Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Noen som tar en annengradsligning med meg?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-09, 15:29   #41
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som tar en annengradsligning med meg?

Fortsatt litt skeptisk. Du kan ikke bare drive og vri og vende på ting for å få det slik du vil, vettu.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 15:29   #42
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke? Det har gått bra så langt.

Gammel 16-09-09, 15:37   #43
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

For å ta et lettere eksempel.

x^2 + 4x = 0

Jeg legger til 2^2, og trekker fra 2^2 på venstre side.

x^2 + 4x + 2^2 - 2^2

Da kan jeg skrive om de tre første leddene til første kvadratssetning.

(x+2)^2 -2^2 = 0

og flytte over det ene leddet

(x+2)^2 = 4

Løsningen er dermed enkel å finne, og det var sånn jeg fikk jeg fikk det du sa.

Jeg syns dette virker veldig tungvint..
x^2 + 4x = 0
x(x+4) = 0
x = 0
x = -4

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 15:47   #44
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Fullstendig kvadrat
Et fullstendig kvadrat er et andregradsuttrykk som vi kan faktorisere ved hjelp av den første eller den andre kvadratsetningen.

Uttrykket er et fullstendig kvadrat dersom .

Da er

Metoden med fullstendige kvadrater
1 Trekk tallet foran x2 utenfor en parentes.
2 Lag fullstendig kvadrat ved å legge til og trekke fra .

3 Faktoriser det fullstendige kvadratet og trekk sammen resten av leddene.
4 Faktoriser uttrykket ved hjelp av den tredje kvadratsetningen hvis det lar seg gjøre

Gammel 16-09-09, 16:39   #45
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Dette hadde jeg på skolen idag!
Læreren har ikke lagt ut forelesningsnotatene ennda, men dette var en av spesialtilfellene.
Når konstantleddet = 0 skal man faktorisere.

2/3x^2=x
x(2/3x-x)=0
x = 0 eller 2/3x-1=0
2/3x*3=1*3
2x/2 = 3/2
x = 3/2

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 16:55   #46
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(x+2)^2 = 4

Kunne du vist hvordan løsningen er enkel å finne, og hva den blir?
For som mex får jeg svarene 0 og -4 på den ligningen (x^2+4x=0 => x(x+4)=0 => x=0 eller x=-4).
Og ...ja. Du ender jo opp med å lage deg en ny annengradsligning du må løse. Jeg klarer ikke helt å se hvordan det er enklere?

Sist redigert av m^2 : 16-09-09 kl 17:05.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 17:03   #47
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, ... er i hvert fall feil, m^2!

Gammel 16-09-09, 17:04   #48
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

hæ?

Gammel 16-09-09, 17:05   #49
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

hæ?

Din luring! Det stod bare ... i innlegget ditt da jeg svarte.

Gammel 16-09-09, 17:07   #50
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Må henge med i svingene vettu

Gammel 16-09-09, 17:26   #51
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Kunne du vist hvordan løsningen er enkel å finne, og hva den blir?
For som mex får jeg svarene 0 og -4 på den ligningen (x^2+4x=0 => x(x+4)=0 => x=0 eller x=-4).
Og ...ja. Du ender jo opp med å lage deg en ny annengradsligning du må løse. Jeg klarer ikke helt å se hvordan det er enklere?

(x+2)^2 = 4

Kvadratrot på begge sider

x+2= +/-rot4

x = 2 +2
eller
x= 2-2

Skilpadda, jeg skjønner det når jeg tenker på det, ja.

Gammel 16-09-09, 17:48   #52
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

For å ta et lettere eksempel.

x^2 + 4x = 0

Jeg legger til 2^2, og trekker fra 2^2 på venstre side.

x^2 + 4x + 2^2 - 2^2

Da kan jeg skrive om de tre første leddene til første kvadratssetning.

(x+2)^2 -2^2 = 0

og flytte over det ene leddet

(x+2)^2 = 4

Kan jeg bare si at jeg synes det er fullstendig absurd å bruke tid & krefter på å fullføre kvadratet når du har en ligning uten konstantledd?

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 17:55   #53
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Du kan gjerne mene det, men det er for å øve oss på metoden så det skal gå lettere til de andre.

Og grunnen til at vi skal lage fullstendige kvadrat er fordi når vi har annengrads funksjonsuttrykk ser vi direkte hva som er minimalpunkt, minimalverdi, symmetriakse, og litt sånn, når det heller står på den formen enn vanlig. Så kan vi lettere se hvordan parabelen skal se ut.

Eller noe sånt.

Fikk A på første og B på andre eksamen, så da må jeg vel få C til jul nå, ja.

Gammel 16-09-09, 17:59   #54
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Kan jeg bare si at jeg synes det er fullstendig absurd å bruke tid & krefter på å fullføre kvadratet når du har en ligning uten konstantledd?

Helt enig! Jeg forstår hvorfor man skal kunne utlede formelen og ikke bare bruke den, det var en av mine store kjepphester da jeg var stud.ass. på NTH. "Nei, du kan faktisk ikke bare tegne av grafen som kalkulatoren lager for deg, du må forstå hvorfor den blir som den blir" var en mye brukt setning. Men jeg forstår ikke hvorfor man skal gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt. Så får man heller øve seg på å fullføre kvadratet når man har et konstantledd, da virker det mye mer fornuftig.

Og Elise: Jeg tror du må ta en liten refresh på brøkregning.

Gammel 16-09-09, 17:59   #55
m^2

m^2 sin avatar

Standard

(x+2)^2 = 4

Kvadratrot på begge sider

x+2= +/-rot4

x = 2 +2
eller
x= 2-2

Skilpadda, jeg skjønner det når jeg tenker på det, ja.

Ok... bortsett fra at du dro med deg en fortegnsfeil, så ja (-4)

Men du gjør det veldig tungvint for deg selv altså! Dette er et stykke hvor du kan SE svaret på uttrykket!
x^2+4x=0
x(x+4)=
x=0 eller x=-4

Samme gjelder uttrykket i hovedinnlegget ditt
2/3x^2-x=0
x(2/3x-1)=0
x=0 eller x=3/2

På det første stykket er du "heldig" slik at det fullstendige kvadratet, som blir en mer vanskelig metode enn du behøver, gir et svar som er greit.
I det andre stykket - som er AKKURAT like enkelt å løse i utgangspunktet, gjør fullstendige kvadrater det hele utrolig krøkkete. siden du ender opp med dette uttrykket:
(x+3/4)(x-3/4) - 9/16

Det er det ikke "bare" å sette på hver sin side av likhetstegnet og løse på samme måten.

Jeg skjønner ikke helt at dere er bedt om å bruke denne metoden på dette regnestykket engang, for det er ikke egentlig mer komplisert enn 2-3 linjer...

Gammel 16-09-09, 18:00   #56
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Du kan gjerne mene det, men det er for å øve oss på metoden så det skal gå lettere til de andre.

Og grunnen til at vi skal lage fullstendige kvadrat er fordi når vi har annengrads funksjonsuttrykk ser vi direkte hva som er minimalpunkt, minimalverdi, symmetriakse, og litt sånn, når det heller står på den formen enn vanlig. Så kan vi lettere se hvordan parabelen skal se ut.

Eller noe sånt.

Fikk A på første og B på andre eksamen, så da må jeg vel få C til jul nå, ja.

Jeg vil påstå at dere da blir "lurt" til å lære per pugg og ikke per forståelse. Men det er meg...

Gammel 16-09-09, 18:03   #57
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Jeg skjønner det, men hvorfor i h****** kan de ikke finne eksempler der det faktisk er har noe for seg å fullføre kvadratet? Dette er jo oppskriften på å få folk til å hate matematikk:

- Jammen det er jo mye enklere å gjøre det sånn?
- Nei, du skal ikke gjøre det sånn, for det passer ikke inn i formelen...

Gammel 16-09-09, 18:10   #58
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Matteboka vår er laget for å få folk til å hate matematikk.

Og jeg får unnskylde meg med søvnmangel og febersykt barn for de håpløse tallene jeg fikk over her. Skal se det går bedre i morgen.

Gammel 16-09-09, 18:12   #59
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Standard

Matteboka vår er laget for å få folk til å hate matematikk.

Ser sånn ut, ja. Du har min fulle sympati.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:13.