Sv: Skulle du ønske du var religiøs?
Opprinnelig lagt inn av Imma, her.
Jeg blir litt slik av slike kommentarer. Jeg tror ikke fordi jeg trenger å tro. Det er utrolig nedlatende.
Noe menighet er jeg ikke medlem av og føler ikke noe felleskap med andre på grunn av eller på tross av at jeg har en gudstro. Men det er kanskje forskjell på å ha en gudstro og det å være religiøs?
Jeg mener det er forskjell på å tro på noe, og det å være relgiøs ja. Tenker at da er man aktiv og man er en del av et felleskap.
Jeg benekter ikke at det finnes noen gud, men jeg vil heller ikke si at jeg er relgiøs. Jeg bare gir ikke den guden som kanskje finnes et navn, fordi jeg mener at på tross av forskjellige trossamfunn, det kan bare finnes en gud. Om han heter Gud eller Allah, eller noe annet.... det er ikke vesentlig. Jeg mener at det å skulle identifisere seg selv via en trosretning eller et trossamfunn er noe mange gjør fordi det gir mening. Mener ikke å være nedlatende egentlig, men skjønner at det kan tolkes sånn. Jeg syntes vel i bunn og grunn, det å skulle benekte at det finnes en gud, er like teit som å tro blindt på det.
Dette ble litt rørete. 
|