Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Det er en interessant diskusjon, dette. Jeg ble sittende og tenke på det nå - er det nå egentlig en "dum ting" å spise en sjokolade i ny og ne, for eksempel? Det er klart at det spiller veldig stor rolle for svaret hvordan man ser på disse tingene, og jeg tror jo man lever mye bedre med seg selv hvis man ikke straks klassifiserer seg selv som "dum" hver gang man gjør noe som ikke er optimalt ut fra en eller annen ideell standard man har valgt seg.
Mulig jeg er lite streng med meg selv, men jeg har ingen problemer med å klassifisere meg selv som dum til tider og leve veldig godt med det. Jeg tar mange dumme valg. For jeg synes det er et dumt valg å stappe i meg sjokolade (uansett når jeg gjør det), men jeg gjør det nå allikevel. Jeg synes også det er dumt å droppe planlagt trening, men noen ganger gjør jeg det. Jeg kan faktisk finne på å droppe trening for å ligge på sofaen og spise masse sjokolade, til tross for at jeg er helt frisk og heller burde gjort noe annet. Det er jo et dumt valg, og akkurat der og da er jeg jo passe teit. Det optimale ville vært å gjort det motsatte. Jeg har ingen problemer med å nyte mine dumme valg til tross for at det strider mot det optimale.
Jeg ser veldig godt forskjellen mellom å unne seg å ta mindre optimale valg en gang i blant og å gjøre det hele tiden. Det siste er selvfølgelig det dummeste, men det gjør ikke den isolerte enkelthendelsen til et klokt valg. (Nå hender det jo at det er klokere å ligge på sofaen enn å løpe gatelangs, men da er jo sofaen det kloke valget, bare så det er presisert.)