Sv: Må si jeg blir litt bekymret
Opprinnelig lagt inn av vmapo, her.
Sitat fra artikel i USAtoday som er et av USA's største aviser:
http://www.usatoday.com/news/health/...flu-1976_N.htm
"So the vaccine for the 1976-1977 flu season included swine flu, Fineberg says, "and the argument was 'Why store it on the shelf? Why not store it in people? Protect them already.' "
The first shots were given Oct. 1, 1976. By Dec. 14, 54 cases of Guillain-Barré syndrome, in which the immune system attacks the nerves, causing paralysis, had been reported in 10 states. Thirty had received the swine flu shot in the month before symptoms appeared."
Dette er derfor jeg tar egen beslutninger ikke belutninger laget for meg.
For å få avklart hva du egentlig mener her:
Du mener at denne influensaen er direkte sammenlignbar med 1976-viruset?
I så fall: Du nevner dette med at 1976-viruset førte til "bare en person døde av selve viruset". Er det et tegn for deg at denne influensaen ikke er så farlig? Hva tolker du ut av det? Spesielt siden det er helt klart at dette årets virus har en mye større dødelighet? Og de derfor ikke er sammenlignbare sånn sett?
Og om man skal sammenligne antall som fikk Guillain-Barré av vaksinen, så må man sammenligne med hvor mange som får det av selve influensaviruset også, ikke sant? Siden du har tatt en beslutning utfra det første tallet, så antar jeg at du har sjekket hva risikoen er for å få Guillain-Barré av selve viruset? Hva er antallet du har vektet mot?
Altså, det jeg lurer på er: Har du tallfestet hva risikoen for død er, for de to alternativene, vaksine vs ikke-vaksine?
Jeg prøver faktisk ikke å argumentere for at du skal ta vaksine altså, jeg bare synes det er interessant å se på hvilken måte folk som ikke har formell kunnskap og samtidig ser seg selv om gjennomtenkt gjør slike beslutninger.
Tillegg: Jeg skrev at det var HongKongsyken i 1977, det var feil. Influensaen i 1977 ble kalt Russersyken, men resten står, det var siste gang vi hadde H1N1-influensa i Norge. Og derfor kan man ikke være helt sikker på at man kommer til å reagere likt på svineinfluensaen som de siste årenes influensa.
Sist redigert av Esme : 20-10-09 kl 16:27.
|