Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Boller - leter etter oppskrift

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-09, 11:21   #1
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

Nå er jeg nok litt treg, men byttes alt sukkeret ut med melis eller bare litt?

Gammel 27-10-09, 20:47   #2
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Kan det vera denne ?

Denne oppskrifta fann eg inne på det detsoteliv.no

Og eg kan annbefale dei. Litt rar oppskrift kanskje, men bollane blei heilt perfekte. ( sjå bilde )

Ingredienser:

1 liter melk
300 g smør
250 g melis
100 g gjær
1,5 kg kveitemjøl
0,5 ts kardemomme

Pynt: Melisdryss

Framgangsmåte:

Kok opp melk, smør og melis. Avkjøl blanding til den er fingervarm. ( det er dette som gjer bollane så luftig og fine )
Rør gjæren ut i væsken. ( dersom ein bruker tørrgjær slik som eg gjorde, har ein dette sammen med mjølet )
Bland i kardemomme og kveitemjøl. Elt deigen til den er smidig og fin.

Trill bollane ut med ein gong. ( nei dei skal ikkje heva først ) Eg delte deigen i to og hadde rosiner i halvparten og lagde vanlige kveiteboller av andre.

Så skal dei stå og heva lunt i 1 time.

I oppskrifta står det at dei skal steikast ved 250 grader i 7-8 minutter. Eg turde ikkje å ha ovnen på så masse. Då ville dei blitt svidd. Trur me hadde den på ein 225 grader sånn ca.

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Nå er jeg nok litt treg, men byttes alt sukkeret ut med melis eller bare litt?

Bare gjør som oppskriften, veldig enkelt og veldig, veldig godt!!

Gammel 02-11-09, 12:22   #3
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Disse skal jeg prøve i dag Største har lenge mast om å bake boller, så da blir det i dag.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:44.