Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo - hva har du spist i dag?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-09, 10:19   #141
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo - hva har du spist i dag?

Hvor mye havregryn og hvor mye cc bruker dere ?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Har fått dilla på havregrøt med cc etter at jeg oppdaget denne tråden! Det metter skikkelig bra, og jeg holder meg mett i mange timer etterpå. Strålende oppfinnelse.

Prøvde også lapper lagd av havregrøt og et par piskede egg i går, også en suksess som skal gjentas.

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 25-09-09, 10:21   #142
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gårsdagen var slik:

På bussen: 1 gulrot
Frokost: 1/2 beger mager kesam, 20 mandler, 2 dl jordbær
Lunsj: 6 kjøttboller, 1 karbonade, 1 ss tyttebærsyltetøy, stekte grønnsaket, sukkererter
Ettermiddagsmåltid: 1/2 beger mager kesam, 2 ts lettsyltetøy, 20 mandler
Snacks mens jeg laget middag: 7 mandler, 2 skiver jarslberg, 1 ss rømme
Middag: en stor porsjon kylling/svin, hjemmelaget ostesaus, hjemmelaget guacamole, agurk, rømme

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv  
Gammel 25-09-09, 10:27   #143
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Hvor mye havregryn og hvor mye cc bruker dere ?

I havregrøten? Jeg tar vanligvis en liten porsjon av fellesgrøten, men skal jeg lage til bare meg selv, bruker jeg ca. 20 g gryn og mikrobølger det med lettmelk i noen minutter. Og så bortimot en halv boks CC. Jeg har alltid en liten neve valnøtter i også, og så masse kanel på.

Eller mente du pannekakene/lappene? Jeg tok utgangspunkt i en oppskrift Iset postet, og bruker 3 egg, 1 dl cottage cheese og 2-3 ss store havregryn, og så ofte en ts kanel, noen ganger litt vanilje, og så er det godt med en liten neve valnøtter i. Kjører alt sammen i blender, og steker lapper i smør i stekepanne. Hvis jeg har havregrøtrester kan jeg ta et par skjeer av den i stedet for grynene.

Sist redigert av Skilpadda : 25-09-09 kl 10:33.
Skilpadda er ikke aktiv  
Gammel 25-09-09, 10:32   #144
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg brukte havregrøtrester i lappene.

Til den vanlige havregrøten så lager jeg bare vanlig havregrøt til meg og mini av vann og store havregryn, og en liten dæsj salt. Jeg spiser vel omtrent 1,5 dl ferdig grøt med 1/3 boks cc til frokost, og i likhet med Skilpadda liker jeg den best med MYE kanel på.

Gammel 25-09-09, 10:35   #145
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ellers at når grøten lages på melk, og får koke godt inn, får den naturlig så søt og rund smak at det er helt kurant å ikke ha sukker på eller i. Ingen av oss bruker sukker på grøten, Poden bruker ikke engang kanel, han liker den for tiden best "bar", men vil han ha smør eller kanel, så får han det.

Gammel 25-09-09, 10:49   #146
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Takk for svarene begge to

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 25-09-09, 11:20   #147
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har bare et lite spørsmål ang. lavkarbo.
Hva spiser dere når dere ikke kan ha poteter eller ris?

Jeg synes middag uten verken ris eller poteter høres litt "tomt" ut.
Aldri prøvd lavkarbodiett, men har vurdert det den gang jeg var på slankeren. Fikk da høre at magefettet kunne reduseres om jeg spiste lavkarbo.
Men et liv uten brød høres også noe kjedelig ut.
Men ser jo at det finnes mye forskjellig å velge mellom allikevel.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv  
Gammel 25-09-09, 11:33   #148
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Mye mer grønnsaker. Noen ganger litt ris (vi bruker alltid brun). Har blitt flinkere til å stort sett alltid ha flere slags grønnsaker til middagen, noe som gjør at vi alle spiser mer grønnsaker enn før.

Gammel 25-09-09, 12:21   #149
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bytter ut poteter med blomkål, og lager blomkålris istedet for ris
Rosenkål med bacon er også en god erstatter for hva det måtte være, fordi det er så godt
Og jeg lager lavkarbobrød, når jeg gidder. Det er godt!

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 25-09-09, 12:23   #150
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Jeg spiser stort sett rå grønnsaker i steden for ris eller poteter. Har vel spist potet eller ris omtrent 10 ganger de siste tre årene.

Garbella er ikke aktiv  
Gammel 25-09-09, 12:27   #151
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Hmm, må prøve den grøten. Jeg er lei egg allerede.

Frokost: fat med salami, ost, paprika, tomat og agurk.
Mellom: skyr, den var virkelig god!
Lunsj: 150 g pepperbiff og salat.
Mellom: noen jordbær.
Middag: karbonadedeig, bittelitt tomatsaus med parmesan og fløte, salat med bønner.
Kvelds: pistasjenøtter og rødvin.

Kaffe mocca (med sukkerfri oboy) er nå byttet ut med kaffe, en sukett, kanel og h-melk.

Føler virkelig at forbrenningen er kommet igang! Kjenner det i magen!

Gammel 25-09-09, 12:41   #152
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg våkner om natten og får ikke sove fordi kroppen jobber så fælt etter at jeg begynte med lavkarbo på mandag.... hodet er avslappet men kroppen jobber...

Fordelen med hjemmekontor: hjemmelaget lavkarbo blomkålsuppe til lunsj!

Gammel 25-09-09, 12:45   #153
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Oppskrift ??

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

: hjemmelaget lavkarbo blomkålsuppe til lunsj!

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 25-09-09, 13:32   #154
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frokost: Omelett av 2 egg, litt ost, litt salami og cherrytomater

Lunsj: Cottage cheese, bringebær og knuste all-bran på toppen.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 25-09-09, 15:13   #155
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

I går ble det altså da:
Havregrøt med cc til frokost. :hekta:
appelsin
2 skiver brød med bygg med leverpostei
skinkesteik med surkål og en potet
jordbær og vaniljekesam.

Går havregrøt for å være lavkarbo, eller blir den nesten-lavkarbo når man har cc i?

banana er ikke aktiv  
Gammel 25-09-09, 16:21   #156
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fedon anbefaler iallefall havregrøt med cc, men da de store grynene - de har lavere GI enn de lettkokte. Jeg antar at det ikke er ketosemat?

Gammel 25-09-09, 16:40   #157
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er ikke ketosemat. Men karbene i store havregryn er ganske trege karber, så for meg fungerer det strålende som frokost. Jeg trener veldig bra på havre og cc grøt. Cc er godt for smaken, og tilfører litt mer proteiner.

Dagens meny er fastlagt:
Havregrøt med cc (nå ble alle sjokka tenker jeg)
Kyllingkjøttdeig med chili og grønnsaker og en halv tortilla med mangocurry.
Heistad sjokoladepudding og vaniljesaus
Pizzasnurrer (Det er derfor jeg spiste desserten først, for jeg skal ha lite middag siden det er høykarbo)
Kvelds er planlagt til rødvin og mørk sjokolade med salt. Blir jeg sulten så blir det noe frukt tror jeg.

Gammel 25-09-09, 16:43   #158
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Middag: Stekt svinefilet, linsemos (røde linser kokt sammen med løk og kyllingbuljong som moses med stavmikser og blandes med fløte) og grønnsaker.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 25-09-09, 17:43   #159
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Frokost: to fiberrik med ost
Lunsj: nøtter, en halv boks cc med jordbær
Mellom: 70% sjokkis
Middag: Omelett med grønnsaker

Garbella er ikke aktiv  
Gammel 25-09-09, 19:22   #160
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Frokost: kaffe latte + et par valnøtter (alt jeg rakk)
Lunsj: blandet salat, krydderskinke og ost
Mellom: 1/2 beger cc og 1 dobbel 0 + mye kanel
Middag: utgår, ikke matlyst
Kveldskos: Litt nøtter, rå grønnsaker + rømmedipp.

Benzo er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:25.