|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Har tro på forbedring
|
Alternative juledesserterJeg er oppvokst med riskrem. jeg synes det er skikkelig kjipt. Rett og slett. Grøt og krem? med rød saus...Jeg ser ikke poenget.
|
|
|
#2 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Alternative juledesserterJeg synes man kan velge hvilken som helst dessert til julemiddagen jeg. Det må jo ikke være tradisjonelle desserter.
|
|
|
|
#3 |
|
Smugleser
|
Sv: Alternative juledesserterAndamannen foretrekker hjemmelaget karamellpudding. (Som han lager selv).
|
|
|
#4 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Alternative juledesserter
"pikekyss med krem og bær på" - sånn i bunn og grunn
|
|
|
#5 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Alternative juledesserterJeg lagde tilslørte bondepiker til dessert på julaften i fjor og det var en suksess jeg har tenkt til å gjenta i år også. Den blir best om den står en dag, så da blir den i hvert fall ikke noe stress på selve julaften.
|
|
|
|
#6 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Alternative juledesserterkaramellpudding er et alternativ - men jeg har aldri laget det før, så jeg er litt skeptisk. De må jeg jo lage dagen i forveien - pikekyssene kan jeg jo lage alt nå!
|
|
|
#7 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Alternative juledesserterTakk, Bauche. Ser gode ut.
|
|
|
|
#8 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alternative juledesserterSherrypudding eller min nye forelskelse: sherryfromasj.
|
|
|
#9 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Alternative juledesserterDet meste er jo godt så det er jo bare å lage det man har lyst på. Det eneste som er med riskremen, er at den er grei å gjemme mandel i. Det er ikke alle desserter som passer til denslags, og det er fast innslag og stort spenningsmoment hos oss. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Alternative juledesserterRiskrem med kirsebærkompott, ferdig fra Nora, bare å varme opp... NAM!
|
|
|
|
#12 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Alternative juledesserterTror vi skal ha is med varme bjørnebær, is er alltid godt til dessert synes nå jeg.
|
|
|
#13 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Alternative juledesserterDronning Maud-pudding er veldig godt. Ellers vil jeg gjerne ha oppskrift på cherryfromasj.
|
|
|
|
#14 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Alternative juledesserter
Akkurat det vi også bruker, men vi varmer den ikke opp? Synes den er best kald. Heller den rett fra posen over i en fin mugge og setter på bordet.
|
|
|
#15 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Alternative juledesserterNår vi har riskrem har vi ikke den ferdige sausen til, jeg lager bringebærsaus selv av frosne bringebær som er tint og kjøres i foodprosessor sammen med sukker. Det er ihvertfall litt bedre enn den kjøpte sausen.
|
|
|
#16 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alternative juledesserterMannen vil ha riskrem, men siden han fikk bestemme hovedretten, skal jeg bestemme desserten - det blir dermed krumkake med multekrem.
|
|
|
#17 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Alternative juledesserterJeg har også pleid å lage rødsausen fra scratch altså - uansett er jeg ikke glad i riskrem. Jeg koker grøten med vaniljestang, har vanilje liggende i fløten før jeg pisker og alt for å gjøre det litt mer spennende - men fortsatt er det trøstesløst kjipt.
|
|
|
#18 |
|
tankefull
|
Sv: Alternative juledesserterVi har Dronning Maud-pudding som juledessert. Den er kjempegod, og veldig enkel å lage. Kan finne oppskrift om du er interessert. Jeg lager den uten noe rom-smak, syns det er best. Sist redigert av Hannah : 01-12-09 kl 14:17. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alternative juledesserterFor et par år siden lagde min svigerinne en dessert av appelsinskiver i stjerneanis- og sukkerlake. Den var midt i blinken som avslutning på det tunge julemåltidet: frisk og lett og ganske så julete.
|
|
|
#20 |
|
Einsam
|
Sv: Alternative juledesserterHos oss er det to som ikke skal ha noe med melk i i det hele tatt, og det pleier å bli servert to desserter, da noen ikke vil gi slipp på risgrøten. Tidligere har det vært fruktsalat, i år skal visst jeg lage brownies e.l. med bringebærsorbet til til de heldige |
|
|
|
![]() |
|
|