|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Overbeskytter dere?Jeg ser den Mim, jeg ser også at det finnes en del "stakkars barn" i mange søskenflokker og det kan jo gjøre en eitranes forbanna. Nå har vi bare to, så det ville jo slått veldig tydlig ut om vi pakket en i bomull og lot den andre trille utfor fjellskrenten. Uff, det har ikke vært slik altså! |
|
|
|
|
|
#102 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Overbeskytter dere?
Helt enig.
|
|
|
|
#103 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Overbeskytter dere?Jeg er opptatt av trygghet i uteområdet i barnehagen, bl.a. hos oss der de har to veldig unødvendige farglige elementer, som tiltrekker seg de minste barna. En veldig bratt støpt trapp på 4 meter i bratt vinkel, og et klatrestativ ment for barn "fra 3 år" der de minste oppholder seg. Det har fallfare, og er bare veldig teit plassert i barnehagen. Og unødvendig, fordi det kan fikses på, men ingen skal ta tak i det.. Vi kjører også til og fra skolen så lenge vi har mulighet til det. Hjelm bruker de på sykkel, men kan slurve litt med sparkesykkel. Jeg er redd for biler som kjører for fort og folk som ikke ser seg for. Jeg er det. Vi bor dumt til sånn sett. Men de får leke og styre på ellers både inne og ute. De synes ikke å ha noen traumer av det foreløpig. Jeg er opptatt av å se barna og høre dem og å hjelpe dem hvis det er noe. Men de skal jammen også se og høre andre og å bry seg om andre. Tilbakemeldinger fra andre er at de har godt språk, kan redegjøre for ting, synes trygge og fornuftige, og veldig rasjonelle i forhold til ting. Vi ser også at vi har en veldig selvstendig storesøster, og en litt mer umoden lillebror. Så forventningene må også variere til barna. Sist redigert av Dronningen : 14-10-09 kl 12:44. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
flisespikker
|
Jeg spinner litt generelt videre på denne, Dronningen, dette handler altså ikke spesielt om dine barn.
|
|
|
#105 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Overbeskytter dere?Veldig enig med Skilpadda her. Jeg tror at det vi gjør på "autopilot" er å (over)beskytte de litt skjøre. Mens det vi burde gjøre var å fokusere ekstra på å "tøffe opp" de skjøre littegrann.
|
|
|
#106 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Overbeskytter dere?Mja. Poden er jo liten enda, så det er ikke alt som er blitt erfart enda. Sånn generellt vil jeg si at vi er ganske avlsappet. Er definitivt ikke redd for litt knall og fall og kanskje noen sting her og der, det er jo nesten en obligatorisk del av det å vokse opp
|
|
|
#107 |
|
Mother of Dragons
|
Nemlig. Om det er noe et barn sliter med så er jo instinktet å prøve å hindre at barnet skal møte sine spesielle utfordringer. Istedet bør man ha et fokus på det, sånn at de får et mer gjennomtenkt "treningsprogram" rett og slett. En unge som er dårlig til å sykle trenger ikke foreldre som kjører den i bil overalt, den trenger foreldre som bruker tid på å lære ungen å sykle selv. På samme måte med også mer "sosiale" ferdigheter.
|
|
|
#108 |
|
Tankefull
|
Veldig enig med deg jeg.
|
|
|
#109 |
|
Tankefull
|
Sv: Overbeskytter dere?Poenget med innlegget mitt er at endel barn trenger litt spesialbehandling en periode i livet sitt, men når den perioden er over så greier ikke foreldre å slutte med spesialbehandlingen.
|
|
|
#110 |
|
Ustabil
|
Jeg filosoferer litt. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Leser
|
Veldig enig i dette. Jeg tror nok alle trenger spesialbehandling i løpet av livet (en annen ting er nok hvem man kan få det fra, det blir vel helst foreldre, ektefelle, søsken, barn og veldig nære venner). Men det er noe med å slutte også.
|
|
|
#112 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Overbeskytter dere?bina: Jeg tror man kommer langt om man bare tenker tanken: "Ja, hun er redd og engstelig. Hva vil jeg gjøre med det? Er det permanent? Hvordan kan jeg hjelpe henne til å bli tøffere", fremfor autopilotens "Stakkar, hun er jo så redd, så hun skal få slippe..."
|
|
|
#113 |
|
flisespikker
|
|
|
|
#114 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg bare dilter etter Polyanna i dag. Det er nemlig det.
|
|
|
#115 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Overbeskytter dere?Og: Erfaringen min er ALLTID: De klarer mer enn jeg tror.
|
|
|
#116 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Akkurat som med tilrettelagt undervisning på skolen. Barna bør utfordres på det nivået de er, både faglig, motorisk, sosialt og emosjonelt.
|
|
|
#117 |
|
flisespikker
|
Jupp. Og både "de må utfordres" og "de må møtes på det nivået de er" er viktig - man kan ikke gjøre bare én av delene.
|
|
|
#118 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Definitivt.
|
|
|
#119 |
|
Kidding, right?
|
Der ligger litt av definisjonen på "Curling-foreldre" for meg.
|
|
|
|
#120 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Det er jeg helt enig i. |
|