Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-09, 01:02   #1
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.

Jeg tror det må bli Donna Tartt: The Secret History. Det er lenge siden jeg leste den, men jeg har sjelden opplevd en så komplett leseglede med andre bøker siden. Det er det som får stå som målestokk her, tror jeg, selv om boken - eller sjangeren - neppe er "høyverdig" nok til å kunne gå av med seieren i en slik kåring.

Den står nok ikke på min topp 10, men definitivt på topp 20.
Det blir nok Roy Jacobsen: Seierherrene som topper lista, tett etterfulgt av Dag Solstad: Forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige, Dag Solstad: Genanse og verdighet, John Irving: Den fjerde hånden og Per Petterson: Ut og stjæle hester.

Gammel 29-11-09, 12:53   #2
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Hvordan kunne jeg glemme Ut og stjæle hester?!

Nevner Boktyven i samme slengen.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 20:53   #3
Tweeno
Nybegynner

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Telemark
Tweeno har et hav av muligheter foran seg
Standard

Går for 2 klassikere;
Vildanden, av Ibsen
Is-slottet, av Vesaas

Tweeno er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 09:16   #4
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tweeno, her.

Is-slottet, av Vesaas

Is- slottet hadde vi i pensum på ungdomskolen, og jeg tenker fremdeles tilbake på boken som en gåte. Ja, kva e det eigentleg med ho Unn?

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 09:28   #5
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kvinner og epletrær av Moa Martinsson er den beste boken jeg noensinne har lest - den er rett og slett fantastisk. Andre favoritter er Den Vidunderlige kjærlighetens historie av Carl-Johan Vallgren og Hvilken hånd vil du ha av Vita Andersen. Beatles av Saabye Christensen syntes jeg var fantastisk i tenårene, det samme syntes jeg om Tidevannets fyrste av Pat Conroy. The road av Cormac McCarthy gjorde et sterkt inntrykk, det samme gjelder Huset ved moskeen av Kader Abdolah. Ellers er jeg glad i bøkene til Jo Nesbø, Stieg Larsson og Agatha Christie.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 15:32   #6
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

East of Eden av John Steinbeck

Åh ja!

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Markens grøde - Hamsun (ja faktisk)

Åh ja!

Jeg må også legge til En bønn for Owen Meany av John Irving og A man in full av Tom Wolfe. Og Lillelord av Johan Borgen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 15:38   #7
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg drar frem denne tråden igjen i håp om flere boktips. Jeg er desperat! Leser for tiden Ringenes Herre for andre gang, men den kan jeg lese sånn mellom..

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:38.