|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#282 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: H, V, KrF og FrP fikk 49,5 % og AP, SV og SP fikk 47,9 %
Det er/var fortsatt far out, så lenge AP og LO er så nært knyttet sammen.
![]() |
#283 |
Glamorøs
|
Vel, så lenge de ikke sa noe om det på forhånd, så var det temmelig far out.
![]() |
#285 |
Ekvilist
|
Ja, det tenker jeg også. Jeg vil tro at Lars Sponheim hadde informert velgerne om at Ap var et alternativ, dersom det var den store planen. At de har diskutert disse tingene behøver ikke å ha munnet ut i konkrete planer. Jeg tror at de venstrevelgerne som har stemt taktisk ved å gå over til Ap har gjort det riktige, hvis årsaken var at man ikke ønsker Frp i regjering. Og synes Ap sin politikk er spiselig selvsagt.
![]() |
#286 |
frakoblet
|
Nemlig.
![]() |
#287 |
Apfel der Zwietracht
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() |
![]() |
#288 |
Shake it out!
|
Jeg lover deg å svare utfyllende på det du spør om, om du kan svare meg på det jeg har spurt om gjentatte ganger i diverse valg-tråder på FP: Kan du gi meg et eneste eksempel på en velfungerende sosialistisk stat. Og nei Norge er ikke en sosialistisk stat (og kommer forhåpentligvis aldri til å bli det).
![]() |
#289 |
Passiv
|
De har da et rimelig godt helsevesen på Cuba vet jeg. Og om de hadde sluppet å tynes i senk av USA i en femti års tid så tror jeg ikke de hadde vært så fattige så det gjør noe heller. |
![]() |
![]() |
#290 |
Glamorøs
|
Som jeg blant annet har skrevet i denne tråden, det finnes ingen politiske ideologier som funker bra for alle når de er fullstendig gjennomført. Kan du gi meg eksempel på noen? Dette er ikke noe som kun gjelder sosialisme. Så jeg syns i grunn det er et litt dumt spørsmål og skjønner ikke hvorfor du setter det som ultimatum for å svare på spørsmål som blir stilt deg.
![]() |
#291 |
Yes, we can!!
|
Bra skolevesen har de også.
![]() |
#292 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men diktaturiske og totalitære styresett, sensur og brot på ytringsfridomen er ikkje akkurat særsosialistiske kjennemerke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Apfel der Zwietracht
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() |
Det er helt riktig at Norge ikke er en sosialistisk stat. Jeg er ikke sikker på at man kan skape en ren sosialistisk stat en gang. Kanskje et konglommerat av mindre sosialistiske kooperativer med et sosialistisk-demokratisk folkestyre som strukturerende overbygning. Personlig tenker ikke jeg på Cuba som en sosialistisk stat, jeg vil til enhver tid kjempe for likeverdighet, menneskerettigheter, for ytringsfrihet, etc. Samtidig er det viktig å forstå enhver nasjonalstat i et globalt perspektiv. Fidel får ta ansvar for at han har klort seg fast i tronen sin i alle år, det er en uakseptabel og udemokratisk styreform i mine øyne, mens jeg samtidig ikke er blind overfor hvilken belastning det er å vende ryggen til USA og måtte betale dyrt for det. Jeg vil nå uansett velge Cuba fremfor USA nårsomhelst
![]() |
#294 |
Shake it out!
|
Rimelig godt helsevesen på Cuba? Give me a break! Joda, de har vel bedre helsevesen enn mange andre steder i tilsvarende situasjon, men en av grunnen til at de har et godt helsevesen er at de har "helseturister" som bertaler hard cash for tjenestene. Og mye er bare tilgjengelig for partieliten (og helseturistene), ikke for den jevne borger på Cuba.
Jeg, nei. Men så er ikke jeg tilhenger av en rendyrket ideologi heller. Jeg har feks skrevet at jeg synes at det hadde vært helt fint med en regjering bestående av Arbeiderpartiet og Høyre. Jeg er helt på linje med deg der, faktisk. Derfor blir jeg litt skeptisk til mennesker som kan stemme på så ideologiske partier som Rødt og SV, like mye som jeg blir redd av folk som kan stemme på et så uansvarlig parti som FrP. AP er jo ikke et sosialistisk parti, og Høyre er ikke et kapitalistisk parti. Folk som stemmer SV må jo synes at sosialisme er en fin ting, og noe de ønsker at skal gjennomføres i Norge? Og derfor lurer jeg på om de som synes at sosialisme er en fin ting, kan fortelle meg om en eneste stat hvor sosialisme er innført, med vellykket resultat. Hvis man synes Norge er bra slik det er i dag, ville det jo være mest logisk å stemme AP eller Høyre?
Skolevesenet er bra på Cuba, men det var det også før Castro... På samme måte som de også hadde et godt helsevense før Castro. Det er blitt enda bedre, ja, men vi snakker ikke at det har gått fra elendig til kanonbra, men fra veldig godt til enda berdre. Og det er vel mer enn opposisjonspolitiker eller journalist som ikke er spesielt kuult å være der :underdriver også:.
Nettopp!
For å begynne med det vi er enige om: Ja, alle mennesker teller og er verdifulle. Om man tar utgangspunkt i at ingen mennesker er født onde, noe jeg ikke tror at noen mennesker er. Men en del mennesker, gjennom påvirkning i oppvekst/de veier livet tar/frie valg, ender opp som personer samfunnet må beskyttes mot/personer som må beskyttes mot seg selv.
![]() |
#295 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#296 |
Glamorøs
|
Her syns jeg du både har rett og feil på samme tid. Ja, de som stemmer SV og RV (jeg har stemt begge selv) syns sosialisme er en fin ting. Det betyr ikke nødvendigvis at man ønsker at man skal gjennomføre en rendyrket sosialistisk ideologi i Norge. Ei heller betyr det alltid at man vil at SV skal ha all makt.
![]() |
#297 |
Bedreviter
|
Ikke sant. Man kan stemme på et parti uten å mene at partiets ideologi er den man helst vil ha gjennomført til punkt og prikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Passiv
|
![]() Sv: H, V, KrF og FrP fikk 49,5 % og AP, SV og SP fikk 47,9 %Og om det med Cuba - jeg kjenner faktisk flere cubanere som er født og oppvokst der og ikke som en del av noen partielite heller. De har full tilgang på alle helsetjenester og slik har det vært lenge. Det er av nokså ny dato at cuba har satset på turisme i særlig grad. Helsevesenet og skolen der har vært glimrende, som du selv sier Milfrid, i mer enn femti år. Det er ikke så mange steder man kan si det samme om. |
![]() |
![]() |
#299 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: H, V, KrF og FrP fikk 49,5 % og AP, SV og SP fikk 47,9 %Teo og Glitter: Det er der jeg falle av litt, tror jeg. Jeg tror ikke jeg kunne stemt på et parti der jeg ikke trodde at dersom de fikk et overveldende flertall, så ville ikke Norge og Verden ha det bedre av den grunn. Ikke at partiet jeg stemmer på er perfekt, men skulle de få lov til å styre alene, så tror jeg helt oppriktig at det ville blitt den politikken jeg mener Norge ville hatt best av (og så hadde det sikkert også vært best for Norge om de ble byttet ut etter noe sånt som 8 år, men det er en annen sak).
![]() |
#300 |
Glamorøs
|
![]() Sv: H, V, KrF og FrP fikk 49,5 % og AP, SV og SP fikk 47,9 %Er du litt trøtt og glemsk på morgenen, Poly?
![]() |
|
|