Sv: Er det ord dere nylig har lært å skrive riktig, som har overrasket dere?
Nei, jeg kan vel ikke akkurat si at jeg har lært noen ord som jeg tidligere skrev feil, eller som har overrasket meg. Jeg lærer jo nye ord nå og da, men da snakker vi nye ord som jeg ikke har lært meg å skrive feil. 
I skriftlig språk har jeg generelt lite feil. Men muntlig har jeg en del ord jeg bruker feil. Enten uttaler feil, eller bruker feil ord på feil sted. Dette er for det meste en dialekt-ting, derfor gjentas ikke de samme feilene skriftlig. Det er tale-språket mitt som er merkelig noen ganger.
Forresten, når jeg tenker meg om, så har jeg en skriftlig greie jeg sliter litt med. Noe så banalt som bøying av sterke verb. I et annet innlegg nå nettopp skulle jeg bøye "å lønne" (i betydningen lønne seg), og jeg ble sterkt i tvil om det heter "har lønt seg" eller "har lønnet seg". (Jeg sjekket selvsagt ikke, og skrev "lønt", men vet ikke egentlig om det var riktig). Jeg vet ikke alltid om verb er sterke eller svake, og i muntlig språk har jeg veldig mange verb som bøyes svakt som skriftlig bøyes sterkt. Dette er nok årsaken til at jeg ofte blir i tvil.
|