Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Og/å

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-09, 14:48   #41
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Og/å

Heftig diskusjon.

Min magefølelse sier umiddelbart «å». Mitt argument i dette tilfellet er at åpne er en hensiktsinfinitiv, som er underordnet «være (så) snill». Du kunne byttet ut å + infinitiv med en at-setning. «Er du så snill at du åpner?» Derfor er det underordning og ikke sideordning, og derfor er det sideordnende «og» ut. I konstruksjoner uten «så» er den siste muligheten ikke til stede (du kan ikke si «Er du snill at du åpner?»!). Jeg ville ikke hatt noe lyst til å bruke «og» likevel, men er vel mer åpen for den i den sammenhengen.

Språkrådet mener derimot at dette bare er én av to muligheter:

Opprinnelig lagt inn av Språkrådet

I utgangspunktet viser fortidsprøven at begge infinitivene går over til fortid:

Være snill og/å ... > Han var snill og (hjalp meg).
Være vennlig og/å ... > De var vennlige og (fjernet seg).

Formuleringer som "Vær snill og hjelp meg" og "Vær vennlig og fjern dere" må dermed være greie (på både bokmål og nynorsk). Ofte kommer det inn et så her òg, og det kan også passere: "Vær så snill og hjelp meg" og "Vær så vennlig og fjern dere"

På bokmål har det tradisjonelt vært regnet som riktigst å bruke så pluss infinitiv med å: "Vær så snill å hjelpe meg", "Vær så vennlig å fjerne dere". Infinitiven står da som utfylling til så, og vi kan si at den forteller hvor snill/vennlig det gjelder å være. På nynorsk er det tradisjon for å bruke infinitiv uten så her: "Ver snill å hjelpe meg", "Ver venleg å fjerne dykk".

Begge deler går altså an, men å kan selvfølgelig bare brukes om det faktisk kommer en infinitiv etter. Det går altså ikke an å skrive «Vær så snill å hjelp meg»!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 14:59   #42
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk Toffen!

Hva sier du om de testene som jeg skriver om oven? De blir altså ikke helt riktig på norsk? I den svenske boken så står det også om tilfeller der både och og att kan brukes.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 15:14   #43
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Test 1) Om man endrer være til presens og dermed bruker er så blir det. Er du så snill og åpner dette. Du kan da ikke skrive Er du så snill å åpner dette.

Nei, men du kan velge å skrive «Er du så snill å åpne dette».

Test 2) Sett det til imperfekt. Da blir setningen I går var du så snill og åpnet dette. Du kan ikke skrive I går var du så snill å åpnet dette.

Nei, men du kan velge å skrive «I går var du så snill å åpne dette». Det er to mulige analyser av disse uttrykkene, enten er det en underordnet infinitiv (som holder seg når du bytter tid), eller så er det to sideordnede verb, og da bytter infinitiven tid når det første verbet gjør det. I det første tilfellet blir det «å», i det andre tilfellet «og».

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 15:43   #44
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk Toffen! Da skal jeg fortelle dette til min særdeles språkinteresserte far.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 16:44   #45
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det stemmer nok, men nolo får det med seg.

Takk for nye innspill.

Gammel 05-11-09, 18:22   #46
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har lyst til å si at jeg er uenig med språkrådet, men det blir vel kanskje litt i drøyeste laget.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.