Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

7 sortar til jul?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-09, 11:36   #21
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 7 sortar til jul?

Det varierer litt hvor mye vi baker, men jeg liker godt å bake og ungene synes også at baking er en viktig del av julefoberedelsene.

Pepperkaker baker vi gjerne flere ganger - kjekt med ferdigdeig! Mormor skal visst bake pepperkaker med ungene neste helg

Ellers så pleier vi å ha brune pinner, sirupssnipper, kokosmakroner, kransekakepinner, nøttetopper, havremakroner....

Jeg baker alltid lefser sammen med svigermor. Og et lass med gjærbakst hører også med

Gammel 22-11-09, 11:41   #22
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, vi baker bare det vi spiser. Vi baker pepperkaker (opptil flere ganger, de blir spist etterhvert), hvite kakemenn og ellers mye gjærbakst.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 11:46   #23
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg stresser heller ikke med sånt. Jeg har tenkt å bake kolakaker med masse masse sirup i og så tar vi en 'bakedag' med ferdig pepperkakedeig. Kanskje noen cookies hvis jeg får ånden over meg. Kjøper sikkert noen ferdige krumkaker på et bakeri også tenker jeg.

Gammel 22-11-09, 12:21   #24
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg stresser heller ikke med sånt. Jeg har tenkt å bake kolakaker med masse masse sirup i og så tar vi en 'bakedag' med ferdig pepperkakedeig. Kanskje noen cookies hvis jeg får ånden over meg. Kjøper sikkert noen ferdige krumkaker på et bakeri også tenker jeg.

Kolakaker må vi også ha. Bakte dem første gang i fjor og det var stor suksess

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 12:24   #25
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Nei vi vaker ikke 7 slag, ingen her er glad i kaker.

Vi har
pepperkaker
julemanner
riskaker.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 12:27   #26
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Baker lite; vi spiser det jo ikke uansett. I fjor tenkte jeg å prøve Sarah Bernard, men så var jeg syk nesten hele desember. Tenker jeg prøver på nytt i år. Ellers lager vi marsipan, og så blir det sikkert en sort til. Pluss litt pepperkaker for kosen ved å bake og pynte, som blir kastet etter jul fordi de bare er gode når de er nybakte.

Gammel 22-11-09, 12:30   #27
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Baker lite, da det ikke blir spist her alikevell.
Pepperkaker og risboller + sjokoladepletter er alt ungene vil ha her, så da blir det det.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 12:42   #28
Tuttan
Superaktiv

Tuttan sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Det glade Sunnmøre
Tuttan er litt kulTuttan er litt kul
Standard

Cola kaker???? Aldri hørt om..

Just dance
Tuttan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 12:46   #29
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er her jeg bare må komme med en liten anekdote fra forrige jul.

Det er almenn kjent i jobben min at mor Inagh ikke baker. Jeg hater å bake, jeg blir direkte grinete av å bake. Så sitter jeg på pauserommet sammen med en gutt jeg jobber i lag med, og vi hadde faktisk snakket om dette rett før, da vi skulle bake pepperkaker med ungene (jobber i barnehage) - og jeg behendig sørget for at det ble gjort en av dagene jeg ikke jobbet.

Inn på pauserommet kommer så ei jente, helt nyansatt. Hun slår seg ned blant oss, og for å ha noe å si, spør hun så uskyldig: "Nå Inagh - har du rukket å bake mye til jul ennå?"

LC og jeg bare ser på hverandre, så knekker vi sammen i krampelatter. Vi ler så vi griner begge to, og stakkars jenta sitter igjen og ser ut som et spørsmålstegn.

Ja ja...

Så nei - her i huset blir det ikke bakt. Det kan hende far tar ansvar og kjøper pepperkakedeig så han kan lage pepperkakehus med Storebror.

Gammel 22-11-09, 12:46   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuttan, her.

Cola kaker???? Aldri hørt om..

http://www.norge123.no/Grupper/Forum...587644646C413D

Må ha mer sirup i da, synes jeg. Sist hadde jeg i en halv boks.

Gammel 22-11-09, 12:53   #31
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Fikk lyst til å bake kolakaker (ikke colakaker - kommer fra svanske kola - karamell),men er stygt redd for at de ikke overlever til jul.

Noen som har en god oppskrift på delfiakake? Det er mannen min sin store drøm at jeg skal bake en slik til jul.

Gammel 22-11-09, 12:55   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det skrives jo egentlig Kolakaker, det stemmer det. *noterer*

Gammel 22-11-09, 12:56   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Noen som har en god oppskrift på delfiakake? Det er mannen min sin store drøm at jeg skal bake en slik til jul.

Jeg skal prøve meg på denne i år:

Delfiakake med Kvikk Lunsj

Og så har du vanlig type her, kan selvsagt variere innholdet/pynten som du vil:

Delfiakake

Gammel 22-11-09, 13:02   #34
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Her blir det:

Sarah Bernard
Serinakaker
pepperkaker (sikkert fra ferdig deig..)
Kransekake (sammen med Fru Svigerkanin)
Hvis jeg er heldig: engelsk fruktkake i gave fra søster :håpe-håpe:

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 13:04   #35
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg baker syv slag, og det blir spist. I år skal jeg nok bake pepperkaker, hvite kakemenn, berlinerkranser, krumkaker, risboller, napolitanske godbiter, serinakaker og Sarah Bernhard. I tillegg har jeg planer om brente mandler, marsipanfigurer og delfiakake, men det regner jeg ikke inn i de syv sortene.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 13:11   #36
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sju sorter? Niks!
Baker kanskje 3-4 sorter. Hvis jeg får ånden over meg (og tid) blir det pepperkaker, Sarah Bernhard, cookies etter oppskrift fra Ming og en annen oppskrift fra Ming (noe med "ruter").

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 13:14   #37
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Sju sorter? Niks!
Baker kanskje 3-4 sorter. Hvis jeg får ånden over meg (og tid) blir det pepperkaker, Sarah Bernhard, cookies etter oppskrift fra Ming og en annen oppskrift fra Ming (noe med "ruter").

Åja! Cookies! Det hadde jeg glemt. Det skal jeg bake. Det tar sånn ca 15 minutter.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 13:14   #38
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mings cookies?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 13:15   #39
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Neida, vi lager ikke sju, smultringer kommer flysendt fra Vestlandet, og så baker svigermor alltid litt som vi får. Selv baker vi svenske pepperkaker og vanlige pepperkaker med melis og nonstop på. Nam. Colapinner, er det godt?

Gammel 22-11-09, 13:52   #40
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I barndommen tror jeg at det var snakk om elleve slag til jul faktisk. Det kommer ikke vi til å ha, vi flytter inn i nytt hus en uke før jul så jeg kommer til å bake

Pepperkaker
Terteringer
Amerikansk fruktkake (mulig salderingspost om jeg ikke rekker det)
To typer shortbread (rosin og ripshjerter)
Og så får vi strull av mor

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:10.