Sv: Til Vimsen, Bergljot + andre interesserte
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Jeg velger å starte med et sitat fra Caplex:
Uff da. :små-intern:
- Nå trekker du egentlig opp en gammel NM-diskusjon her, bina, men siden du er selverklært fersking, så er kanskje ikke det så innlysende for deg. (Med mindre du er NM-er også; det er jo de fleste av oss, men jeg vet ikke om du er det, så jeg skal ikke påstå noe.)
Den stadig tilbakevendende terpingen på "perfekte" mødre er utslitt argumentasjon, og jeg er uenig med deg i de fleste av påstandene og antydningene dine. Du må gjerne si at det er snakk om spissformuleringer, men akkurat disse spissformuleringene har jeg fått langt opp i halsen for lenge siden. Jeg beklager hvis du nå blir behandlet som representant for alle de som har sagt lignende ting i NM-diskusjoner de siste fire årene. 
De som jeg har sett vanligvis bli omtalt som "perfekte", med kraftige hermetegn, er ikke nødvendigvis folk som ønsker å fremstå som perfekte, men vanligvis folk som hevder at det hender noen måter å gjøre ting på er bedre enn andre måter. Veldig få (hvis noen) av disse pleier å si at man må gjøre alt 100% optimalt hele tiden, og at alt annet er forkastelig; ingen av dem (som jeg har sett) har klassifisert andre som "dumme" eller som "dårlige mødre", ikke en gang som "dårligere mødre".
De fleste diskusjonene der det har blitt snakk om "perfekte mødre" har dreid seg om konkrete saker i utgangspunktet (f.eks. kosthold, bilsikring, oppdragelse), ikke om å henge ut andre som dumme mennesker eller dårlige mødre.
Jeg skal absolutt ikke nekte for at det hender at folk prøver å fremstille seg som bedre enn de er på nettet, eller at liksom-forargelse over andre brukere kan brukes til å stille seg selv i et bedre lys. Men akkurat betegnelsen "perfekte mødre" er en rød klut for mange (inkludert meg), fordi den har blitt trukket inn som usaklig "argument" i så mange tilfeller der det ikke var slik selvforherligelse det var snakk om.