Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilke retter byr dere helt i mot?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-09, 17:58   #101
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke retter byr dere helt i mot?

Blodmat, lever, makrell i tomat, bygggryn (det er de med svart strek over) fårikål. Og jeg spiser det ikke om det så blir servert på tallerken.

Vi spiste masse god mat når jeg var liten, kun en streng farfar som mente vi måtte spise opp, men vi tok på sjøl, så det gikk bra! Mine barn har lært seg til å si "nei takk", til mat de ikke vil ha.

Gammel 23-11-09, 18:14   #102
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Fiskeboller, alle former for suppe uten biter i, lever, rakfisk, lutefisk, makrell i tomat, majones.

Er litt kresen..., men lærer å spise nye ting hvert eneste år!

Gammel 23-11-09, 18:15   #103
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her i huset får ikke noen lov å si "jeg liker ikke" om mat. Man må istedet si "jeg er ikke så veldig glad i". Jada, sikkert jåleri, men jeg kan altså ikke fordra unger som griner på nesen og piper "Jeg liiiiiker ikke sånn der!!!" (og spesielt om det dreier seg om tilnærmet ALL mat.)

Ikke misforstå, det er lov å være kresen. Og jeg tvinger ingen til å spise mat de ikke liker. (Med et visst unntak for grønnsaker, ellers ville ungene her i gården gått fullstendig uten. De må spise en viss mengde av valgfrie grønnsaker, så velger de bort dem de virkelig ikke kan fordra.) Og også hos oss praktiskeres "smak før du uttaler deg"-metoden.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 18:37   #104
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Tja jeg er ikke norsk. og er oppvokst med en mor som kokk. Jeg elsker tillnærmet all mat men fiske lever og slike fiske ting liker jeg ikke.

Men en ting jeg ikke forstår er alle dere som ikke lever. Har dere noensinne smakt veltilberedt lever? Spesielt kyllinglever er kjempe godt om riktig tilberedet! Og bare sånn for å si det lever har ingenting i en gryte å gjøre!!!! Da blir den helt ødelagt!

Morsomm historie min bror hadde sin kresene norske venn på besøk og mamma lagde noen frityr stekte ruller med lever inni. Gutten visste ikke hva han spiste men han ba mamma gi han cirka 5 nye omganger på talereken da han synes det var noe av det beste han hadde smakt, han sa alltid at han hatet lever! Etter det endre han sin mening om mat og ble faktisk litt åpen for å smake på nye ting! Han var med broren min på sommerferie til vårt land ett år og der fikk han servert omelett med svine hjerne! Han visste ikke hva han spiste men siden han er blitt litt mer åpen så ble det fortalt han hva det var og den dagen i dag når han er på besøk hos broren min ønsker han at bestemor skall lage denne omeletten. Det er noe han drømmer om sier han

Så moralen i historien ikke dømm en ingrediens nord og ned uten å ha smakt på det virkelig godt tillberedt!

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 19:08   #105
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Jeg klarer ikke blodmat, smalahoved, lever, torskerogn, potetballer eller raspeball, fleks og duppe, slike melboller i fersk suppe, og sikkert endel annet men det var dette jeg kom på i farten.

Gammel 23-11-09, 19:12   #106
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fårikål.

Og middagsservelat.

Gammel 23-11-09, 19:19   #107
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Lungemos hadde vi en dag i uka da jeg var liten. Jeg hater både smaken og lukta og blir faktisk småkvalm når jeg ser en lungemospakke i butikken. Så er det en ting til jeg ikke klarer og det er ferdiglagde karbonader fra blant annet Gilde. Dette hadde vi også veldig ofte og det var ofte harde klumper i dem. Sånt klarer jeg bare ikke. Grøss og gru, jeg blir småkvalm bare av å tenke på disse karbonadene også.

Gammel 23-11-09, 19:26   #108
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Kjøtt.
Jeg føler jeg spiser lik.
Liker smaken, men klarer ikke å spise det.

Gammel 23-11-09, 19:27   #109
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg takler overhodet ikke innmat og blodmat - ei heller rogn/kaviar av noe slag. Fisk skal være stekt eller kokt, til nød røkt, kjøtt skal ikke være rått.

Har ingen traumer i forbindelse med mat, annet enn at jeg ikke rørte pannekaker på mange, mange år etter å ha forspist meg på dette som unge.

Gammel 23-11-09, 19:49   #110
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fårikål og frikase.

Gammel 23-11-09, 19:51   #111
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det heller ikke lov å si "liker ikke". Bedre å si nei takk om det er noe man ikke vil ha, uten å utdype så veldig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 23:01   #112
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Her er det heller ikke lov å si "liker ikke". Bedre å si nei takk om det er noe man ikke vil ha, uten å utdype så veldig.

Så enkelt kan man si det. "Liker ikke" er ikke lov å si her i huset heller. Men ett enkelt "nei takk" eller " jeg er ikke så veldig glad i" er lov, så lenge man faktisk har smakt på den aktuelle maten.

Gammel 23-11-09, 23:06   #113
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ganske usjarmerende med barn som bruker hele måltidet på å snakke om hva de ikke liker, ja.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 23:11   #114
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

" jeg er ikke så veldig glad i" er lov.

Jeg har litt problemer med den. For ingen av oss kan vel forvente å spise mat vi er veldig glad i bestandig?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 23:34   #115
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei det er sant. Men kan kan si det som en forklaring før f.eks. svigermor lasser opp kokt makrell på tallerknen.

Gammel 23-11-09, 23:49   #116
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Blodpølse er et ekkelt barndomsminne. Fysj - kjenner formelig smaken bare jeg nevner det. Klarer heller ikke å spise suksessterte, men det skriver seg fra at jeg fikk omgangssyke etter at jeg hadde inntatt store mengder. Jeg var vel 10-12 år den gangen, men klarer det fortsatt ikke. (Har prøvd, men det vokste i munnen på meg.)

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 09:19   #117
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fårikål! Å, ekkelt og slimete! Æsj!

Ellers liker jeg ikke slimete mat eller mat overlesset med seig, slimete ost.

Jeg hater brun saus!

Når jeg tenker meg om er jeg ganske kresen. Broren min er enda verre enn meg. Vi ble begge tvunget til å spise mat vi ikke likte da vi var små. Husker jeg måtte sitte i timesvis ved middagsbordet hvis jeg ikke ville spise opp. Da ble det hverken barnetv eller kveldsmat på meg. Barnemishandling, spør du meg. Tenke seg til at man som voksen skulle bli tvunget til å spise opp mat man ikke ville ha.

Gammel 24-11-09, 19:13   #118
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig på linje med deg, kjenner jeg Utstår heller ikke "liiiker ikke"....

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Her i huset får ikke noen lov å si "jeg liker ikke" om mat. Man må istedet si "jeg er ikke så veldig glad i". Jada, sikkert jåleri, men jeg kan altså ikke fordra unger som griner på nesen og piper "Jeg liiiiiker ikke sånn der!!!" (og spesielt om det dreier seg om tilnærmet ALL mat.)

Ikke misforstå, det er lov å være kresen. Og jeg tvinger ingen til å spise mat de ikke liker. (Med et visst unntak for grønnsaker, ellers ville ungene her i gården gått fullstendig uten. De må spise en viss mengde av valgfrie grønnsaker, så velger de bort dem de virkelig ikke kan fordra.) Og også hos oss praktiskeres "smak før du uttaler deg"-metoden.

gnuri er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 19:18   #119
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Lllemy01- når jeg nevnte lever som en av de tingene jeg ikke takler, så er det storfelever jeg snakker om. Det er noe med både lukten og konsistensen. Men je kan jo ikke være sikker på at min mor tilberedte det slik som det skal gjøres... Jeg har i allefall aldri smakt noe annen lever enn den. Fiskelever har jeg ingen problemer med Ellers har jeg ikke smakt annen lever.

gnuri er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 19:29   #120
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tørre koteletter. Søndagsmiddag i barndommen.

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.