Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat for en bedre psyke

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-09, 09:59   #61
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Mat for en bedre psyke

Spis mer enn gjerne både smør og majones, og mindre brød.

Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 10:13   #62
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Du gjør mye ved å bytte brødet ut med litt grove knekkebrød
Evnt. dansk rugbrød om du liker de. Jeg synes de med solsikke er veldig gode

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 10:16   #63
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Mulig jeg banner i lavkarbo"kirken" nå, men jeg har alltid noen Atkins- eller Russel Stoverbarer liggende i tilfelle akutt søtbehov. Jeg vet med meg selv at om jeg ikke hadde lov til å spise NOE som er litt søtsmak på, så hadde jeg ikke klart å holde på med dette over tid. Atkinsbarene de selger her i Norge smaker æsj, men man kan bestille på netrition.com. Der har de mange goode

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 11:18   #64
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Men om man må velge, er det da "best" med majones eller f.eks. Brelett til pålegget? Tenker jeg må kutte ut å tenke "jatakk, begge deler".

Brelett er margarin, ikke smør. Fysj. Bruk smør.

Gammel 24-11-09, 11:35   #65
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt som heter smør, altså der det står smør på pakken. Meierismør, setersmør, Kviteseidsmør osv. Ikke Melange, Per, Brelett, Soft, Vita, og disse. Det står ikke smør på dem, men margarin eller plantemargarin. Ekte smør er mer naturlig og mye sunnere.

Gammel 25-11-09, 14:27   #66
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg pløyd meg gjennom listen her. Jeg ville nok tatt noen blodprøver før du setter i gang med å endre veldig mye i hvert fall, det er så lett for å tenke at "Nå skal jeg kutte ut hvitt mel og sukker osv osv.", og så blir det veldig strengt og litt voldsomt, og da orker en ikke å holde på med det i lengden. Jeg vil tro at det er mye å forholde seg til med liten baby (selv om jeg ser at det ikke er første ), og da er det ikke vits i å gjøre det vanskeligere for seg selv enn du må.

Når det er sagt, mitt blodsukker OG humør er mye bedre når jeg ikke får i meg hvete og sukker, men det er jo også fordi jeg har intoleranse mot de tingene. Uansett tror jeg veldig raffinert hvete og sukker ikke er bra for noen i store mengder, og det er en lett ting å kutte ut/ned. Jeg har også veldig god erfaring med fett, ikke smør (tåler ikke melk særlig godt, dessuten smaker det fælt synes jeg), men avokado, ferskpressede oljer, kokosolje, kokosmelk og nøtter. Spiser alltid nøtter eller kjerner sammen med frukt, og da får jeg stabilt blodsukker. Jeg synes også å huske at det hjelper på sukkertrangen, jeg har ikke så mye av det etter et år uten sukker.

Men uansett: ikke gjør alt på en gang! Gi deg selv litt slack. Og sjekk de tingene som har vært nevnt tidligere, jeg ble i hvert falll ganske så tung og trøtt da b-vitaminnivået mitt var lavt. Og hvis du må legge om mye: ernæringsfysiologen min var gull verdt og hjalp masse - en god investering som jeg anbefaler! Lykke til!

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 14:36   #67
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Har ingen erfaring med lav-karbo, men tenker at jeg skal være litt mer bevisst på hva og når jeg spiser - spesielt når det er snakk om søtsaker. Jeg har aldri greid å kutte helt ut å spise godis, men kan kutte godt ned på inntaket. For eksempel begrense meg til en troika på lørdag kveld - og så bestemme meg for å nyte denne. Det ligger mye god mental helse i en god sjokoladebit.

Det eneste som er litt kjipt er at vi ikke kan ha noe i huset når det er snakk om å begrense godterispising. Det som er i skapet blir spist, før eller siden.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 12:46   #68
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Så flott!!

Gammel 26-11-09, 13:38   #69
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har det veldig mye bedre med meg selv, bare på noen dager.

Så godt å høre!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 13:54   #70
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er i grunnen ganske utrolig, og litt skremmende, hvor mye maten kan påvirke psyken. Skulle ønske flere folk (og mer helsepersonell) visste om dette, selv om det selvsagt ikke gjelder alle. Jeg er som natt og dag i psyken når jeg spiser mye raske karber kontra lite. Det er så stor forskjell at jeg er nesten litt sjokkert. Jeg er nok en person som rett og slett ikke tåler sukker og hvitt mel i moderate/store mengder.

Sist redigert av Dixie Diner : 26-11-09 kl 14:12. Årsak: skriveleif
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 15:22   #71
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke planer om å kutte alt helt ut. Jeg trenger litt "gulerøtter" i form av litt lørdagsgodis. Men jeg skal redusere det betraktelig, det skal jeg.
Og jeg som person er litt enten eller; jeg må trappe veldig ned med en gang, eller klarer jeg det ikke.
Har forøvrig laktoseintoleranse (nettopp funnet ut), så melkeprodukter er det lite av her for meg nå.

En liten oppdatering; jeg har nå siden mandags morgen avstått helt fra sukker, og har redusert hvitt mel til nærmest null. Har nok ikke så stor innvirkning ennå, men likevel føler jeg meg tusen ganger bedre, fordi jeg er så fornøyd med viljestyrken min. I forhold til sukkerinntak, spesielt. Jeg har ikke tatt et sukkertøy engang. Og jeg har spist en eller annen form for sukkerholdige søtsaker hver dag i det siste.
Har også gått flere turer om dagen, og fått masse frisk luft. Jeg har det veldig mye bedre med meg selv, bare på noen dager.

Så utrolig bra! Flott at du allerede merker forskjell, det er ganske utrolig hvor fort det går. Jeg tåler heller ikke hvitt mel og sukker og merker veldig godt forskjell når jeg får i meg noe som jeg ikke burde hatt (heldigvis skjer det sjelden nå). Det ligger masse motivasjon i å merke at "sukkertåka" letter. Lykke til videre!

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 21:36   #72
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, helt enig. Det kan tyde på at det samme gjelder meg; at jeg er ekstremt følsom for enkelte matvarer.

Jeg har vært hos kinesiolog og har funnet 1 ting som jeg skal holde meg unna. Det har jeg vært forferdelig flink til, og det har resultert til at jeg nå har fått igjen såpass med konsentrasjon at jeg kan lese bøker igjen

Det er noe jeg ikke har klart de siste årene, jeg har somregel startet og det er det.

+ at jeg får en god del hyggeligere fingre iform av vannmangel i de :dobbelt: og alle gleder seg!!

Gammel 26-11-09, 21:47   #73
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det med konsentrasjonen har jeg også merket. Jeg blir svært ukonsentert av mye mel og sukker. Når jeg skal lese må jeg virkelig slite for å få med meg handlingen, ordene flyter liksom i hverandre, og jeg kan sitte og lese den samme linja igjen og igjen. Det problemet er helt forsvunnet når jeg spiser lite eller ingenting av disse to matvarene.
Det får meg til å tenke litt på hvor mange som har konsentrasjonsvansker og lese- og skrivevansker som kunne prøvd dette for å se om de ble bedre? Ikke at jeg tror disse problemene som regel stammer fra feilernæring, men jeg nekter å tro at jeg og turi er de eneste i verden som har det sånn.

Gammel 27-11-09, 00:46   #74
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

turi: Så bra at du har det så mye bedre!

Det er spennende å se om kraftig reduksjon av sukker vil ha samme effekt på meg. Jeg har også til tider store konsentrasjonsproblemer, og erfarer det samme angående lesing; der ordene flyter i hverandre.

Vel, du så jo hvordan min fireåing reagerte på frokostblandingen sin ...

Gammel 27-11-09, 01:20   #75
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Ja, ikke sant! Det er tydelig hvor "farlig" sukker kan være for noen.

Jepp, jeg ser faktisk lignende reaksjoner skremmende ofte hos dagens små og lurer i mitt stille sinn på hvor mange av "bråkegutta" i klassen min på barneskolen som rett og slett bare hadde dårlig kosthold, ikke "dårlig oppdragelse".

Gammel 27-11-09, 11:24   #76
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Knall.

Gammel 27-11-09, 11:46   #77
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jepp, jeg ser faktisk lignende reaksjoner skremmende ofte hos dagens små og lurer i mitt stille sinn på hvor mange av "bråkegutta" i klassen min på barneskolen som rett og slett bare hadde dårlig kosthold, ikke "dårlig oppdragelse".

Jeg ser veldig klart en sammenheng her. Jeg husker også at den aller vanskeligste gutten i klassen ble tatt ut i spisetiden. Da fikk han skikkelig mat på kjøkkenet på skolen isteden. Den gang var jeg 10 år og synes at det var blodig urettferdig at vi måtte spise brødskive og han fikk "middag". Nå innser jeg jo at det var det eneste ordentlig måltidet den gutten fikk.

Og jeg ser det i barnehagen til snuppa. Snuppas matboks inneholder masse fornuftig mat og en liten kjeks, og "bråkegutta" har sjokopops i sin matboks.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:24.