barndom og mennesker jeg har møtt).

Da vil jeg oppfordre deg til å begynne å ta opp temaet minst ett år i forveien. På den tiden vil de fleste som ønsker å være med, ha muligheten til å spare opp penger og det blir ikke en elitetur (noe det ville blitt hvis trinnet til sønnen min hadde bestemt seg for å arrangere tur nå).

Gammel 10-12-09, 10:54   #45
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Vi fikk tilbud om tur til Polen med Hvite busser da jeg gikk første året på VGS. Prisen var 4000 kroner pr hode. Jeg, og mange med meg, var meldt på denne turen og hadde store forventninger. Dessverre ble den avlyst pga at et knippe elever og foreldre lagde helvete pga at skolen gikk god for noe som kostet penger, og dermed gikk turen i dass for alle oss andre. Jeg er fortsatt gretten.

Rektor her sa KLART IFRA om at skolen ikke hadde noe med turen å gjøre. Det var en lærer som ønsket å være med, men vedkommende fikk ikke lov. Så det var klar tale fra rektors side at dette var ikke noe skolen la opp til.

Gammel 10-12-09, 11:01   #46
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Skolen har ikke lov til å ha noe med sånne turer å gjøre. Den kan ikke involvere seg i aktiviteter som vil koste penger, og i mange kommuner får ikke elevene reise på sånne turer i skoleåret (vel, gjør de det får de fravær) fordi det legger press på de som ikke har råd. Kommunen her vi bor har bestemt at det blir slutt på turer som dette nå; vil elevene reise som klasse må de gjøre det i en skoleferie og uten å ha med lærer. Jeg synes egentlig det er greit, jeg.

De klassene jeg vet om som har vært med hvite busser til nå, før forbudet, har planlagt det flere år i forveien. Det seneste jeg har hørt er at de har begynt å samle inn/tjene penger ved starten av 8. klasse og så reist et godt stykke ut i 10. klasse.

Gammel 10-12-09, 11:05   #47
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Ja, den eneste muligheten elevene hadde til å reise, var i vinterferien. Jeg synes også det er greit at skolen ikke er involvert, selv om mange foreldre mente at rektor bare "gjorde seg vanskelig" og at "barna kunne jo bare være syke en dag, liksom".

Gammel 10-12-09, 11:09   #48
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Jeg har vært på sånn tur og jeg syns den var veldig gripende, spennende og viktig for å få innblikk i historien som har vært...

Og ikke minst er det en reise for livet med klassen sin, noe man aldri glemmer!

Liiitt sent å tenke på å samle inn/spare nå kansje, men man kan jo sette i gang så fort man kan. Selge kaker, selge lodd, ha basar, spareklubb osv osv. Og ikke minst ta en spørreus på hvor mange som er villige til å legge litt penger i en sånn tur.

Kansje noen kan bruke litt konfirmasjonspenger?

Det er iallfall en tur det absolutt er verdt å kjempe for!

Gammel 10-12-09, 11:10   #49
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at det ikke ble noe av turen, men jeg bidrar likevel.

Hos oss dro "alle" 3-klassene på VGS på denne turen.
Jeg var ikke med, for jeg prioriterte en annen tur.
Jeg husker derfor ikke hva de gjorde, men jeg tror ikke det var helt innsamling på samme viset.

Her vi bor, er det både flaskeinnsamling og pepperkakesalg til inntekt for diverse skoleturer. Helt greit å bidra på det viset, synes jeg.

Gammel 10-12-09, 11:15   #50
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

Kansje noen kan bruke litt konfirmasjonspenger?

Det ble brukt som argument, sammen med "det er jo bare å spørre besteforeldre om penger til jul" og "ja, men det er jo ikke så dyrt. Det går jo med en tusenlapp om dagen i skibakken i vinterferien likevel". Jeg må innrømme at slike utsagn irriterer meg. Det er ikke opplagt og vedtatt at folk har konfirmasjonspenger eller slektninger som øser ut penger. Jeg synes at man skal ta utgangspunkt i at elevene har NULL kroner å rutte med, og så samle inn penger ut fra dette.

Gammel 10-12-09, 11:16   #51
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Men personlig er det litt dumt at det ikke ble tur. Jeg hadde nemlig tenkt å hyre inn noen tiendeklassinger til å rundvaske leiligheten før jul.

Gammel 10-12-09, 11:16   #52
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Jeg må innrømme jeg leste ikke hele tråden Ser nå at det ikke blir.

Kansje på videregående da? Vi dro som russ

Gammel 10-12-09, 11:28   #53
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Vi var på foreldremøte i går hvor temaet var oppe til diskusjon - igjen. Elevene har ikke gjort en kjempeinnsats til nå, for å si det pent, så det store spørsmålet er om samtlige foreldre er villige og i stand til å punge ut mellomlegget på rundt 7000 kr, eller om man må planlegge billigere klassetur. Jeg kjenne jeg er LEI loddbøker og vaffelrøre som får inn kun småpenger i klassekassa i forhold til arbeidet som legges i det.

Gammel 10-12-09, 11:30   #54
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Vi var på foreldremøte i går hvor temaet var oppe til diskusjon - igjen. Elevene har ikke gjort en kjempeinnsats til nå, for å si det pent, så det store spørsmålet er om samtlige foreldre er villige og i stand til å punge ut mellomlegget på rundt 7000 kr, eller om man må planlegge billigere klassetur. Jeg kjenne jeg er LEI loddbøker og vaffelrøre som får inn kun småpenger i klassekassa i forhold til arbeidet som legges i det.

7000 kr for en klassetur er jo sinnsykt. Dersom elevene ikke har klart å gjøre en innsats bør de få kjenne på effekten ved å få en rimeligere klassetur som det eneste alternativet.

Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 11:32   #55
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg antar at Flubby mente det manglet 7000 samlet? En femdagerstur med hvite busser koster litt over 3000 kroner per pers.

Gammel 10-12-09, 11:34   #56
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg antar at Flubby mente det manglet 7000 samlet? En femdagerstur med hvite busser koster litt over 3000 kroner per pers.

Jeg vet at turen min sønn var på kostet langt mer enn 3000,- pr pers.

Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 11:39   #57
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg vet at turen min sønn var på kostet langt mer enn 3000,- pr pers.

Jeg har ikke prisene foran meg, men de har jo 7-dagersturer til Polen også, så disse turene blir vel naturlig nok mye dyrere.

Gammel 10-12-09, 11:39   #58
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Flubby bor jo i Tromsø da; for elevene jeg har hatt som har reist med Hvite busser har reisen fra Bodø til Oslo kostet ganske mye mer enn selve reisen med Hvite busser - regner med det er saken for Flubby og, selv om man sikkert kan reise sørover billigere enn elevene våre - som vanligvis tar tog eller fly avhengig av hvor de får billigst billetter.

Gammel 10-12-09, 11:40   #59
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Ah, ja, hvis man skal reise til Oslo fra Tromsø, så kan jeg se for meg at det blir litt av en utgift, ja.

Gammel 10-12-09, 11:42   #60
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg har ikke prisene foran meg, men de har jo 7-dagersturer til Polen også, så disse turene blir vel naturlig nok mye dyrere.

Min sønn reiste fra Bergen, det er nødvendigvis dyrere for de som ikke reiser direkte fra Oslo. Min sønn var på 7 dagers tur.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:52.