Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Doktorgrad og avhandling

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-09, 08:25   #1
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Doktorgrad og avhandling

Disputerer man med en avhandling eller på en avhandling eller noe annet? Jeg tenker på setninger som disse: "x disputerte med/på/? avhandlingen y" eller "x tok en doktograd med/på/? avhandlingen y".

Jeg leser korrektur på en tekst og ble litt usikker. Jeg ville brukt "med", men kanskje "på" er like riktig? Eller kanskje begge er greiel?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 10:41   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Doktorgrad og avhandling

Man disputerer for graden X med en avhandling om Y.

Jeg tror også du kan skrive "disputere på avhandling Y".

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 10:47   #3
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Doktorgrad og avhandling

I mitt hodet: ".... skal Wang Lie Mei disputererer 24.11.2009 over avhandlingen "Very uninteresting thesis on turbulent flow in rising pipes".

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 10:51   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Doktorgrad og avhandling

Google fight:

Disputerer over vs. disputerer på: 15700 vs. 92700

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 10:58   #5
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Doktorgrad og avhandling

Eller "forsvarer sin avhandling for graden ...", men jeg ser at det ikke er det du spør om altså.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 11:24   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Doktorgrad og avhandling

Jeg klarer ikke finne denne formuleringen i noen av våre kunngjøringen. Slik ser en typisk annonsering ut her:

Sitat:

NN har til forsvar for graden ph.d. ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for noe, innlevert avhandling med tittel: "Contexts and More Contexts of Discourses on Whatever".
Prøveforelesingen finner sted mandag 1. oktober kl. 10:15 over oppgitt emne: "Sort of Whatever".

Disputasen finner sted samme dag kl. 13:15.

Følgende komité har vurdert avhandlingen:
1. opponent: Professor NN, University of Somewhere
2. opponent: Professor NN, University of Somewhere other
Professor NN, Fakultet for noe, NTNU, har administrert arbeidet til komiteen.

Kandidatens hovedveileder har vært professor NN.

Prøveforelesing og disputas er åpne for alle interesserte.
Prøveforelesningen og disputasen blir holdt i auditorium 1

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 11:26   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Doktorgrad og avhandling

Jeg ville ellers sagt disputerer med avhandling "Ett eller annet", og foreleser over "ett eller annet", men det er bare synsing altså.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 20:02   #8
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Doktorgrad og avhandling

Takk for tilbakemeldinger. Er fortsatt ikke helt sikker. Ordrett står det "x tok sin magistergrad i [fag] på avhandlingen y […] og doktorgrad på avhandlingen y". Jeg lurer på om jeg skal endre "på" til "med" eller ei.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no