Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kollektiv avstraffelse i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-07, 15:16   #15
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

I sånne tilfeller synes jeg det er helt kurant å gå på klassen som en gruppe (ja, for de er faktisk det også, i disse individualistiske tider...) for å få bukt med et problem som i gruppen skaper uholdbare tilstander. Og for å få resten av klassen ("englebarna") til å slutte å fyre opp under/belønne dårlig atferd er man nødt til å gjøre situasjonen mindre artig for dem også.

Faktisk vil jeg si at det ville vært mye mer urettferdig å kun ramme de som står for bråkebiten i en situasjon der hele gruppen promoterer atferden på forskjellige måter.

Man kan jo se det allerede her i tråden, hvordan man deler inn barna i "de snille" og "de slemme". Og tror det må handle om at "de snille" skal ha en oppdragerfunksjon overfor "de slemme".

Jeg tok i grunnen utgangspunkt i hovedinnlegget, hvor det handlet om at ett eller to-tre barn lagde bråk, slik at alle måtte sitte igjen etter timen.

Skal det ikke lønne seg å være "snill"? Skal alle straffes uansett, hva er da motivasjonen for å være "snill"? Skal jeg først straffes kan jeg jo like godt ha gjort meg fortjent til det, ikke sant?

Jeg var en av de "snille" på skolen, og jeg hatet dypt å inderlig at læreren ville at vi "snille" skulle ha noen oppdragerfunksjon overfor de "slemme". Det er helt vannvittig feil, urettferdig og meningsløst å overlate ansvaret til de jevnaldrende barna, for ting verken foreldre eller skole greier å gjøre noe med!

Det er ikke sånn at "alle" fyrer opp under, men ja, det vil ofte være noen som fyrer opp under, og som i grunnen er like skyldige som "klassens bråkmaker". Men det er og blir urettferdig å "ramme" de som faktisk ikke har gjort noe galt.

Skoleklassen er en gruppe, og de er individer, på samme tid. Og ja, hvert barn har innflytelse på gruppedynamikken. Men det betyr IKKE at alle er ansvarlige for hverandres handlinger.

For meg er kollektiv straff akkurat like galt som kollektiv karaktersetting. Fordi en gjorde det skikkelig dårlig på prøven får alle dårlig karakter? Niks. Jeg er ikke med på det.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:25.