Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hva gjør jeg med pepperkakedeigen? (Stressa kjøkkenamatør)

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Hva gjør jeg med deigen?
Er dette et spørsmål? Du bruker den selvsagt som den er! 60 88,24%
Kast, for guds skyld! 5 7,35%
Amatør!! 3 4,41%
Deltakere: 68. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-09, 22:21   #21
Frantzen
Passiv

Standard

Sv: Hva gjør jeg med pepperkakedeigen? (Stressa kjøkkenamatør)

Hvor farlige bakterier kan det være snakk om, da? Jeg tenker sånn at det neppe kan være særlig lurt å leve for renslig heller - herding er sunt.
Og den filosofien passer tilfeldigvis veldig godt for sjuska i meg.

Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 22:26   #22
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke brukt den på pepperkaker til spising, men lagd et fantastisk og schvært pepperkakehus av den
(pepperkakehus er vel unsett temmelig uappetittlige i januar, lzm)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 22:31   #23
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Savnet alternativet: hvem i huleste lager egen deig når man kan kjøpe ferdig?!

Ellers: hadde glatt brukt den.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 22:33   #24
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør meg med pepperkakedeigen? (Stressa kjøkkenamatør)

Det skal jo stekes..

Gammel 05-12-09, 22:57   #25
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Bruk den.

Hilsen hun som til og med spiser pepperkakehus i januar.

veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 22:59   #26
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Savnet alternativet: hvem i huleste lager egen deig når man kan kjøpe ferdig?!

Ellers: hadde glatt brukt den.

Signerer denne...

Gammel 05-12-09, 23:13   #27
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde brukt den uten noen problemer. :sjuske:

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 23:23   #28
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Bruk den.

Hilsen hun som til og med spiser pepperkakehus i januar.

Gammel 06-12-09, 11:50   #29
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville absolutt brukt den. Så lenge de skal stekes så hadde jeg gitt bæng.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 12:27   #30
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde brukt den, og tror ikke jeg ville tenkt over at det var noen andre muligheter.

Gammel 06-12-09, 12:28   #31
Albertine
Passiv

Standard

Jeg hadde ikke brukt den. Men så kjører jeg opplegg som tilsvarer GydaG sitt da, når jeg skal lage noe som skal bakes ut på benken.

Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 12:30   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Vel, jeg skjønner jeg er av en helt annen type enn andre, jeg hadde nemlig kastet den, eller til nød brukt den til hus som allikevel ikke spises.
Mtp hvilken bakteriebombe det er i en vask som ikke er ren hjelper det fint lite i mitt hode av deigen stekes, ja, man dreper bakteriene, men bare tanen er nok til å gi meg frysninger.

Og ja, jeg harr akkurat bakt ut pepperkakedeig på kjøkkenbordet, som først ble skrubbet med stålullsvamp, vasket med klut, vasket en gang til med ny ren klut, og så tørket. Det er standard prosedyre her ved all vask.
Og jeg skrubber vvasken på kjøkkenet daglig med stålull og skyller med klor og holder den ren og tørr, men har mat havnet i vasken er den ferdig.

Så får jeg heller gå rundt i min egen nevrotiske verden.

Haha, til og med Iset vaske-nevrotiker synes dette ble for gale.
Jeg hadde gitt beng og brukt deigen.

Fysj, kaste 3 kilo pepperkakedeig pga. litt "rent" vann i deigen, dere skulle skamme dere. Tenk på ungene i Afrika!

Sist redigert av Dixie Diner : 07-12-09 kl 09:26. Årsak: Skrivefeil
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 12:47   #33
Albertine
Passiv

Standard

Jeg synes forøvrig at m^2 hadde et glimrende forslag om å bygge pepperkakehus.

Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 13:29   #34
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kjenner jeg ikke til akkurat din kjøkkenvask, men jeg hadde prøvd å fjerne vannet og kanskje det øverste av deigen, stekt kakene og ikke bekymret meg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 14:51   #35
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde brukt den uten betenkeligheter. Helt hypotetisk selvsagt, siden jeg kjøper ferdig deig.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 16:17   #36
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Haha, til og med Iset vaske-nevrotiker synes dette ble for gale. Og jeg som trodde
Jeg hadde gitt beng og brukt deigen.

Fysj, kaste 3 kilo pepperkakedeig pga. litt "rent" vann i deigen, dere skulle skamme dere. Tenk på ungene i Afrika!

Samme tenkte jeg.

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Nå kjenner jeg ikke til akkurat din kjøkkenvask, men jeg hadde prøvd å fjerne vannet og kanskje det øverste av deigen, stekt kakene og ikke bekymret meg.

Samme her. Men nå er min kjøkkenvask ganske ren også, den vaskes hver dag.

Gammel 06-12-09, 17:01   #37
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Min kjøkkenvask er ikke garantert ren, for å si det sånn. Jeg SÅ jo at det var både salatbladet og noe annet smårusk i vannet.

Deigen er foreløpig brukt til barnas pepperkakebakst. mye gris og rot, og vi har smakt på resultatet. Det er jo begrenset hvor hygienisk baking blir med en toåring i utgangspunktet, lizzom. Deretter blir det vel hus i kveld, men da for de voksne.

Om vi bruker resten av deigen eller ikke får vi se på, tror jeg. Vet ikke. Sannsynligvis er det ingen som kommer til å spise dem opp heller, det er vel mer en sånn "må-gjøre-ting".

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 17:06   #38
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Du bruker deigen akkurat slik den er. Det da ingen fare og kakene stekes.

Jeg var tidligere like ille med vasking som enkelte her har forklart. Resultatet var at jeg til slutt ikke kunne spise noe som ikke var laget på mitt eget kjøkken. Det endte alltid med magetrøbbel.

Så nå har jeg justert ned vaskingen til normal renslighet. Magetrøbbelet er borte og jeg er forsatt i livet.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 17:35   #39
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Jeg var tidligere like ille med vasking som enkelte her har forklart. Resultatet var at jeg til slutt ikke kunne spise noe som ikke var laget på mitt eget kjøkken. Det endte alltid med magetrøbbel.

Så nå har jeg justert ned vaskingen til normal renslighet. Magetrøbbelet er borte og jeg er forsatt i livet.

Det var det jeg visste - sjuskeri er sunt.

Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:49   #40
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med flertallet her, hadde tømt ut eventuelt synlig vann, og brukt den. Og tenker at Gyda sitt kjøkken er nok litt mer en nødvendig rent, ved sååå grundig vask, også all den klor'en da... Men mitt kjøkken hadde sikkert kunne trengt et besøk av Gyda sånn en gang eller to i året...

(Men for en annen gang, vask kjøkkenvasken før du setter noe nedi for avkjøing. Fjerne salatblader og synlig grums i alle fall...)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.