Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-09, 09:57   #26
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Jeg har ikke lest svarene over her, men jeg bruker alltid fersk gjær. Jeg passer også på å heve deigen under plast, og over vannbad, eller jeg setter deigen oppå komfyren når stekeovnen er på. Da blir det lunt og godt. Jeg lar alltid deigen stå minst 1 time. Om den hever over bollen, så er det bare å slå til deigen, så faller den litt sammen. Dette ødelegger ikke resultatet. Du kan fint la en deig heve i 2-3 timer. Det ødelegger ikke deigen.

Når jeg har bakt ut bollene, brødene, rundstykkene osv, så etterhever jeg alltid på en lun plass. Etterhev minst 20 minutter. Da blir bakverket ofte luftig og godt.

For mye gjær er ikke lurt, man trenger overhodet ikke doble mengden gjær, selv om man dobler oppskriften. Det holder stort sett med 50 g gjær til 4 brød f.eks, eller 50 rundstykker. Jeg baker i de mengder når jeg først baker. Mange gjør denne feilen at de dobler gjærmengden når de dobler oppskriften.

Væsken man har i må ikke være for kald eller for varm, 37 grader.

Det aller viktigste trikset for å få bakverket luftig og godt, er allikevel at du elter deigen godt. Har du ikke kjøkkenmaskin, så må du elte for hånd, gjerne i 15 minutter. 10 minutter om du har kjøkkenmaskin. Skal jo ikke elte for lenge heller. Det er veldig viktig å få eltet melet godt inn i væsken.

Pass på å ha nøyaktige mål, når du bruker hvetemel og grovt mel, bør mengden være halvt om halvt. F.eks 5 dl hvetemel og 5 dl grovt mel. Sukker er også bra med tanke på gjæringen. Ser det nevnes over her.

Vel, dette er sånn jeg gjør det, og har lært av min stemor. Hun får alltid perfekt bakverk. Det gjør ikke jeg, men resultatet blir nokså bra.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:55.