Sv: Hva er dine tre hjertesaker?
Opprinnelig lagt inn av Nillenalle, her.
Jeg ville bare bemerke at det er stor forskjell på medisinsk og kirurgisk avdeling på de mindre sykehusene. Jeg er enig i at det er vanskelig å opprettholde brei og god kompetanse i kirurgiske fag på små steder, men det er ikke det samme på medisinsk avdeling. Og med en befolkning som blir eldre og eldre er det viktig med småsykehus. Jeg kan ikke se at det er bedre å sende alle 80-90 åringer i ambulanse eller helikopter milevis når de har fått en infeksjon eller et lite infarkt. Dette er lokalsykehusene like gode til å behandle.
At ambulansehelikopter er et godt alternativ er et dårlig argument. I Nord-Norge blir opptil 50% av flygningene innstilt i vinterhalvåret pga dårlig vær...
En modell med færre sykehus men heller forsterkede sykehjem/distriktsmedisinske senter er veldig bra mener jeg. Da kan man gjøre det meste av geriatri som du tenker her, og så man unngår akuttinnleggelser for dehydrering f.eks fordi sykehjemmene ofte ikke kan/vil legge intravenøs tilgang. Men disse er mye billigere enn sykehus hvor man skal ha akuttfunksjon.