Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Er det andre som har prøvd å endre på sin uttale?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-09, 09:08   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det andre som har prøvd å endre på sin uttale?

Jøss, det hjalp å smile! Jeg får det jo til men har aldri sagt det riktig, og ingen har heller rettet på meg. Dessuten er det såpass vanlig å si det feil her (tror lyden er i ferd med å dø ut her?) at jeg ikke har tenkt over det før jeg ble kjent med ei venninne som hadde VELDIG preg på den lyden, nesten litt overdrevet. DA hørte jeg det, men jeg trodde hun snakket feil først.

Jeg tror litt av grunnen til at jeg ikke er blitt rettet på opp gjennom årene, er at jeg ikke sier det så utpreget feil. Det blir liksom ikke SJINO, ikke så veldig. Men jeg hører forskjell nå etter at jeg begynte å legge merke til lyden. I begynnelsen skjønte jeg ikke hva folk snakket om, men nå hører jeg forskjell hele tiden. Men det er svært vanskelig å begynne å si det HELT riktig etter å ha sagt det feil i omtrent 30 år.

Gammel 20-11-09, 09:09   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Det tok litt tid før noen forklarte hvordan jeg skulle ha tungen (som en U).

Det klarer ikke jeg.

Gammel 20-11-09, 09:32   #23
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg hører forskjell på disse skrekkelige sjino og sjylling, altså. Men ikke "min" skjino og kino.

Altså min "skylling" er ikke sånn "stavanger-sjylling".
Jeg skjønnner at du ikke hører forskjell. Jeg sliter med det selv. Det er veldig inngrodd.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 09:37   #24
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Takk for kjempegode tips! Jeg skal oppdatere i denne tråden hvordan det går med meg. Jeg skal til Stavanger i helgen, da må jeg sikkert høre mange skj-lyder.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 09:37   #25
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Vi har litt flere KJ-CH-Skj lyder i min morsmål så jeg har heldigvis ingen problemer med lydene!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 10:12   #26
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Nei, men jeg har laert meg et par nye spraak og i tillegg har jeg övd meg masse slik at jeg klarer aa blunke med begge öynene.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:59.