Sv: FrP-ballonger, AP-roser og annet valgmateriell
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Eh...?
Det er ganske formidabelt hva et 8 % parti har fått igjennom i løpet av fire år!
Full barnehagedekning
SV har gjennomført den største satsingen på barnehager noensinne, og 96 prosent av barna som begynte på skolen høsten 2008 har gått i barnehage. Ved å senke maksprisen ned til 2.330 per måned er nå hver plass subsidiert med over 6.500 kroner. SV lovfestet retten til barnehageplass fra 1. januar 2009. SV har også gjennomført en rekke tiltak for å øke kvaliteten i barnehagene.
28 milliarder til sulteforete kommuner, der pengene går til mer lokal velferd.
Miljø og klima
SV har ført en miljøpolitikk som tar klimatrusselen på alvor. SV har fått med oss Stortinget på å kutte klimautslipp tilsvarende 30 prosent av egne utslipp innen 2020, og på at Norge skal være karbonnøytrale innen 2030. SV øker støtten til vindkraft og bevilgningene til forskning på ny, fornybar energi skal fra 2010 være minst på høyde med tilskuddet til oljeforskning. Opposisjonen har i mange år pratet om rensing av gasskraftverk uten å gjøre noe med det. Gjennom en historisk avtale har vi sørget for at anleggene på Mongstad og Kårstø skal renses. SV har sørget for at regjeringen gir tre milliarder kroner til bevaring av regnskogen hvert år.
Ellers: bedre skole, ekteskapslov, god styring gjennom finanskrisen, osv.
Ehh, det er lett å få gjennomslag for ting det er ganske stor enighet om at bør satses på... Det er selvfølgelig ting Sv har på blokka som jeg er enig i. Likeså er jeg ikke 100% uenig med alt Frp, Krf eller til og med Rødt sier (selv om det ikke er langt i fra ).
Full barnehagedekning? Klager ikke Iset over manglende plass? Og makspris er jeg dypt uenig i. Hvorfor skal alle betale det samme for barnehageplass, gradert betaling er mye mer rettferdig for dem med lavere inntekt. Før betalte de med lav inntekt mye mindre enn makspris. Ok, så får de vel støtte til barnepass et annet sted fra, men hva er makspris da, annet enn sponsing av barnehageplass for dem som har råd til å betale det som var full pris før.
Ellers er jeg dypt uenig i at skolen er blitt bedre og tror neppe at Sv skal ta hele og fulle æren for ekteskapsloven. Og mht finanskrisen... Nå er vi vel neppe gjennom den enda, og det var faktisk ganske morsomt å se Kristin Halvorsen oppfordre til høyereforbruk Jeg mener, det var vel overforbruk som fikk oss inn i krisa i utgangspunktet, og er det da rett medisin? Jeg tror kanskje framtiden vil vise at vi ikke kom oss så veldig bra gjennom finanskrisen, noen av oss, men akkurat det skal jeg ikke klandre Sv for, selv om de tilfeldigvis var ved roret da det brakte løs.
Jeg blir mørkeredd når jeg ser hvordan man forsøker å få USA ut av krisa med å øke forbruket og få folk til å låne enda mer, for å kjøpe enda mer. har seriøst lyst til å kjøpe gårdsbruk på Utsira, eller enda bedre, en fiskebåt i Karibien, kjenner jeg.
Poenget mitt er at de delene av SV sin politikk som jeg frykter (som næringspolitikken, eller rettere sagt mangelen på det), og som de er relativt alene om å mene at er en god ide, er ikke blitt gjennomført. Fordi de er små, og de som er større ikke er for det. Tilsvarende tror jeg at vil være tilfelle for KrF. FrP er jeg mer redd for, og enda mer redd når Høyre-velgere velger bort Høyre, fordi de vil samarbeide med FrP. Vi trenger et sterkt Høyre, når FrP er stort (fra en Høyre-velgers ståsted, selvfølgelig ).
Men på den andre siden så har jo FrP bestemt seg for å være mot alt de egentlig er for hvis ikke Siv blir statsminister, så da har man vel ikke så mye å frykte som rød, om regjeringen skulle bli blå