Sv: Har du blitt dømt etter utseende?
Åja! Ofte i jobbsammenheng.
Jeg deltar i en del større internasjonale møter med masse gubber, for å si det mildt, fra forskjellige land. Også meg fra Norge 
I begynnelsen ble jeg både vist bort fra delegatplassen min med et dårlig skjult hånflir og "neimen kjære deg, sekretærene sitter jo der borte de, stakkars misforsto du" 
Ansiktet hans da han skjønte at det faktisk var meg som var den norske representanten... Dog var jeg 31, hadde langt lyst hår og så nok temmelig ung og fersk ut. Nå etter å ha vært noen runder med meg vet de at de behøver ikke tulle med meg nei 
Adm dir hos oss synes det er litt festlig han... Ved et par anledninger har han vært tilstede på et møte eller tilstelning eller noe, så kommer det en eller annen Stor Mann bort og skal lobbe og diskutere Store Penger og sånt. Sjefen lytter og hmm-er og ha-er. Også sier han med uskyldsblått blikk at "nei, du får nok snakke med hun som bestemmer, m^2 her. Jeg bare gjør som jeg får beskjed om jeg, ellers blir det BARE bråk".
En annen gang hadde jeg med en av industrimennene våre på et møte nedover, jeg hadde ikke møtt noen av de andre møtedeltagerne før siden jeg normalt sett dealer med de ett nivå eller to over. De satt nå hvertfall mannsterke 6-7 menn i varierende alder men eldre enn meg på andre siden av bordet. Vi håndhildste, og presentasjonene kom igang. Underveis ble det utbyttet kort, litt sånn mens noen pratet. Det var festlig å se hvordan fokuset til de som snakket og de som satt rundt bordet skle fra han som de trodde de skulle overbevise til meg da de så hvem av oss som hadde hvilken jobbtittel gitt (det var meg som satt på pengesekken og avgjørelsesrette, og jobbtittelen min gjorde det temmelig åpenbart.). Jeg bare tilbake.
En ting jeg virkelig merker er at damene som jobber i dette miljøet oftest som assistenter/sekretærer skyr meg, sannsynligvis fordi jeg har en slags typisk mannejobb? Og de har sin egen lille greie på gang, som ikke innebærer "oss" da.
Men det er når jeg jobber ute.
|