Sv: Kjønnsroller
Jeg vet ikke om jeg er helt overbevist om at moderne kjønnsroller følger så åpenbart fra det såkalte "klassiske steinaldersamfunnet" som man gjerne tar for gitt i slike utlegninger. Hvis kvinnene var hjemme ved hulen og snakket med hverandre over urtesorteringen og matlagingen og ble gode til det, mens mennene primært var sterke og raske og ute på jakt eller i krig, hvorfor er det ikke like opplagt at det må være kvinnene som har de beste forutsetningene for å være politikere, advokater, kunstnere og offentlige talere? Moderne ledere trenger ikke å ha godt dybdesyn eller kunne ta igjen en antilope til fots, de trenger primært menneskekunnskap og manipuleringsevner. Bare for å ta et litt opplagt eksempel.
Det er generelt ganske få ting vi driver med i dag som helt åpenbart kan sammenlignes med steinaldersysler, og dermed blir ikke sånne sammenligninger så relevante. Den vesentligste forskjellen mellom mennesker og andre pattedyr er jo den store hjernen, som gir oss evnen til å lære nye ting hele livet, til å overstyre instinktene ved behov, og til å tilpasse oss veldig mange forskjellige omgivelser og både kulturelle og naturgitte miljøer. Menneskesinnet er en komplisert sak, og selv om det skulle være sånn at kjønnsforskjeller gir en statistisk forskjell i tankesett (med en statistisk forskjell mener jeg en tendens som man kan se når man sammenligner store grupper, men som ikke nødvendigvis gjelder for enkeltindivider), så kjenner vel alle til individuelle forskjeller som er langt større enn disse mer generelle forskjellene. Det er bare ikke sånn at (for eksempel) menn ikke er interessert i babyer eller kvinner ikke har konkurranseinstinkt. Og vi ser jo veldig godt at i samfunn med relativt stor formell likhet mellom kjønnene - dagens Norge, for eksempel - oppfører kvinner og menn seg mye mer likt enn de gjør i mer kjønnsdelte samfunn, som for eksempel den somaliske landsbygda eller Norge for to hundre år siden. Når kulturelle forskjeller kan gi så store utslag i hvordan folk tenker og oppfører seg, så er det fryktelig vanskelig å si noe fornuftig om hvilke forskjeller som er "naturlige" og hvilke som bare er "kulturelle".