Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva ville du helst spist på julaften?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Hva ville du helst spist på julaften?
Ribbe 49 26,78%
Pinnekjøtt 83 45,36%
Kalkun 26 14,21%
Juletorsk 1 0,55%
Lutefisk 5 2,73%
Andebryst 2 1,09%
Grandiosa 1 0,55%
Annet 14 7,65%
Surstek 2 1,09%
Deltakere: 183. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-09, 21:09   #81
Morild
Passiv

Standard

Sv: Hva ville du helst spist på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Det fnnes bare en julemiddag og det er pinnekjøtt.

Yeah!

Ribbe er urk! Julen for to år siden spiste vi det hos mormoren min. Sausen hun lager er verdens beste med ribbefett, kremfløte, meierismør etc.... 1. juledag lå meg, moren min og mormoren min og kaldsvetta med hjertebank... Kan umulig være bra det grisefettet

Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 21:10   #82
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt spiser vi lammeribbe på julaften. Den settes inn med rosmarin, salt og pepper og serveres med smørkokt/stekt rosenkål og annet unga måtte like til. Og brunet skysaus til. Nammenam.

På andre juledag spiser vi røkt pinnekjøtt som stekes litt i ovnen før servering så fettet blir litt sprøtt. Kålrabbistappe og pinnekjøttskjy er selvsagt tilbehør.

Det hender vi spiser svineribbe, svoren er best, en eller annen gang i jula, av og til som tillegg på julaften.

Men i år skal vi feire hos Bror og Kjæresten, da blir det tilnærmet svensk jul. Skal bli spennende. For å ikke svikte tradisjonene helt planlegger vi lammeribbe på førstedagen i stedet.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 21:18   #83
Morild
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Pinnekjøtt, men det får jeg ikke tak i sånn helt uten videre i USA . Vi kunne kanskje fått via Sjømannskirken, men de hadde venteliste, og mannen orket ikke to kjøreturer at 3 timer tur retur for å få tak i pinnekjøtt.

Jeg vurderte å smugle med meg fra Norge nå som jeg her, men finner ikke noe som er vakumpakket og tar ikke sjansen på noe annet.

Ja, ja. Det blir nok jul likevel .

Det er jo tørket og saltet... Snakk med en slakter og spør hva du kan gjøre!

Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 21:21   #84
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alltid ribbe på juleaften. Men i år er første gangen jeg skal lage den selv - til både mor og svigermor!

Gammel 28-11-09, 21:49   #85
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pinnekjøtt, kålrabistappe og Lerum julebrus.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 21:52   #86
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Ribbe, medisterpølser, medisterkaker, surkål og poteter.

Gammel 28-11-09, 22:04   #87
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Kalkun er det jeg foretrekker som middag på julaften

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 01:14   #88
Slettet bruker
Passiv

Standard

Rømmegrøt og spekemat.
Men familien nekter. De vil ha ribbe.

Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 01:28   #89
dolliemor
Aktiv

dolliemor sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
dolliemor er litt kul
Standard

Vi spiser kalkun, men jeg kunne godt tenke meg pinnekjøtt.
Når vi spiser kalkun er det tilbehøret som er viktig. Kalkunen smaker jo ikke spesielt mye. Vi har alltid god saus (laget fra bunnen med mye god kraft fra kalkunen), ovnsstekte potetbåter, rosenkål og andre grønnsaker (litt forskjellig fra år til år) og waldorfsalat (som mannen ha, men som det stort sett bare er han som spiser).

Ribbe hadde vi på julaften da jeg bodde hjemme. Ingen favoritt.. Liker ribba best kald på koltbord egentlig.

Gammel 29-11-09, 01:30   #90
Wicca
Måneheks

Wicca sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Månen
Wicca har et hav av muligheter foran seg
Standard

Pinnekjøtt! Uten tvil! Elsker lammekjøtt

Wicca er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 01:52   #91
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan ikke fordra julemat, hverken svensk eller norsk.

Kalkun skulle kunne funke. Men jeg er oppvoskt med ribbe eller julskinka, jansons frestelse :spy: og prinskorvar.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 02:10   #92
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Svineribbe, med alt tilbehøret. Det er det jeg er oppvokst med, og sånn skal det være - på julaften. Jeg liker pinnekjøtt også, men det er ikke julaften for meg. Første juledag er det fritt fram. Dog er jeg helt for at alle skal få det de aller helst vil ha på julaften. Hjemme hos oss har det derfor vært både ribbe og pinnekjøtt. Nevøen min spiste tilogmed brødskive med brunost til julemiddagen et år.

Gammel 29-11-09, 09:37   #93
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ville helst spist pinnekjøtt, så derfor gjør jeg det.

Gammel 29-11-09, 10:46   #94
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Ribbe med alt tilbehør er tradisjonen, men jeg kunne egentlig tenkt meg en lettere middag julaften, og spart ribba til førstedagen Kalkun ville vært godt, men også noe fullstendig utradisjonelt hadde vært aktuelt hadde det bare vært opp til meg.

Gammel 29-11-09, 10:52   #95
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aller helst ville jeg jo spist noe godt, men jeg skjønner vel at det ikke går. Da får det bli ribbe og pølse, som alltid - den andre julematen er enda mindre stas.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 13:18   #96
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg elsker ribbe, og det har vi hatt på julaften så lenge jeg kan huske.

Gammel 29-11-09, 13:32   #97
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Rullepølse! Varm lammerull med masse godt krydder i, og så selvsagt poteter, kålrabi og pinnekjøtt til. De tre siste tingene får jeg nå i julen også, og mine snille foreldre sørger for at jeg får rullepølse (som vi alltid har i julen, men jeg skal ha svigerjul i år) i januar i stedet. Ytterst takknemlig for at svigers er vestlendinger og har pinnekjøtt, spiser jeg ribbe får jeg mageproblemer og leddsmerter og blir dessuten kvalm av lukten før den tid :allergisk:

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 13:34   #98
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Alltid ribbe på juleaften. Men i år er første gangen jeg skal lage den selv - til både mor og svigermor!

Det er da din minste kunst, flink på kjøkkenet som du er! Utfordringen blir vel mer å holde mor og svigermor unna å blande seg inn

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 14:12   #99
ltb
Superaktiv

ltb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Pinnekjøtt er en selvfølge for meg

ltb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 18:05   #100
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Heldigvis er både jeg og mannen vokst opp med pinnekjøtt på julaften. Ergo blir det pinnekjøtt.
Men akevitt til juleølet var ikke han vant med før han traff meg. Det har jeg fått gjort noe med.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:06.