Sv: Når barnet ikke får til det sosiale livet
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg kjenner igjen noen av tingene du skriver om fra min egen pode, men du er lite konkret, og da er det vanskelig med konkrete svar. Hvilke situasjoner er det som fungerer bra? Er det lettere for henne med lek/samvær der reglene er gitt på forhånd og klare for alle (sport og sportslignende leker som "hauk og due" og slikt)? Fungerer hun bedre én-til-én enn hun gjør i grupper? Hvordan fungerer leken/samværet dersom hun har besøk av en venninne/kamerat hjemme? Hva prøver dere å si til henne for å hjelpe henne til å finne en væremåte som fungerer sammen med de andre barna?
Viktig det Skilpadda sier her. Når fungerer det bra, og hvordan er de barna hun fungerer bra med? Hvem bestemmer når det fungerer bra? Ut i fra det du sier så skjønner jeg det slik at hun ikke vil tilpasse seg når andre vil leke noe annet enn det hun vil leke? Hva slags "verktøy" gir dere henne? Hvorfor blir hun lei seg? Er hun en engstelig type, glad, harmonisk?? Leker hun best sammen med noen få eller kan hun leke fint med mange?
Uansett så ville jeg tatt dette opp med skolen hun går på. De kan observere henne i lek. Barn kan oppføre annerledes i samhandling når ikke foreldrene er der. Skolen kan gi henne de "redskapene" hun trenger for å være med i leken.
|