Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Planlegging av alt man skal rekke før jul!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-09, 10:21   #21
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planlegging av alt man skal rekke før jul!

Jeg legger litt planer, men tar mye som det kommer.

Jeg klarer ikke å følge slike lister uansett.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 10:25   #22
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Fra mitt kreftsyke-og-mangel-på-energi-ståsted så sier jeg bare SENK KRAVENE.

Vasking er mest praktisk om våren. Kutt ned på hvor mange dere kjøper gaver til. Involver barna og mannen.

Her hos oss skal jeg lage kake. Vi skal feire hos min bror og alle bidrar. Spleisejul blir det. Vi skal rydde og noen må vaske gulv her. Det orker ikke jeg. Vi skal pynte tre og i romjula blir det å ta ting litt som det kommer og lage litt hygge med god enkel mat. Jeg kjøper kalkunbrystfilet i Sverige. God og enkel mat. Jeg baker kun en kake til julekos og kakemenn. Vi har en tradisjon her og det er å bake kakemenn (spekulasi).

Ved å styre masse skrur man opp med mange forventninger til hvordan jula skal bli. Hva er det viktigste? For meg som ikke vet hvor mange juler jeg får oppleve med familien min så er det viktigste å være sammen og ha en god stemning. Da er noe godt å spise og levende lys langt på vei nok i tillegg til at vi er snille mot hverandre.

Av økonomiske årsaker (pga mange år med sykdom, og derfor utenfor arbeidslivet) har jeg skjært kraftig ned på julegaver for flere år siden. Det er kun nærmeste familie som får gaver. Altså nevøer, nieser (fram til de er 16 år), søsken med voksne barn, foreldre og egne barn. Våre barn får gaver for rundt kr. 400,- hver.

Datteren vår har fått høre i mange år og hvor kjipe foreldre hun har av en venninne der de har store krav og forventninger til gaver og livet generelt. Det har vært en del tårer pga av det opp i gjennom årene. Denne venninnen har hun kuttet ut etterhvert.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 10:26   #23
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Har du ikke en blåstav som forteller deg hvilke dager som skal brukes til hva? Strømpestrikkedag og sånt? Eller søtgrøtdag som hos rødnissene?

Nei, særriøst, det er da vel ingen bestemte dager og datoer og rekkefølger for ting, bortsett fra at julaften kommer 24. desember?

For oss er det slik at vi tar ting som det kommer. Vi vet at julaften er 24. desember, vi vet at siste skoledag før juleferien er 17. desember, og vi har fått et skriv fra skolen om grøtfest (husker ikke datoen nå, men lurer på om det var den 16. desember).

Og så vet vi at vi skal ha noen julekort, noen julegaver, og noe mat. Så starter vi nå bare i en ende. Vi har ingen oversikt over hva alle har fått til jul av hvem foregående år, og jeg ser ikke noe poeng i å ha så veldig mye oversikt over alt mulig.

Vi baker når vi har lyst og tid, vi handler gaver når det passer seg sånn, og så tar vi storinnkjøp av mat et par uker før jul.

Det blir jo jul uansett. Stress ned, senk skuldrene og nyt ventetiden.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 13:16   #24
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nei, særriøst, det er da vel ingen bestemte dager og datoer og rekkefølger for ting, bortsett fra at julaften kommer 24. desember?

Det er jo noen flere datoer da, som første søndag i advent, lucia og nissefesten i bhg.

Men jeg har ikke mine lister fordi jeg synes ting er stress, men det forenkler noen ting og jeg koser meg litt med forberedelsene. Og så liker jeg å skrive lister . Nå har ikke mine lister noe særlig med "forfallsdatoer" da.

Sist redigert av Ullvott : 13-11-09 kl 13:24.
Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 13:24   #25
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Nå skal det sies at hovedfokuet hos oss er kosen rundt det hele, og ikke at alt skal være perfekt. Jeg lever godt med en og annen liten hybelkanin, og jeg baker ingenting (med mindre ferdig pepperkakedeig til pepperkaker teller som baking da).

Prosessen med forberedelsene som også innebærer å vidreføre eller lage seg noen tradisjoner gir i alle fall meg mye. Er det oppgaver eller tradisjoner som føles som en klamp om foten så dropp de eller lag nye. Det blir jul allikevel.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 18:19   #26
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Jeg lager ingen lister og vasker huset jevnlig hele året. Tømmer og vasker skapene 1-2 ganger i året, så slipper det til jul. Prøver å roe godt ned i desember, men i år blir det mye mer travlere enn årene før siden jeg nå jobber 4 dager i uken. Blir nok jul for det om.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 19:01   #27
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Konstaterer igjen at jeg må lage meg en juleplanleggingsbok.......

Til dere som rydder jevnlig og alltid har det rent og pent

Jeg forstår rett og slett ikke hvordan dere får det til. Noe må det jo gå på bekostning av???

Gammel 15-11-09, 15:28   #28
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Konstaterer igjen at jeg må lage meg en juleplanleggingsbok.......

Til dere som rydder jevnlig og alltid har det rent og pent

Jeg forstår rett og slett ikke hvordan dere får det til. Noe må det jo gå på bekostning av???

Ryddinga og vaskinga gå på bekostning av noe? Tja. Det går på bekostning av tid i sofaen foran tv. Jeg vasker og rydder gjerne litt når barn er lagt for kvelden. En time med rydd og vask hver kveld gjør underverker, da er jeg alltid ajour.
Gode rutiner, kjøkkenet blir alltid skikkelig ryddet etter et måltid, jeg vasker ofte over vasken på badet om morgenen - det tar to minutter. Dusjen måker jeg over når jeg dusjer - tar vel noen minutter det og.
Ti minutter her og ti minutter der.
Jeg har innebygde rutiner på rydding så her er aldri kaos og møkk og jeg har faktisk aldri tenkt at det går på bekostning av noe annet. Det må jo ryddes og vaskes for å holde huset i orden og for vår del å skape trivsel, akkurat som det må lages mat og vaskes klær.

Gammel 15-11-09, 16:11   #29
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Ryddinga og vaskinga gå på bekostning av noe? Tja. Det går på bekostning av tid i sofaen foran tv. Jeg vasker og rydder gjerne litt når barn er lagt for kvelden. En time med rydd og vask hver kveld gjør underverker, da er jeg alltid ajour.
Gode rutiner, kjøkkenet blir alltid skikkelig ryddet etter et måltid, jeg vasker ofte over vasken på badet om morgenen - det tar to minutter. Dusjen måker jeg over når jeg dusjer - tar vel noen minutter det og.
Ti minutter her og ti minutter der.
Jeg har innebygde rutiner på rydding så her er aldri kaos og møkk og jeg har faktisk aldri tenkt at det går på bekostning av noe annet. Det må jo ryddes og vaskes for å holde huset i orden og for vår del å skape trivsel, akkurat som det må lages mat og vaskes klær.

Du har selvsagt helt rett, og jeg misunner deg som får det til. Jeg har valgt å studere + jobbe på samme tid som jeg har små barn. Derfor går mye av min tid etter barna er i seng til studier og jobbforberedelser (jeg jobber som lærer, derfor mye jobb hjemme). Jeg gleder meg veldig til den dagen jeg kan disponere kveldstimene mine friere.

Det er nok heller ingen tvil om at jeg hadde gjort lurt i mer "to minutter her og to minutter der" rydding. Hos meg blir det fort en ond sirkel med at rotet hoper seg opp, jeg kvier meg for å ta tak i ting, og ergo blir mye liggende. Og slik vil jeg jo i utgangspunktet ikke ha det.

Resultatet er uansett at det tar langt mer tid når huset skal "shines" til jul....

Gammel 15-11-09, 16:17   #30
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en julebok - en slik med kalender for hele desember, hvor jeg hvert år skriver opp hva jeg har gjort og når. Bruker den som en liten huskeliste over de tingene jeg synes er koselig å få gjort. For et par år så har ståa vært slik at jeg har glemt av en del av de koselig tingene - eller det vil si kommet på det i siste liten. Har forsøkt å gjennomføre det fordi jeg egentlig synes det er en koselig aktivitet. Men, så har ting ikke blitt helt koselig lell fordi det ble for mye stress.

Det jeg forresten konstaterer av boka, er at jeg slett ikke har noe system i galskapen. Hva jeg gjør når og hva som faktisk blir gjort. Det kommer an på humør, overskudd og hva jeg prioriterer det gitte år.

Jeg er forresten veldig enig med de som sier senk kravene. Jeg hadde en hel drøss med ting som jeg måtte gjøre, fordi det var slik man gjorde til jul. Jeg skreller vekk alt slik og gjør bare det jeg selv synes er koselig og som setter meg i rette stemningen.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 17:19   #31
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Du har selvsagt helt rett, og jeg misunner deg som får det til. Jeg har valgt å studere + jobbe på samme tid som jeg har små barn. Derfor går mye av min tid etter barna er i seng til studier og jobbforberedelser (jeg jobber som lærer, derfor mye jobb hjemme). Jeg gleder meg veldig til den dagen jeg kan disponere kveldstimene mine friere.

Det er nok heller ingen tvil om at jeg hadde gjort lurt i mer "to minutter her og to minutter der" rydding. Hos meg blir det fort en ond sirkel med at rotet hoper seg opp, jeg kvier meg for å ta tak i ting, og ergo blir mye liggende. Og slik vil jeg jo i utgangspunktet ikke ha det.

Resultatet er uansett at det tar langt mer tid når huset skal "shines" til jul....

Skriv deg en liste. Små prosjekter til å begynne med, som tar maks 15 minutter. Sett av 20 minutter etter at ungene er i seng til lista, det er utrolig hvor mye man får gjort da. Alle monner drar, bitte litt hver dag er bedre en ingenting. Og med 20 minutters arbeidstid er det fortsatt masse tid igjen av kvelden.

Og når man har fått kommet seg gjennom lista er man så fornøyd med seg selv, sjokkert over hvor fort det egentlig gikk å få det unna og full av pågansmot og lyst til å sette av litt mere tid til de litt større prosjektene.

Min erfaring er at rydding og vask faktisk ikke tar så mye tid som man tror, man må bare dele det opp litt og ikke lage megaprosjekter en gang i mellom.

Gammel 15-11-09, 19:08   #32
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor lang tid kommer jeg til å bruke med å få huset fiks ferdig til jul når jeg vil anslå 20 minutter for å rydde spisestuebordet?

Jeg er nesten ferdig med julegaver (eller vet iallefall hva jeg skal kjøpe). Jeg skal nok få huset sånn lagelig ryddet til jul - men rundvask blir det ikke. Vi skal feire jul her hjemme, så da må det iallefall være koselig og greier.

Gammel 15-11-09, 19:38   #33
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager julegaveliste, julekortliste. Mye er gjort med god planlegging. Jeg tar en fridag før jul sammen med søsteren min, hvor vi handler gaver sammen. Det anbefales, har man mulighet til slikt. Slipper å stresse etter arbeidstid eller bruke dyrebare helger på sånt.
Dessuten har vi noen koselige tradisjoner vi setter av tid til: nøtteknekkeren, julekonsert, juleverksted med venner, pepperkakebaking med besteforeldre. Juletiden handler vel så mye om all kosen før jul, synes jeg.
Enn så lenge har vi alltid vært borte på julaften, så vi har ikke trengt å planlegge i forhold til det. Neste år tenker vi være hjemme for første gang, så får vi se hva vi får til da. Satser på litt teamwork og hjelp fra foreldre/svigers. Den store utfordringen blir nok maten, for vi er jo slett ikke enige om hva som er riktig mat...

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:54.