Sv: Har du noengang søkt om kontantstøtte?
Uten kontantstøtte hadde det slett ikke gått rundt for oss en periode. Jeg er for, og er veldig overrasket over alle dobbeltmoralister her som er imot, men mottok den allikvel.
Jeg mottok støtten fra eldste var 1 til han var 3 år. Han fikk ikke barnehageplass før han var 4,5 år! Det utgjorde ikke mye, men gjorde at jeg kunne jobbe kun vakter og være hjemme med ham. Jeg var forøvrig hvit dagmamma en periode også, og foreldrene til de to barna mottok også kontantstøtte. Mellomste fikk barnehageplass når hun var 2,5 år og fram til da mottok jeg også kontantstøtten. Da jobbet jeg halv nattevaktsstilling og var i tillegg hvit dagmamma. Lillesøster fikk barnehageplass når hun var 1,5 år, og kontantstøtten gjorde at jeg klarte meg i ulønnet permisjon i 6 mnd.
Jeg er vel da en av dem som faktisk har brukt pengene til å være mer sammen med barna, og ikke betalt dagmamma med pengene, men jeg har jo vært dagmamma for andre som har vært mottakere. Det ville jeg ikke vært uten kontantstøtten. Jeg ville nemlig ikke tatt mindre enn kr 5000,-/mnd for å passe noens barn t/uke hvitt.
Et kjapt regnestykke sier meg at jeg har mottatt kontantstøtte i totalt 45 mnd, så da har min tid med barna kostet fellesskapet kr 148635. All den tid mine barn ikke fikk barnehageplass som er subsidiert med et betydelig høyere beløp så har jeg ingen dårlig samvittighet for å ha mottatt den. Og jeg er også meget fornøyd med å ha fått ta del i så mye av mine barns tidlige år. Jeg har forøvrig hatt barnehagesøknad inne i god tid før fristen før alle var ett år, siste søknad ble sendt når barnet var 14 dager gammel og jeg måtte ringe folkeregisteret for å få hele personnummeret hennes i tide.