Sv: Hva er ditt forhold til konspirasjonsteorier?
Mitt forhold til konspirasjonsteorier er så komplisert at jeg ikke vet om noen vil greie å forstå hva jeg prøver å forklare. 
Jeg tror at de aller fleste konspirasjonsteoriene er et produkt av en fanatikers forvirrede ideer. Denne fanatikeren tror på det selv, og greier å pakke det inn i tilstrekkelig med mystikk til at andre også begynner å tro på det. "Ingen røyk uten ild", ikke sant? 
Samtidig er jeg ikke i tvil om at informasjon er det mektigste våpnet vi har. Informasjonen vi deler, informasjonen vi ikke deler. Informasjonen som er sann, og informasjonen som er usann.
Det finnes mange eksempler gjennom historien på at informasjon brukes til manipulasjon. Og informasjonen gjenspeiler den tid og det samfunn som den har sitt utspring i fra. Anbefalinger rundt kosthold, spebarns liggestilling, medisiner, vaksiner osv, dette har endret seg gjennom årene.
Dette gjør at "myndighetenes anbefalinger" har blitt et utvannet begrep. Folks tillit til myndighetene svekkes. For 100 år siden hadde ikke den jevne nordmann mulighet til å etterprøve myndighetenes anbefalinger. Man greide ikke å se om anbefalingene i Norge var vesentlig annerledes enn anbefalingene i England, Brasil eller Tyrkia.
I dag kan folk med et par tastetrykk finne ut hva myndighetene anbefaler i andre land. Informasjonen går raskt, og kanskje raskere enn hva myndighetene greier henge med på.
Jeg tror faktisk at en del av konspirasjonsteoriene enten har rot i virkeligheten, eller er fabrikkert for å dekke over noe annet. Jeg tror ikke at verken myndighetene eller store selskaper som vil tjene penger alltid forteller oss "the truth, the whole truth, and nothing but the truth".
Informasjon og desinformasjon er viktige våpen både i krig og fred, i markedsføring og salg, i manipulasjon og makt. Det er klart at disse våpnene brukes.
|