Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Påkledning i barnehagen, jeg har ingen kontroll!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-09, 15:40   #61
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påkledning i barnehagen, jeg har ingen kontroll!

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Så grusom du er. Se for deg den elskede mannen min hoppe rundt i små sirkler mens han leter etter sushi-take-awayen du.

Er jo ikke noe sushi-take-away her på bygda vettu.
Så DET trenger du ikke bekymre deg for. Men vi kan fiske i elva?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:23   #62
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tanken om et kurs/veiledning om hvordan kle seg i barnehagen skal jeg ta med meg til sjefen min som tema for et personalmøte eller en halv plandag, og som tema på foreldremøte.

Det er ikke bare lett å kle på, eller å velge heller for barnehagebarna.

Noen mener at Reimadressen som er arvet etter en kusine som er femten år fremdeles er vanntett.
Noen mener at gummistøvler(som er to nummer for store) er ok hele året.
Noen har bare dongeribukser.
Noen mener at joggesko er helt ok, til snøen ligger 20 cm høy.
Noen mener at det møkkete regntøyet som har hengt i barnehagen i 365 dager er godt nok.
Noen synes det er helt greit å ha to oppbretter på dressen - både på ermer og ben.
Noen synes Cherrox er helt greit å bruke hele året.
Noen skjønner ikke at strikken i dressen har en funksjon og kan ikke skjønne hvorfor det er så viktig at den er der.
Noen er mer opptatt av at hårstrikken matcher strømpisen!

Men det er ingen grunn til å velge bort de gode alternativene for de som har det.

Gammel 02-09-09, 16:29   #63
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Påkledning i barnehagen, jeg har ingen kontroll!!

Åh, om du hadde orket hadde jeg satt stor pris på det altså.

Da har jeg målt
Jakke i str 98/104:
Arm målt fra underarmen: 33 cm.
Hel lengde på jakka foran: 46 cm.
Hel lengde på jakka bak: 52 cm.

Bukse i 98/104:
Benlengde fra skrittet og ned: 43 cm.

Jakke str 110/116:
Arm målt fra underarmen: 37 cm.
Hel lengde på jakka foran: 50.5 cm.
Hel lengde på jakka bak: 55 cm.

Bukse i 110/116:
Benlengde målt fra skrittet og ned: 50 cm.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:30   #64
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Da har jeg målt
Jakke i str 98/104:
Arm målt fra underarmen: 33 cm.
Hel lengde på jakka foran: 46 cm.
Hel lengde på jakka bak: 52 cm.

Bukse i 98/104:
Benlengde fra skrittet og ned: 43 cm.

Jakke str 110/116:
Arm målt fra underarmen: 37 cm.
Hel lengde på jakka foran: 50.5 cm.
Hel lengde på jakka bak: 55 cm.

Bukse i 110/116:
Benlengde målt fra skrittet og ned: 50 cm.

Tusen takk!

Gammel 02-09-09, 16:36   #65
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det er forskjell på gore-tex-sko. Våre er like høye eller høyere som støvler, har ingen snøring/borrelås og har vannavvisende snølås øverst.

Hva heter de og hvor får man kjøpt de?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:38   #66
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Hva heter de og hvor får man kjøpt de?

Jeg leter og etter sånne goretex støvler.
Har funnet noen hos Viking som er for denne sesongen og er like høye som støvler, men de har ikke knyting oppe.

Gammel 02-09-09, 18:26   #67
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

MinaX og Nin:

Ecco - slik ser de ut når de er godt brukt:

Gammel 02-09-09, 18:28   #68
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

MinaX og Nin:

Ecco - slik ser de ut når de er godt brukt:

Jeg har prøvd denne typen sko, Viking har også noe som ligner, men mine bigfoot-kids trenger borrelås eller åpning for å få nedi foten.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 18:50   #69
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Å kle på 16 barn, skifte bleier på 8 av dem når vi bare er 3 stk på jobb er ikke så veldig lett. Det hender det går helt i surr ved påkledning da ja. Noen av barna kan kle seg litt selv, men de aller fleste må ha hjelp til regntøy. Når det styrtregner ( noe det ofte gjør her om dagene ) så er vi ute maks 1-2 timer og ingen er våte gjennom ved bare regntøy på da.

Skjønner frustrasjonen, men muligens personalet har mye å gjør eller fulle med på slik at de ikke klarer å huske goretex klærne?

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 19:02   #70
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Hos oss er det største problemet foreldre som tror at Regntøy og Støvler er det eneste som duger. Selv om ungen bare er 11mnd og regntøyet er 2nr for stort sånn at barnet ikke klarer å bevege seg. Og om det mot all formodning klarer å flytte seg litt så faller støvlene av.

Men nå er jeg og 1 annen på avdelingen ekstremt opptatt av praktisk og behagelig påkledning på barn (og voksne).

Håper ikke alt for mange får cherrox til vinteren. (Ingen er over 2år)

Småen sine barnehager har som oftes vert flink etter hvert som jeg har nevnt at dressen hans er vanntett. Den er vasket på skikkelig vis og den er testet ut. Men hjelper best å bare fjerne alternativene. Regntøyet hans har lagt i byttetøy korgen siden han begynte i august. De vet det er der men det er aldri brukt.

I dag måtte støvlene brukes da gore-tex skoene ble våt ovenfra før vi kom inn i barnehagen i dag tidlig. 20cm dyp dam og hyper 2åring var ikke god kombinasjon. I dag kom han hjem i shorts fordi han hadde bytta 3 sett med klær i løpet av dagen og var derfor tom for bytteklær. *bor i Bergen*

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 19:05   #71
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

og lurt på hvor tøyet er kjøpt.

jeg lurer og på hvor det er kjøpt? God reklame

Gammel 02-09-09, 19:11   #72
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg må innrømme at jeg har en datter som blir våt uansett. Det spiller ingen rolle hva hun har på seg når det er vann ute. Det kan muligens komme av at hun svømmer i vanndammer? Dessuten så trekker hun genseren ned så den stikker utenfor jakka og vannet trekker opp den veien. Jeg var nok heldig for barnehagen respekterte våre valg av klær.

Gammel 02-09-09, 19:18   #73
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Barnehagen vår er veldig opptatt av å gjøre ting riktig. Jeg er ikke like opptatt av det. Personlig har jeg alltid likt regntøy og støvler, så jeg fyller bare opp plassene deres med klær, og så får personalet velge fritt. De kommer ofte hjem med lånte klær likevel, det er utrolig hvor mange skift man går gjennom når man holder på å slutte med bleier...

Gammel 02-09-09, 19:19   #74
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min yngste svømmer også i vanndammer!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 19:23   #75
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Litjtausa pleide å sitte i en vanndam, ha vann oppi ei bøtte og så tømme bøtta over hodet sitt. Andre ganger dusjet hun i takrennene. En gang vi var på stranda i februar vasset hun uti til vannet var godt oppå leggen, og så la hun seg ned og rullet rundt.

Hvis Nanook holder unger tørre under slike aktiviteter skal jeg faktisk vurdere å kjøpe det.

Gammel 02-09-09, 19:29   #76
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

jeg lurer og på hvor det er kjøpt? God reklame

Jeg har svart i tråden her. Jeg har handlet hos Norrbaggen. Det ligger link i et innlegg jeg har her.

Gammel 02-09-09, 19:38   #77
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt ærlig. Dette holder som regntøy, vindtøy, høstklær og vinterklær. Og i tillegg har man jo jakken man kan bruke til vanlige bukser også.

Blir det ikke for varmt i sommerregn? Jeg har en skalljakke som er altfor varm å bruke som vindjakke om sommeren.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 19:49   #78
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Blir det ikke for varmt i sommerregn? Jeg har en skalljakke som er altfor varm å bruke som vindjakke om sommeren.

Jeg har brukt den i hele sommer. Husk at det puster.
Jeg testet to dager i august nå. Det var likt vær begge dagene, 20 grader pluss og regn.
Første dagen satt jeg på regntøy, bukse og jakka. Ungen var svett og klam, buksa satt klistret til bena hans og han var kliss våt på ryggen.
Dagen etter brukte vi Nanook. Buksa er ganske tykk og jeg tenkte dette ble for varmt men jeg måtte prøve. Det fungerte optimalt, ungen fantes ikke klam. Bedre å ha en t-skjorte under dette enn å ha regnjakke og genser tenker jeg.
Denne dagen kom lederen i barnehagen og lurte på hvor vi hadde kjøpt klærne, hun var overveldet. Og denne dagen pakket jeg bort regntøyet for godt.
Skulle ønske jeg kunne komme vandrene inn i tråden her, til dere, med klærne under armene og vist dere. Alt skrytet virker overdrevet, jeg hadde en venninne som skrøt på samme måte som jeg gjør av tøyet og jeg må innrømme at jeg hadde mine tvil. Hun sørget for at jeg fikk tøyet til en meget gunstig pris for å teste det ut, og jeg måtte svelge et par kameler ja.
Og nå er jeg hekta. Bekledningen her i vinter blir skallekærne, vinterdressen, luer, votter og to sett med fleece fra Nanook spedd på med litt nøstebarnfleece. Og så har vi litt troll i reserve som vi allerede hadde i hus før vi ble hektet.

Gammel 02-09-09, 20:12   #79
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har brukt den i hele sommer. Husk at det puster.
Jeg testet to dager i august nå. Det var likt vær begge dagene, 20 grader pluss og regn.
Første dagen satt jeg på regntøy, bukse og jakka. Ungen var svett og klam, buksa satt klistret til bena hans og han var kliss våt på ryggen.
Dagen etter brukte vi Nanook. Buksa er ganske tykk og jeg tenkte dette ble for varmt men jeg måtte prøve. Det fungerte optimalt, ungen fantes ikke klam. Bedre å ha en t-skjorte under dette enn å ha regnjakke og genser tenker jeg.
Denne dagen kom lederen i barnehagen og lurte på hvor vi hadde kjøpt klærne, hun var overveldet. Og denne dagen pakket jeg bort regntøyet for godt.
Skulle ønske jeg kunne komme vandrene inn i tråden her, til dere, med klærne under armene og vist dere. Alt skrytet virker overdrevet, jeg hadde en venninne som skrøt på samme måte som jeg gjør av tøyet og jeg må innrømme at jeg hadde mine tvil. Hun sørget for at jeg fikk tøyet til en meget gunstig pris for å teste det ut, og jeg måtte svelge et par kameler ja.
Og nå er jeg hekta. Bekledningen her i vinter blir skallekærne, vinterdressen, luer, votter og to sett med fleece fra Nanook spedd på med litt nøstebarnfleece. Og så har vi litt troll i reserve som vi allerede hadde i hus før vi ble hektet.

Et spørsmål til: De har forete jakker og bukser også. Er skallklærne varme nok til å brukes på vinteren? Ser for meg at de kan være mer anvendelige for hele året?

Gammel 02-09-09, 20:35   #80
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Et spørsmål til: De har forete jakker og bukser også. Er skallklærne varme nok til å brukes på vinteren? Ser for meg at de kan være mer anvendelige for hele året?

Ja, skalleklærne er anvendelige hele året så sant man har skikkelig ull under og det ikke er 20 minus ute. Man får helt klart brukt klærne mer når man kjøper skalleklær fremfor vinterklær. Skulle jeg valgt en av delene hadde jeg helt klart gått for skalleklærne, de blir omtrent som trolldressen, litt tykkere kanskje. Med ullundertøy og tykk ullfleece eller tykt hjemmestrikket ulltøy så bør det være varmt nok.

Jeg har bestilt en vinterdress nå, jeg MÅ teste den ut, men vi hadde faktisk helt fint klart oss uten også så lenge vi har skalleklærne.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.