|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
| Se resultatene: Er dere bevisste på barnas inntak av næringstoffer? | |||
| Jeg vet barna får i seg riktig mengde protein, fett osv |
|
2 | 3,92% |
| Jeg vet hvor mye barna får i seg av protein, fett osv. Men riktig mengde er vanskelig å få til. |
|
2 | 3,92% |
| Barna spiser sunt, men om de får i seg nok av diverse vet jeg ikke. |
|
32 | 62,75% |
| Barna spiser en del usunt og noe sunt, og vi har ikke fokuset mye på samlet næringsinntak. |
|
10 | 19,61% |
| ... |
|
2 | 3,92% |
| * Det er interessant å vite hva barna bør få i seg av byggestoffer. |
|
2 | 3,92% |
| * Det er uinteressant å vite særlig om kosthold utover å unngå søtsaker osv. |
|
1 | 1,96% |
| Deltakere: 51. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?
Du baserer deg bare på disse tallene? Du har altså ingen kliniske funn hos barna som indikerer at de får i seg for lite eller mistanker om mangelfull ernæring?
|
|
|
#42 |
|
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
Ja, på samme måte som vi baserer oss på anbefalingene om å spise grove kornprodukter, melkeprodukter, fisk, kjøtt, få i oss helst 5 grønnsaker og frukt om dagen og kutte ned på sukker, hvitt mel og transfett..
Kalorier f.eks er noe jeg så absolutt har ingen interesse i å engasjere meg for å sjekke. For så lenge de er friske barn i fin form som som ser bra ut, så er jo det bevis på at de justerer energiinntaket sitt fint selv. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Etylbarbital
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?Så lenge du "henger" deg opp i 50 g proteiner så engasjerer du deg i energibehovet ettersom 50 g proteiner er direkte relatert til et beregnet energibehov. De aller fleste har rimelig koll på hvordan inntaket av proteiner/fett/karbohydrater bør fordele seg.
|
|
|
#44 |
|
Ser flere sider enn..
![]() ![]() ![]() |
Tror du det? |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Etylbarbital
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?Pollen din gir ingen innblikk i om folk har rimelig koll på hvordan inntak av karbohydrater, proteiner og fett bør fordele seg. :lukter spinoff:
|
|
|
#46 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
den linken det opprinnelig er i denne tråden, viser jo til en siden som faktisk går i forhold til barans vakt også da... men så er det plukket ut tall derfra, og dette legges nå til grunn for alle småbarn, mens det altså var snakk om en prosentvis fordeling av energiinntaket for barn, og hvor stort det skulle være, var i forhold til vekt.
|
|
|
#47 |
|
Det er jeg absolutt enig i, pollen sier lite eller ingenting om DET. et er jo ikke det det spørres om.
|
|
|
#48 |
|
Ser flere sider enn..
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
flisespikker
|
Man kan jo tippe at de som svarer alternativ 1 har rimelig koll (eller at de selv mener at de har det). Men du vet ikke hvor mange som har rimelig koll, men likevel ikke er sikre på om barna får i seg det de skal ha. Det eneste du får registrert, er noen som tilhører den gruppen som har god oversikt over dette, og du vet ikke hvor stor del av gruppen disse utgjør. De som ikke har god oversikt, kan jo forsåvidt svare hva som helst av 2, 3 eller 4, så du vet ikke hvor stor denne gruppen er heller. (Det er veldig vanskelig å lage gode og informative spørreundersøkelser, og det er ikke nødvendig å slå seg i pannen fordi noen påpeker det. For ikke å snakke om å bruke fem spørsmålstegn.
|
|
|
#50 |
|
Ser flere sider enn..
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#51 |
|
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?Om jeg sier at jeg ikke vet om de får i seg "riktig mengde av alle typer" vil jo ikke det si at jeg ikke nødvendigvis vet hvordan fordelingen mellom dem burde være. Bare at jeg f.eks ikke har helt oversikt over hvor mye av hvert han faktisk spiser. Men jeg kan likevel meget godt vite hvordan det bør være... Så derfor mener jeg at denne pollen ikke gir spesielt mye innsikt i hvorvidt folk vet hvordan fordelingen bør være, all den tid det spørres om hvorvidt man vet om barna spiser rett mangde.
|
|
|
#52 |
|
Ser flere sider enn..
![]() ![]() ![]() |
Da hadde det vel vært greit å svart nr 2?
Hm.. Du savner alternativet: |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?Det jeg sier er ikke at jeg savner alternativer, men derimot at om man har stemt 3, betyr det likevel ikke at man ikke vet hvordan ting bør fordele seg. Men det kan også bety at man ikke vet det. Derfor mener jeg at pollen ikke gir utgangspunkt for å si noe om hvorvidt man vet hvordan ting bør fordeles seg.
|
|
|
#54 |
|
flisespikker
|
Nei. 4 av 42 mener de vet hva barna får i seg. Du har ikke spurt om vi vet hvor mye barna bør få i seg, men om vi vet hvor mye de faktisk får i seg.
Halvparten av disse 4 mener at det barna får i seg er riktig mengde (og vet da sannsynligvis også hva "riktig mengde" er). Disse 2 er altså de eneste i undersøkelsen som har sagt noe om sin egen kunnskap. De andre 2 vet omtrent hva barna får i seg, men synes enten det er vanskelig å få dem til å spise riktig mengde, eller at det er vanskelig å vite hva som er riktig mengde (alternativet er litt uklart formulert).
Ikke helt enig her heller. Av disse 38 sier de fleste at de mener barna spiser sunt, men at de ikke vet sikkert om barna får i seg riktig mengde. Det kan være enten fordi de ikke har kunnskap om hva som er riktig mengde, eller det kan være fordi de ikke har full, analysert oversikt over hva barna spiser hver dag. De resterende 8 sier at de ikke har fokus på dette. Om de ikke har fokus på det fordi de ikke vet hva som er "riktig", fordi de ikke er interessert i hva som er "riktig", eller fordi de mener kostholdet er sunt nok og at man ikke trenger å fokusere på detaljkunnskap om hva som er "riktig", det vet vi ikke. Det kan godt hende de har kunnskapen, men ikke har valgt å fokusere så mye på dette i hverdagen, eller det kan hende de er totalt uinteressert i kosthold. Det kan vi ikke si ut fra svarene.
|
|
|
#55 |
|
Etylbarbital
Nei, den gjør ikke det.
|
|
|
#56 |
|
saftig
|
|
![]() |
|
|