Sv: Må si jeg blir litt bekymret (influensa)
Lisa; har du lest på WHO sin sider om skvalen?
Skvalen er vel adjuvansen, altså forsterkeren. Det går nok å få den uten, vil jeg anta. Vær dog obs på at forskningsprosjektet med fugleinfluensavaksinen (som er modellvaksinen for denne svineinfluensavaksinen), var ikke immunresponsen - altså virkningen, av vaksinen like god om den ble satt uten adjuvans.
Sitat:
What is known about the safety of squalene in vaccines?
- Twenty two million doses of Chiron's influenza vaccine (FLUAD) have been administered safely since 1997. This vaccine contains about 10mg of squalene per dose. No severe adverse events have been associated with the vaccine. Some mild local reactogenicity has been observed.
- Clinical studies on squalene-containing vaccines have been done in infants and neonates without evidence of safety concerns.
Why do some people think squalene in vaccines carries a risk?
- A few people have tried to link the health problems of Gulf War veterans to the possible presence of squalene in the vaccines these soldiers received.
- One published report suggested that some veterans who received anthrax vaccines developed anti-squalene antibodies and these antibodies caused disabilities.
- It is now known that squalene was not added to the vaccines administered to these veterans, and technical deficiencies in the report suggesting an association have been published.
Jeg har uthevet et par, for meg, viktige poeng.
(Chiron er den influensavaksinen som har blitt gitt siden 1997. Har du fått sesonginfluensavaksine, har du allerede fått dette en gang - og det har tydeligvis gått bra.)