Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Er det virkelig ingen som tenker på barnet? Ja, du er feit, så feit at du ikke får bo hjemme lenger.
Håper og tror at det er barnet som det blir tenkt på her. Det er nok ikke fordi ungen er "feit" at hun eventuelt ikke kan bo hjemme, men fordi foreldrene ikke evner å ivareta hennes behov.
Som Inagh sier er det meget vanskelig å frata foreldre omsorgen for barn i Norge. Det må ligge grov omsorgssvikt bak og en rekke hjelpetiltak må ha vært prøvd ut før barneverntjenesten prøver ut saken i fylkesnemda. Nettopp på grunn av at det først må settes i gang en rekke hjelpetiltak tar det år før foreldre eventuelt mister omsorgen, og barna er ofte veldig skadet når foreldrene mister omsorgen.
De barna jeg møter på institusjonen der jeg jobber er som oftes mellom 10 og 12 år når foreldrene har mistet omsorgen. I de fleste sakene har barnevernet allerde mottatt første bekymringsmelding fra fødeavdelingen,helsestajon eller barnehage. Mange hjelpetiltak er prøvd ut, med varierende hell (hjelpetiltak kan være, miljøterapeut i hjemmet, PMT, støttekontakt, veiledning, økonomisk støtte, betalt barnehageplass, avlastning osv).
Jeg synes det som er mest tragisk er at disse barna har måtte leve under så ekstreme forhold i så mange år, det gjør mye med et barnesinn og vokse opp med voksne som har så store problemer som deres foreldrene ofte har.
|