Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gerd Liv Valla

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-07, 21:25   #101
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gerd Liv Valla

Mange kvinnelige ledere er strålende ledere. Gode, kloke, omsorgsfulle kvinner med stor fagkunnskap og autoritet. Andre er helt håpløse.

Jeg blir som feminist litt oppgitt over at Gerd Liv Vallas (manglende?) lederegenskaper kobles med kjønn. Kvinner er ikke dårligere ledere enn menn, men jeg tror dessverre en del kvinner i vår foreldregenerasjon tror/ er blitt forledet til å tro at et klassisk autoritært styresett er det eneste riktige. Det trodde man om foreldrerollen før også, og se hva som er skjedd.

Ingen tror vel lenger at barn kan oppdras og ledes gjennom kjeft, negativt fokus eller straff. Derfor er det merkelig at enkelte ikke har skjønt at barneoppdragelse og ledelse har MYE til felles. Å lytte, speile, lede og arbeide kunnskapsbasert er elementer i både gode ledelse og barneoppdragelse, etter min mening. Jeg har selv arbeidet i ulike organisasjoner og er det noe jeg har lært er det at gulrot er bedre enn pisk, at ydmykete mennesker blir krenkete og sårete og vil ønske hevn fremfor samarbeid, og at det å våge og styre når det behøves ikke betyr at man skal leke gal sjøkaptein og gå rundt og skrike til folk.

Det jeg stusser over er signaleffekten av at en tidligere likestillingsdirektør som ikke vil ta det hun kaller prinsippsak i rettsapparatet. Hva slags signaler sender det?

Gammel 12-01-07, 21:25   #102
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg tenderer til å være enig med daffy når det gjelder folk i arbeiderbevegelsen. Jeg har hatt "gleden" av å jobbe sammen med ulike mennesker fra arbeiderbevegelsen, og jeg er utrolig fascinert av avstanden mellom liv og lære som jeg ofte møter. Offisielt jobber man for demokrati, rettferd og sannhet, men adferden bærer ofte mer preg av maktmisbruk, egoisme, mangel på respekt for andre mennesker og andre søte saker. Nå er dette selvfølgelig ikke en kultur som bare råder innenfor arbeiderbevegelsen, men det er noe som har fascinert meg spesielt med folk jeg har "truffet på" fra den kanten.

Må si meg 100% enig....

Gammel 12-01-07, 21:26   #103
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg er ganske imponert at Skavlan er i stand til å stille noen kritiske spørsmål.

Han har nok fått streng beskjed om ikke å opptre som "pusekatt" i dag.

Gammel 12-01-07, 21:27   #104
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

Han har nok fått streng beskjed om ikke å opptre som "kattepus" i dag.

Tror nok denne saken har ganske mange sider jeg.. og den burde nok ikke havnet i media i det hele tatt..

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 21:28   #105
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Mange kvinnelige ledere er strålende ledere. Gode, kloke, omsorgsfulle kvinner med stor fagkunnskap og autoritet. Andre er helt håpløse.

Jeg blir som feminist litt oppgitt over at Gerd Liv Vallas (manglende?) lederegenskaper kobles med kjønn. Kvinner er ikke dårligere ledere enn menn, men jeg tror dessverre en del kvinner i vår foreldregenerasjon tror/ er blitt forledet til å tro at et klassisk autoritært styresett er det eneste riktige. Det trodde man om foreldrerollen før også, og se hva som er skjedd.

Ingen tror vel lenger at barn kan oppdras og ledes gjennom kjeft, negativt fokus eller straff. Derfor er det merkelig at enkelte ikke har skjønt at barneoppdragelse og ledelse har MYE til felles. Å lytte, speile, lede og arbeide kunnskapsbasert er elementer i både gode ledelse og barneoppdragelse, etter min mening. Jeg har selv arbeidet i ulike organisasjoner og er det noe jeg har lært er det at gulrot er bedre enn pisk, at ydmykete mennesker blir krenkete og sårete og vil ønske hevn fremfor samarbeid, og at det å våge og styre når det behøves ikke betyr at man skal leke gal sjøkaptein og gå rundt og skrike til folk.

Enig så enig.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 21:38   #106
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det jeg stusser over er signaleffekten av at en tidligere likestillingsdirektør som ikke vil ta det hun kaller prinsippsak i rettsapparatet. Hva slags signaler sender det?

Jeg tror også at kvinnelige ledere er like gode som menn, men jeg tror at i større bedrifter og organisasjoner så tror mange kvinner at de må oppføre seg om bitcher for å få aksept av andre, både menn og kvinner.

Sånn ellers så tror jeg Yssen er på jakt etter hevn...

Gammel 12-01-07, 21:48   #107
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nå er jeg absolutt ikke inne i saken, men var ikke argumentasjonen til Y at hun tok dette til media for å "renske opp i forholdene" - den ville vel en rettstvist også ha gjort?

Jeg vil vel si det, ja... I tillegg er det vel ganske klart at å ta det i media istedenfor i rettsalen er bedre for å ta dama, og ikke organisasjonen. Dette er vel Yssens "hevn" for det hun mener er uakseptabel behandling fra sin sjef.

Ellers er jeg ganske nøytral i selve saken-jeg elsker eller hater ingen av de involverte. Dog liker jeg en tøff, men real, lederstil.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 21:58   #108
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

En rettsak ville vært mer langvarig og krevende enn noen runder i media? Dessuten ville vel en rettstvist uansett startet med en runde i media før de kom så langt?

Nettopp. Kanskje hun ønsker å gå videre. Komme igang med sin nye jobb og legge hele greia bak seg, med med visshet om at hun sa fra i det minste.

En rettssak er vanskelig fordi det er snakk om bevis og bevisbyrde. Det er mange mennesker som måttet ha vitnet og kommet i en vanskelig situasjon. De ville ha måttet lyve eller ødelegge for sin egen karriere. Som det er så tar Yssen støyten selv og det står det respekt av. Nå er det jo enkelte tidligere ansatte i LO og i justisdepartementet som har stått frem uansett.

All ære til dem.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 22:03   #109
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Som så ofte ellers er jeg enig med Mim!
Jeg synes forøvrig at Valla gjorde rimelig god figur hos Skavland. Leste også brevet Valla hadde skrevet, og jeg synes det setter endel ting i perspektiv ... Selv om jeg synes det er tøft av Yssen å si i fra om dårlige arbeidsforhold føler jeg at fremgangsmåten lukter hevn. At Yssen ikke har svart på henvendelser fra LO siden august for nå plutselig slipper bomba, er litt merkelig for meg.

Gammel 13-01-07, 06:38   #110
MokkMokk

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

En liten digresjon.

Kikket på overskriftene ho vg-nett nå, og så et par bilder av Valla tatt i forbindelse med Skavlan-besøket (se vedlagte bilde). Umiddelbart da jeg så bildene tenkte jeg oppgitt at "det får være måte på til fremstilling - greit hun kanskje har bitchet litt, men å trekke paralleller til hekser og hekseklør/ - fingre er vel å trekke det litt langt, selv for en tabloidavis."

..helt til jeg leste hva som faktist sto skrevet til bildene - at man ville vise at hun hadde skrevet notater inni hendene.

Men hun har litt sånne lange, magre heksefingre altså, og den mørke neglelakken var ikke spesielt pen.

Sist redigert av MokkMokk : 11-02-07 kl 21:18.
MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 10:54   #111
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Doxa, her.

Slik Valla fremstår og at hun har kommet dit hun er idag, så ja, jeg tror Yssen.

Signerer denne ja.

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 16:23   #112
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Er Gerd Liv Valla et sjarmtroll?

Etter min oppfatning er hun omtrent like sjarmerende som Kjell Almskog.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 16:43   #113
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg siterer hele Mims innlegg fordi jeg er så hjertens enig!

Ellers fyrte jeg meg voldsomt opp da jeg så disse bildene på vg.no i formiddag:

- Skal de ta Valla for at hun bruker stygg neglelakk også, nå?!, var min første reaksjon. Men så oppdaget jeg at saken handlet om teksten hun hadde skrevet inni hånden.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 16:55   #114
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Jeg tror nok at GLV sikkert er en bitch å jobbe for, men det er nok de fleste kvinnelige toppledere i større bedrifter og organsiasjoner. Jeg tror (desverre) at det er det som må til for at de skal betraktes som potensielle ledere av andre.

Slike uttalelser provoserer meg. Det er ikke gitt at du er en dårlig sjef fordi du er kvinne. Det finnes mange utrolig dyktige kvinner som er toppledere og som også er gode mennesker å jobbe for.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 18:00   #115
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg syns saken er et glitrende eksempel på avstanden mellom Arbeiderpartifolks ideologi versus hvordan de faktisk virker, eller dobbeltmoral som det også heter.

Jeg synes det blir for dumt å skjære alle "arbeiderpartifolkene" over en kam på denne måten.

I området hvor jeg bor har det vært flere aktive medlemmer av Høyre og Frp som har blitt tatt for skattesvindel, juks med regnskaper, opprettelse av fiktive selskaper for å "gjemme" unna skatt mm. MEN - jeg vil likevel ikke drømme om å fremstille "høyrefolk" og "Frpfolk" som svindlere av den grunn!

Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 18:34   #116
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har tenkt litt på dette med å gå ut i media.

Om dette hadde vært en sak som hadde vært om arbeidsforholdet mellom en toppsjef og en avdelingsleder i f.eks Statoil. Og LO hadde vært fagorganisasjonen til avdelingslederen. Tror ikke dere at LO ville brukt media for å få satt lyset på saken?

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 18:39   #117
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Om dette hadde vært en sak som hadde vært om arbeidsforholdet mellom en toppsjef og en avdelingsleder i f.eks Statoil. Og LO hadde vært fagorganisasjonen til avdelingslederen. Tror ikke dere at LO ville brukt media for å få satt lyset på saken?

Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror saken hadde vært løst helt andre steder enn i media.
LO kunne nok satt fokus på en generell situasjon, men jeg ser ikke for meg at de hadde tatt opp en pågående sak med navngitte personer i media.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 18:41   #118
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Selvsagt ville de det, og de ville ha gått etter toppsjefen om informasjon fra en medarbeidersamtale ble lekket/brukt i media. Hvem som helst andre kunne kanskje klare å dekke seg litt bak uvitenhet, men Valla har INGEN unnskyldning her.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 19:41   #119
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror saken hadde vært løst helt andre steder enn i media.
LO kunne nok satt fokus på en generell situasjon, men jeg ser ikke for meg at de hadde tatt opp en pågående sak med navngitte personer i media.

Signerer denne jeg.
Det gjøres mange feil av arbeidsgiverer også når personer er litt høyerer oppe i systemene. Om alle disse sakene skulle havnet på førstesiden så ville det blitt plass til litt mindre andre ting. Med unntak av de som gjør så dårlig jobb at de må få en solid fallskjerm for å bli kvitt dem da............

Det som forundrer meg er at alle tar Yssen sine utalleser for god fisk, selv fra første stund, før LO og Gerd Liv Valla kom med noen form for uttalelse.
Selvsagt kan det Yssen sier være sant, men fordi om hun er den som sir noe først er det automatisk sannheten?
Selvsagt kan også det Gerd Liv Valla sier være jug fra ende til annen, det eneste som er helt sikkert er at de ting som har kommet fram er milevis fra hverandre.

At avdelingen som Yssen var leder for hadde problemer er heller ikke en ukjent sak for de som driver med fagforeningsarbeid.
Det var en avdeling som selv mente de manglet en god ledelse og som var kaotisk. Klager som kommer fra et par år tilbake i tid.

Sist redigert av Mams : 13-01-07 kl 21:38. Årsak: Rettet en skrivefeil, åar skulle være par.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 20:25   #120
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på hvordan dette hadde blitt fremstilt i media hvis Valla hadde vært en mann
Mega-ramaskrik over gammel-kall-tendenser? Eller hysteriske Yssen?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:36.