Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?
Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.
Å ta opp til en venn er jeg temmelig sikker på at ville gå under §12 av åndsverksloven, som sier at det er lov med eksemplarfremstilling til privat bruk. Privat omfatter utlån til venner, men det er ikke lov å ta betalt for det, eller å spre videre til noen som ikke er venner. Det siste er jo et tolkningsspørsmål, men å laste det opp som torrent er uansett å gå for langt.
Ja, jeg er noenlunde klar over dette - jeg prøvde å si noe om folks rettsoppfatning, ikke om hva loven sier eller hvordan man vanligvis tolker den. Og de fleste folks rettsoppfatning tilsier ikke at man betaler for episoder av TV-serier, i alle fall ikke dersom de allerede har gått på en kanal man har adgang til (for da kunne man jo sett den der, eller tatt den opp derfra, og hva er forskjellen?), og sannsynligvis heller ikke dersom den senere skal gå på en kanal man har adgang til (for hva er forskjellen på å se den nå og om et halvt år?). Jeg tror de som i det hele tatt tenker over slikt (mange gjør ikke det engang) synes det er langt mer OK å laste ned TV-episoder som ikke går på TV akkurat nå, men som heller ikke er tilgjengelig på DVD enda, enn det er å laste ned hele musikkalbum som står i hyllen i butikken.