Sv: Hva er den dårligste boken du noen gang har lest?
Jeg aner ikke hvilken som er den desidert dårligste jeg har lest. Jeg hadde lenge en policy på at bøker skulle leses ut uansett, så jeg har pløyet gjennom en god del jeg ikke har hatt særlig glede av. Da jeg leste Zahir av Paolo Coelho avvek jeg fra den policyen for første gang - det var virkelig en forferdelig bok. 1222 av Anne Holt var et litterært lavmål. Fakta om Finland av Erlend Loe er noe av det kjedeligste jeg har lest. Hässelby av Johan Harstad var fryktelig irriterende og jeg HATET den boken, men jeg tror ikke jeg kan si den var dårlig skrevet - den var bare ikke for meg. Sofies verden var også uendelig kjedelig og jeg fatter fortsatt ikke hvorfor den er geniforklart. Jan Kjærstads Forføreren var helt grusomt kjedelig, så den kom jeg meg aldri gjennom.
Ellers syns jeg Halvbroren får litt ufortjent hard medfart her. Jeg syns overhodet ikke det er en genial bok - og slett ikke noen bok som fortjener noen pris, men jeg syns det var en helt grei historie.
L likte jeg veldig godt, bøkene til Linn Ullmann har jeg også likt og jeg forstår ikke hvordan noen kan mene Vindens skygge er det dårligste de noen gang har lest. Anne Karin Elstad er liksom opplest og vedtatt en lavkvalitetsforfatter, men jeg syns hun er en god historieforteller.
|