|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Hvordan er det mulig å ikke gjøre det egentlig? Dømmer er jo egentlig et dårlig uttrykk, sånn sett. Jeg gjør meg en masse antakelser når jeg treffer folk, basert på klesstil, frisyre, fremtoning og annet. Førsteinntrykk er jo utrolig viktig. Det betyr ikke at jeg gjør en bedømmelse som er skrevet i stein og som ikke er mulig å endre, men det betyr at jeg har dannet meg en oppfatning av vedkommende. Gjør ikke alle det da?
![]() |
#22 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?
Hvordan gjør jeg det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Fordommer er hjernens måte å sortere og forenkle og navigere på. Også på utseende:
![]() |
#24 |
Ustabil
|
Det jeg mente var hvordan oppdrar du barna dine til å ikke dømme på utseende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Kjenner at jeg er veldig på linje med Iset her |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Jeg gjør vel kanskje det. For jeg klarer ikke legge av meg inntrykket (fra skoleårene) av at pene mennesker sikkert ikke vil ha noe med meg gjøre, fordi jeg ikke er god nok. Da dømmer jeg vel...
![]() |
![]() |
#28 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal skamme seg over å dømme heller. Jeg tror det er noe vi ikke kommer utenom. Vi vil uansett danne oss et bilde, et førsteinntrykk basert på erfaringer, preferanser og tolkninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Det er gjort mye forskning som viser til at folk flest dømmer langt mer etter utseende enn de tror (og er villig til å innrømme, vanligvis). Man ser tydelig at pene mennesker lettere får gode jobber, tjener mer, blir lettere frikjent i retten og får lavere straffer. Det er til og med gjort studier som viser at foreldre gir bedre omsorg til de av sine egne barn som ser best ut (!). |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Er vel som de fleste andre, jeg registrerer hvordan andre ser ut og gjør meg opp en mening utifra det, så lenge det er all info'en jeg har om den personen. Jeg driver ikke å uttrykker den meningen før jeg har fått bekreftet at det er hold i den meningen. I sosiale sammenhenger prøver jeg ihvertfall ikke å la den formeningen påvirke måten jeg møter andre på og er åpen for at mine fordommer er helt feil. Men jeg klarer ikke å stoppe hjernen min å gjøre det den alltid gjør når jeg ser andre mennesker, prosessere den informasjonen jeg plukker opp fra dem og trekke egne konklusjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
MORMOR
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Det er en fin ting å lære barn og seg selv å være dette bevisst og ikke straffe, utestenge eller annet pga utseendet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
MORMOR
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Og der kom jeg på at jeg faktisk har blitt dømt etter utseende selv om jeg ikke husket det i første omgang. En skikkelig komisk greie som jeg har ledd mye av i årene etterpå. Jeg tror jeg må lage en tråd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Men altså, det å dømme etter utseende betyr heldigvis ikke at man direkte mobber folk, de fleste dømmer jo i det stille. Jeg sier hvertfall aldri noe stygt høyt, med mindre noen spør meg direkte om min mening ang. hockeysveisen deres, feks.
![]() |
#35 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Kan jo svare på hva jeg mener også.
![]() |
#36 |
L.F.C. supporter
|
Nemlig.
![]() |
#37 |
© All rights reserved
|
Det Polyanna sa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Det er klart jeg gjør, og jeg tror ikke særlig på de som påstår at de absolutt ikke gjør det heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Selvfølgelig sorterer jeg folk etter utseende når det gjelder førsteinntrykk. Det er absolutt ingen som gjør det på et eller annet nivå. Det kommer an på hvillket nivå rett og slett. Jeg tenker ikke at en person er dum eller ond eller noe slikt ut fra utseende, men tar en rask status på hvilken livsstil de antagelig har.
![]() |
#40 |
Ustabil
|
Jeg tror at det er lurt å prate om å akseptere alle mennesker, uansett, men å forvente at barna ikke skal plassere folk på "kartet" er urealistisk. Bare gjennom å snakke om den rosa elefanten, som vi må være grei i mot, og ingen må for guds skyld si at den er rosa, så sier man mellom linjene at det er NOE med rosa elefanter som ikke er helt bra. Barna oppfatter dette, det er jeg overbevist om. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|