Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan kan norsk skole forbedres?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-07, 22:41   #19
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

I enkelte tilfeller er det jo sannheter. verb bøyes slik og man må faktisk lære seg det, en likning løses slik etc.

Jeg har tro på en kombinasjon av selvstudie, tavleundervisning, arbeidsplan, diskusjoner etc og tilbakemeldingene fra elevene er at de deler mitt syn. De synes f. eks det er greit at jeg driller dem i gramatikk med tavleundervisning og pugging, men at de selv får lese om litteraturhistorien og tilegne seg kunnskapen med den strategien som passer dem best (men strategiene har jeg og lærerene de har hatt før presentert for dem og latt dem få velge det som passer for dem).

Når vi skal lære å skrive argumenterende tekster er det viktig at de får vite hva som kreves av en argumenterende tekst (ofte presenter på tavla og så får de skrive ned i teoriboka som de lager frem mot eksamen), men vi bruker muntlig diskusjon og argumentasjon som øving i selve argumentasjonen.

Jeg har sett at frislippet som L97 la opp til var en dårlig metode for de som ikke er flinke til å strukturere seg og de som er svake og jeg har jobbet på en skole som bare jobbet med arbeidsplan. Jeg ønsker meg ikke tilbake til noen av de opplevelsene.

Jeg tror også på kombinasjon av læringsmetoder... men i noen skoler bruker man tavlemetodikk 95% av tiden.

Jeg ser helt klart de problemene du skisserer på slutten. Et vesentlig problem er vel også at ikke skolene får ressurser som står i forhold til behovet når man skal følge opp den enkelte.

Nå har jeg lest en del forskningsrapporter fra skoler som bruker digitale verktøy aktivt som en del av læringsmetodikken, og det går igjen i rapportene at lærerne opplever at en slik metodikk gjør det lettere å tilpasse læringsproduksjonen til den enkelte eleves behov og læringsstrategier, samt at lærerne får frigjort tid til å følge opp den enkelte.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:51.